Jak dbać o koło dwumasowe

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, czym jest koło dwumasowe, a także czy ich samochód jest w nie wyposażony. Otóż koło dwumasowe to zmodernizowana wersja koła zamachowego. Wśród kierowców utarło się, że są w nie wyposażone tylko nowoczesne silniki diesla, ale niektórzy producenci stosują je również w autach silnikami benzynowymi. Chcąc się upewnić, czy mamy je w swoim aucie, najlepiej spytajmy o to w autoryzowanym serwisie, podając numer VIN samochodu.

Lucjan Korytko Lucjan Korytko / 18-03-2016

Choć koło dwumasowe stosowane jest przez producentów samochodów od kilkunastu lat, element ten do dziś nie budzi zaufania kierowców i uważany jest za zbyt awaryjny. Koło dwumasowezbudowane jest z dwóch mas połączonych ze sobą sprężystymi elementami, umożliwiającymi tłumienie powstających drgań. Podzespoły odpowiedzialne za jego odpowiednią pracę to przede wszystkim zespół sprężyn, a także amortyzatory, ślizgi, zabierak, łożysko i panewka. Jego przeciętna żywotność wynosi ok. 200 tys. km, ale przy niewłaściwym użytkowaniu auta awaria może zdarzyć się nawet po 50 tys. km.

Do czego służy

Wraz z rozwojem motoryzacji, wytwarzania coraz mocniejszych silników o dość małej pojemności i coraz większym momencie obrotowym, pojawił się problem z drganiami przenoszonymi przez układ napędowy na pozostałe elementy jednostki. Najbardziej narażona na uszkodzenia z tym związane jestskrzynia biegów. Dlatego konstruktorzy opracowali następcę koła zamachowego w postaci koła dwumasowego, montowanego między skrzynią biegów a silnikiem na wale korbowym. Większość nowoczesnych diesli charakteryzuje się bardzo wysokim momentem obrotowym. Oznacza to, że są bardzo obciążone. Rolą koła dwumasowego jest zniwelowanie drgań i wyrównanie pracy silnika. W ten sposób elementy skrzyni biegów są chronione przed uszkodzeniami spowodowanymi drganiami silnika.

Jak wydłużyć żywotność koła dwumasowego

Kilka czynników ma wpływ na długość poprawnego funkcjonowania koła zamachowego dwumasowego. Niektóre zależą od samego kierowcy, inne od jakości materiałów użytych do produkcji koła. Wpływ ma również to, jak pojazd jest najczęściej użytkowany. W samochodzie eksploatowanym przede wszystkim na długich odcinkach koło dwumasowe może prawidłowo pracować nawet przez 300 tys. km, natomiast koło auta eksploatowanego tylko w ruchu miejskim będzie miało nawet kilkakrotnie mniejszą żywotność.

Jeżeli chcemy wydłużyć żywotność koła dwumasowego, powinniśmy:

  • uruchamiać i gasić silnik, pozostawiając wciśnięty pedał sprzęgła;
  • nie przeciążać jednostki napędowej jazdą z niską prędkością na wysokim biegu;
  • płynnie ruszać (nie puszczać gwałtownie pedału sprzęgła), nie ruszać z piskiem opon;
  • nie przeciążać auta ciągnięciem przyczepy o większej ładowności niż określona przez producenta;
  • nie odpalać auta na tzw. pych podczas awarii.

Gdy już pojawi się konieczność wymiany tego elementu, mamy kilka możliwości: kupno oryginalnej części, zamiennika, zamiennika będącego kołem zamachowym wraz z odpowiednio dobranym zestawem sprzęgła lub oddanie naszej części do regeneracji. Najlepszym rozwiązaniem, ale jednocześnie najdroższym, będzie kupno części oryginalnej lub zamiennika dobrej jakości. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na taki wydatek, oddajmy koło dwumasowe do regeneracji. Ma to sens tylko wtedy, gdy części wewnętrzne użyte do regeneracji będą naprawdę bardzo dobrej jakości. W przeciwnym razie szybko nastąpi kolejna usterka.

Koło dwumasowe uważane jest za element mający wiele zalet, ale też kilka wad. Do niewątpliwych zalet można zaliczyć znaczący wpływ na komfort podróżowania. W znacznym stopniu redukuje drgania i wibracje przenoszone z układu napędowego. Wady to w miarę krótka żywotność i koszt wymiany, mogący sięgnąć, w zależności od modelu, nawet 7000 zł. Jednak to, jak często będziemy musieli je wymieniać, zależy także od naszego stylu jazdy.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro