Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Jak dbać o kolana podczas treningu

Jak dbać o kolana podczas treningu

Regularna aktywność fizyczna ma nieoceniony wpływ na nasze zdrowie. Osoby uprawiające sport żyją z reguły dłużej i cieszą się większą witalnością. Jednak sport oznacza również obciążenie organizmu. Z powodu nieodpowiedniego doboru ćwiczeń i ich nadmiernej intensywności możemy się nabawić nieprzyjemnych kontuzji stawów kolanowych.

udostępnij
Przemek Harasimiuk
Przemek Harasimiuk  06-08-2015

Czas czytania: 4 min

Kolana są bardzo podatne na kontuzje. Wiele osób podczas ćwiczeń narzeka na bóle spowodowane ich przeciążeniem i drobnymi urazami wewnątrz kolana. Jeśli zawczasu nie zadbamy o bolący staw, drobne urazy mogą stać się urazami przewlekłymi, a drobny ból stanie się nie do zniesienia. Ból, kłucie, uczucie pieczenia – to tylko kilka objawów, które mogą się pojawić w tej okolicy. Staw kolanowy to dość skomplikowana maszyneria, wymagająca właściwego użytkowania. Błędy mogą mieć naprawdę groźne skutki, np. zerwanie więzadeł, urazy łąkotki, rzepki, skręcenie stawu itp. Co możemy zrobić, aby tych urazów było jak najmniej?

Główne przyczyny urazów stawów

Kontuzje w okolicach stawów kolanowych mogą odnieść osoby uprawiające większość sportów. Przyczyn może być kilka. Pierwszą i zarazem najczęstszą w wypadku osób o krótkim stażu treningowym jest nieumiejętne zaplanowanie rodzaju i intensywności treningu. Więcej wcale nie oznacza lepiej. W krótkim czasie może dojść do przetrenowania. Jeżeli dodamy do tego kolejną przyczynę, czyli brak odpowiedniej regeneracji, to ryzyko kontuzji znacząco wzrasta. Duża grupa osób regularnie trenujących podchodzi lekceważąco do kwestii rozgrzewki. A trzeba jasno powiedzieć: prędzej, czy później odczują niemiłe tego skutki. Pamiętajmy również, że praktycznie każda dyscyplina sportowa wymaga użycia odpowiedniego sprzętu, np. biegacze potrzebują odpowiedniego obuwia do biegania, pasów z bidonami itp. Użycie nieodpowiednich akcesoriów zwiększa ryzyko odniesienia kontuzji stawów.

Zadbaj o swoje kolana

Powodów kontuzji kolan jest wiele. Aby uniknąć dłuższej przerwy w treningach, musimy wiedzieć, jak utrzymać ciało w doskonałej formie. Pierwszą i najważniejszą kwestią, bez względu na uprawianą dyscyplinę sportową, jest rozgrzewka, przez wielu pomijana, przez innych wykonywana bardzo pobieżnie. A przecież jest to przygotowanie do wzmożonego wysiłku. Podwyższenie temperatury ciała oraz wzrost przepływu krwi i limfy sprawiają, że kolana są przygotowane do aktywności fizycznej. Jeśli na czujemy w nich niewielki dyskomfort, możemy założyćopaski stabilizujące. Po rozgrzewce pamiętajmy o stopniowym zwiększaniu obciążeń. Dostosowanie intensywności treningu i stopniowe zwiększanie amplitudy treningu daje stawom czas na przyzwyczajenie się do wysiłku. Rozpoczęcie treningu siłowego od martwego ciągu lub biegania od podbiegów może doprowadzić do sporych przeciążeń.

Kolejną ważną kwestią jest dieta i utrzymywanie właściwej masy ciała. Każdy kilogram nadwagi to dodatkowy ciężar dla kolan. Dobrze zbilansowana dieta z pewnością pomoże nam utrzymać właściwą masę ciała. Równie istotny jest dobór odpowiedniej odzieży do ćwiczeń. Bez względu na charakter dyscypliny sportowej do uprawiania każdej z nich przeznaczona jest specjalna odzież. Doskonały przykład stanowi bieganie – wybór właściwego obuwia do biegania pomoże uniknąć stanów przeciążeniowych kolan lub poważniejszych urazów. Równie istotny jest wybór odzieży treningowej. Niesprzyjające warunki atmosferyczne powodują, że mięśnie szybko się wychładzają. Utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała zmniejsza ryzyko kontuzji. W związku z tym zaleca się korzystanie z odzieży termoaktywnej jako pierwszej warstwy regulującej ciepłotę ciała oraz usuwającej pot.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro