Jak dobrze wybrać felgi aluminiowe

Na rynku mamy wiele modeli, wzorów oraz marek felg aluminiowych. Istotną kwestią jest dobór odpowiednich felg do konkretnego modelu auta, tak aby zostały spełnione normy bezpieczeństwa. Na ich żywotność wpływa eksploatacja.

Mirosław Górzyński Mirosław Górzyński / 17-03-2016

Indywidualny charakter oraz urok nadają autu felgi. Ich dobór, to nie tylko walory estetyczne, ale również kwestia bezpieczeństwa.

Ważne bezpieczeństwo

Bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogową mają koła samochodu, to od nich zależy komfort jazdy oraz nasze bezpieczeństwo. Istotnym elementem kół są ich obręcze. Wielu kierowców kupując nowe felgi aluminiowe, bierze pod uwagę dwa parametry: średnicę oraz rozstaw otworów montażowych. To dość poważnych błąd! Kupując alufelgi, powinno się uwzględnić wiele innych istotnych rzeczy – szerokość (wyrażoną w calach), odsadzenie, zwane offsetem (ET), średnicę osadzenia felgi na piaście. Obręcze współpracują z całym pojazdem, a ich parametry są określone dla danej marki i modelu samochodu. Tego typu parametry znajdziemy w katalogach producentów.

Warto wiedzieć...

Gwarancję dobrej jakości felg zapewniają odpowiednie certyfikaty. Wybierajmy produkty określone w regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej. Posiadają one homologację i przeszły specjalistyczne badania. Wybierajmy także felgi uznanych marek, które przeszły szereg testów i gwarantują nasze bezpieczeństwo.

Ważne parametry przy doborze felg aluminiowych

Swoiste parametry alufelg to rozmiar, rozstaw śrub – ET (offset), średnica otworu centralnego – CH.

  • Rozmiar – w tej kwestii istnieje pewien zakres rozmiaru aluminiowych obręczy, które można zastosować. Głównym kryterium doboru są dane techniczne auta: marka, model, rok produkcji oraz wersja silnikowa.
  • Osadzenie – zwane offsetem, w skrócie ET, informuje o odległości płaszczyzny symetrii felgi i podawana jest w mm. Określa położenie koła w nadkolu. Może przyjmować wartości dodatnie lub ujemne.
  • Średnica otworu centralnego – w skrócie CH. Określa się ją w mm i umożliwia wycentrowanie felgi na piaście auta. Jeżeli występują rozbieżności, stosuje się pierścienie centrujące.

Zalety felg aluminiowych

Najczęściej o wyborze felg aluminiowych decyduje chęć podniesienia atrakcyjności auta. Jednak ich główną zaletą jest to, że odpowiednio dobrane, są bardziej wytrzymałe niż stalowe obręcze. Zapewnia to ich technologia wytwarzania. Podczas produkcji prześwietlane są promieniami RTG, które pozwalają wykryć wady i niedoskonałości. Powłoka alufelgi pokryta jest kilkoma warstwami. To one zapewniają wytrzymałość na czynniki zewnętrzne, np. niską temperaturę lub sól. Skuteczniej też odprowadzają ciepło z zacisków hamulcowych, ponieważ są wykonane ze stopów lekkich. Poprawiają również cyrkulację powietrza układu hamulcowego. Ich masa wpływa na komfort jazdy, zmniejszając nieamortyzowaną masę auta. Zmniejsza to zużycie elementów zawieszenia. Ze względu na swoje właściwości alufelgi mają zastosowanie zwłaszcza wśród posiadaczy aut sportowych.

Jak dbać o felgi aluminiowe?

Dobra jakość zapewnia odpowiednią eksploatację oraz zużycie. Nałożona warstwa lakiernicza na alusach narażona jest na czynniki zewnętrzne. Powinniśmy o nią dbać tak samo jak o karoserię. Powinny być one zawsze czyste, a po umyciu wytarte, żeby nie doprowadzić do przebarwień lakieru. Pielęgnując obręcze, powinno się również nanosić preparaty – woski lub teflony, które ograniczają osadzanie się piasku i innych zanieczyszczeń, pochodzących z tarcz lub klocków hamulcowych. Istotną sprawą jest też wyważenie kół, które każdy kierowca powinien wykonywać po przejechaniu 10 tysięcy km.

Zobacz też: Samochodowe pedicure, czyli żele do mycia felg

Źle dobrane felgi – konsekwencje

Nieprawidłowo dobrane alufelgi to duże ryzyko. Niesie to ze sobą niepotrzebne wydatki. Do najczęściej spotykanych uszkodzeń należą awaria koła lub elementów zawieszenia. Zagraża to przede wszystkim bezpieczeństwu w trakcie prowadzeniu pojazdu. Felgi aluminiowe są produkowane w dwóch typach: alufelgi uniwersalne oraz przeznaczone do konkretnych modeli i marek. W uniwersalnych stosuje się pierścienie centrujące oraz śruby lub nakrętki, które posiadają określoną długość i skok gwintu. W przypadku felg dedykowanych do konkretnego modelu marki nie ma takiej potrzeby. Wszystko pasuje idealnie.Pamiętajmy, że najlepiej alufelgi montować w wyspecjalizowanym warsztacie.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro