Jak dbać o dłonie na siłowni?
Zdaniem eksperta

Jak dbać o dłonie na siłowni?

Trenując na siłowni, chcesz zawsze dawać z siebie maksimum. Czasem niestety pozornie nieistotny detal potrafi skutecznie utrudnić cały trening. Ćwiczący często skarżą się na ból dłoni i zerwane odciski. Co z tego, że masz siłę podciągnąć się 20 razy, jeśli ledwo wisisz na drążku. Przeczytaj, jak dbać o dłonie, by trenować efektywnie.

udostępnij

Filip AntoszewskiFilip Antoszewski / 09-07-2019

Użyj właściwej techniki

Pierwszą strategią, którą powinieneś zastosować w walce z odciskami na skórze dłoni, jest poprawna technika chwytu. Ma ona szczególne znaczenie w przypadku ćwiczeń gimnastycznych wykonywanych na drążku lub obręczach. Często, chcąc skrócić dźwignię ruchu (na przykład podczas podciągania), łapiemy drążek głęboko, całą dłonią. Przez taki chwyt dłonie są bardziej narażone na pojawienie się odcisków. Dodatkowo trudno jest go utrzymać przez dłuższy czas, więc będziesz stopniowo się zsuwać, a to właśnie wtedy ryzyko zerwania odcisku jest największe. Złap drążek tak, by środkowy paliczek był na szczycie, będzie może nieco trudniej się podciągnąć, ale skóra nie zostanie narażona na bolesne rany.

Chroń dłonie odpowiednim sprzętem

Nawet najbardziej poprawna technika nie zagwarantuje całkowitego braku bólu dłoni, jeśli do wykonania masz dziesiątki powtórzeń. Szczególnie ważne będzie to dla osób uprawiających CrossFit, ponieważ w ich systemie treningowym ćwiczenia wykonuje się dynamicznie, co zwiększa tarcie między dłońmi a sztangą lub drążkiem. Zadbaj o ochronę dłoni, inwestując w dobrej jakości skórki gimnastyczne, zapewnią one ochronę przy jednoczesnym zachowaniu zadowalającego poziomu czucia, co zwiększy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo. Możesz ich swobodnie używać także do treningu ze sztangą. Jeśli jesteś fanem podnoszenia ciężarów, warto dodatkowo zaopatrzyć się w dobrej jakości gruby plaster, którym okleisz kciuki. Ochroni on skórę podczas używania chwytu na „zamek”.

Zadbaj o skórę w domu

Odpowiednie dbanie o dłonie podczas ćwiczeń to jedno, ale należy także przygotować skórę przed dotarciem na siłownię. Nawet najlepsze skórki gimnastyczne nie pomogą wiele, gdy masz na dłoniach odciski wielkości pięciozłotówek. Warto ścierać je regularnie, co znacznie zmniejszy ryzyko zerwania jednego z nich. Najlepiej sprawdzi się do tego pumeks lub żyletka do zrogowaciałego naskórka. Przed starciem odcisków warto wymoczyć dłonie w wodzie z mydłem przez kilkanaście minut. Odpowiednia higiena będzie kluczowa w momencie, gdy nastąpi zerwanie naskórka. Po zdezynfekowaniu rany nałóż maść z antybiotykiem, powtarzając czynność co parę godzin. Gdy zagoi się pierwsza warstwa skóry, smaruj ją maścią z witaminą A. Kilkukrotnie przyspieszy to proces gojenia. Tego środka możesz używać także, gdy skóra jest po prostu obolała, nałóż cienką warstwę na noc, a następnego dnia będziesz gotów do podnoszenia nawet największych ciężarów.

Zwiększ siłę chwytu

Odciski są praktycznie nieuniknione przy ciężkim treningu. Nie oznacza to jednak, że musisz je ciągle zrywać – powstają głównie wtedy, gdy chwyt jest na granicy wytrzymałości i ześlizgniemy się z drążka lub prawie wypada nam sztanga. Zwiększ siłę swoich przedramion, a znacząco zmniejszysz szanse na przymusową przerwę w treningach z powodu ran na dłoniach. Dobrymi metodami będą spacer farmera, aktywne wiszenie oraz popularne ściskadełka ze sprężynami. Osobno trenuj siłę palców, na przykład trzymając w opuszkach pięciokilogramowe talerze – będzie to szczególnie przydatne w przypadku osób trenujących wspinaczkę. Oczywiście podczas powyższych praktyk odciski również powstaną, ale przez to, że trening jest ukierunkowany na chwyt, zwrócisz szczególną uwagę na jego technikę, co przełoży się to na resztę elementów planu treningowego.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro