Jak dbać o serce?

Serce to nasz najważniejszy organ wewnętrzny. Negatywny wpływ na jego kondycję mają m.in. zły sposób odżywiania się, brak aktywności fizycznej, otyłość, stresujący styl życia, a także nałogi. W jaki sposób możemy zadbać o serce, aby jak najdłużej pozostało zdrowe i silne?

Choroby układu krążenia

Jakie schorzenia mogą dotknąć mięsień sercowy? Wśród najczęściej diagnozowanych chorób układu krążenia znajdują się:

  1. Nadciśnienie tętnicze.
  2. Miażdżyca.
  3. Nowotwór serca.
  4. Choroba niedokrwienna serca.
  5. Niewydolność serca.
  6. Zaburzenia rytmu pracy serca.
  7. Wady serca (wrodzone i nabyte).
  8. Zapalenie (bakteryjne, wirusowe) mięśnia sercowego.

Jak zatroszczyć się o serce?

Istnieje wiele metod dbania o serce. Odpowiednia liczba godzin snu, unikanie stresujących sytuacji, dbałość o pozytywne relacje międzyludzkie to tylko kilka z nich. Co jeszcze możemy zrobić z myślą o własnym sercu?

Zdrowa dieta

Jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na stan serca, jest sposób odżywiania się. Co zatem należy jeść? Zdrowy jadłospis zawiera produkty bogate w takie pierwiastki, jak magnez i selen, które mają pozytywny wpływ na układ krążenia. Źródłem magnezu są m.in. kasze, banany i orzechy, zaś selen znajdziemy w owocach morza, otrębach i pomidorach. Aby chronić serce, warto wprowadzić do menu również jagody, warzywa i czerwone wino (jednak nie więcej niż kieliszek dziennie), ponieważ zawierają flawonoidy przeciwdziałające chorobie wieńcowej.

Inne owoce, które powinniśmy jeść, to arbuzy i czerwone grejpfruty. Zawierają likopen – barwnik i jeden z silniejszych antyutleniaczy. Ponadto zaleca się zrezygnować z czarnej herbaty na rzecz zielonej, bogatej w antyoksydanty, a także wprowadzić do menu produkty bogate w błonnik. Niezbędne są też migdały, które obniżają stężenie cholesterolu we krwi, i czosnek, który zapobiega miażdżycy. Osoby, które nie przepadają za jego aromatem i smakiem, mogą przyjmować go w postaci tabletek (250 kapsułek kupimy na Allegro w cenie 49 zł).

Aktywność fizyczna

Ruch ma ogromny wpływ na kondycję serca. Udowodniono, że osoby prowadzące bierny tryb życia są dwa razy bardziej narażone na rozwój chorób niż te, które żyją aktywnie. Wystarczy przeznaczyć pół godziny trzy razy w tygodniu na dowolny sport, aby zadbać o serce. Możemy spacerować, gimnastykować się, pływać, uprawiać nordic walking, jeździć na rowerze. Umiarkowany wysiłek fizyczny (serce powinno bić z szybkością 100 uderzeń na minutę) zwiększa przekrój naczyń krwionośnych, dzięki czemu krew bogata w tlen łatwiej dociera do serca.

Preparaty

Na kondycję serca wpływ ma też koenzym Q10 (zapewnia wydajność, chroni przed nowotworami i innymi schorzeniami; 60 kapsułek nabędziemy na Allegro w cenie 69 zł), który jest produkowany przez wątrobę i można go dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem (orzechami i olejami). W przypadku jego niedoboru nie wahajmy się sięgnąć po suplementy, ponieważ grozi nam niewydolność mięśnia sercowego. Profilaktycznie możemy przyjmować 100 mg koenzymu Q10 dziennie (jest szczególnie efektywny w połączeniu z selenem).

Brak nałogów

Paląc papierosy, wdychamy nikotynę i tlenek węgla, które powodują podwyższenie ciśnienia tętniczego i nasilenie procesów krzepnięcia. Palacze borykają się z zaburzeniami rytmu serca, a ponadto 17 razy częściej niż u osób wolnych od tego nałogu występują u nich zawały mięśnia sercowego. Co ważne, bierne palenie również jest niebezpieczne dla zdrowia serca, dlatego najlepiej unikać towarzystwa osób palących papierosy.

Niehigieniczny tryb życia to jeden z podstawowych czynników wywołujących choroby mięśnia sercowego. Aby zadbać o serce i cieszyć się zdrowiem, należy świadomie się odżywiać, być aktywnym i porzucić nałogi.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro