Zamarznięty zamek w samochodzie – jak sobie radzić?
Ujemne temperatury mogą przysporzyć kierowcy zmartwień, to z różnych powodów. Jednym z nich jest zamarzanie mechanizmu zamka w drzwiach auta.
Nie chcesz, by twój ciągnik odmówił współpracy w gorącym okresie prac polowych? Koniecznie zadbaj o powierzchnie trące w jego silniku!
Czas czytania: 4 min
W trakcie intensywnej pracy powierzchnie trące i ich okolice bardzo się nagrzewają. Wysoka temperatura jest efektem naturalnym, ale gdy powierzchnie te nie są odpowiednio zabezpieczone, bardzo negatywnie wpływa na mechanizm i prowadzi do uszkodzenia silnika. Dlatego między przesuwające się części silnika koniecznie trzeba wprowadzić cienką warstwę oleju. Zmniejsza on opór tarcia i w ten sposób zabezpiecza poszczególne elementy silnika.
Regularna wymiana oleju to podstawowa czynność, o której w czasie użytkowania ciągnika nie można zapominać! Każdy olej po pewnym czasie traci swoje właściwości i nie zabezpiecza silnika przed uszkodzeniami.
To zależy od modelu traktora i formy jego eksploatacji. W niektórych przypadkach olej może się nadawać do wymiany nawet po 200 motogodzinach. Aby mieć pewność, jak częstą wymianę przewidział producent, najlepiej zajrzeć do karty gwarancyjnej lub instrukcji obsługi pojazdu. Jedno jest pewne: nie wolno o niej zapominać. Przeważnie zaleca się wymianę przed okresem najintensywniejszej pracy. A więc jeśli ciągnika używamy od wiosny do jesieni, będzie to początek wiosny. Jeśli natomiast służy nam do odśnieżania, to wymianę przeprowadzamy jesienią. Wraz z olejem wymieniamy filtry oleju smarującego silnik.
Dobrą praktyką jest także okresowa kontrola stanu i poziomu oleju. Na prętowym wskaźniku powinien się utrzymywać poziom między minimum a maksimum. Oczywiście ciągnik należy ustawić na płaskiej powierzchni.
Po zalaniu układu olejem jest on wielokrotnie podgrzewany i chłodzony, a także miesza się z pewną ilością paliwa, które dostaje się do silnika. W rezultacie traci swoją lepkość, a tym samym nie chroni odpowiednio powierzchni trących. Traci też zdolność rozkładania dostającej się do wnętrza sadzy, która zaczyna się gromadzić w silniku, grożąc blokadą pierścieni czy przytkaniem kanalików. A stąd już krótka droga do zatarcia silnika.
Zdarza się jednak, że mimo starań właściciela powierzchnie trące w silniku zużywają się lub ulegają lekkim uszkodzeniom. Co wtedy? Jest na rynku preparat przeznaczony do użycia właśnie w takich sytuacjach. Mowa o ceramizerze do silników pojazdów i maszyn rolniczych. Jest to również alternatywa i jednocześnie ratunek dla osób, które zwlekały z wymianą oleju. Ceramizacja to technologia regenerowania powierzchni, gdy doszło do tarcia dwóch metalowych powłok. W wyniku działania preparatu na powierzchniach styku powstaje warstwa ceramiczna, która „odbudowuje” uszkodzenia. Całkowita regeneracja następuje mniej więcej po 25 motogodzinach, a dodatkową zaletą jest łatwość aplikacji – ceramizer dolewamy do oleju bez demontowania jakiejkolwiek części, a więc może to wykonać każdy!
Jakość oleju ma wpływ na to, jak pracują poszczególne elementy silnika, dlatego warto stosować produkty sprawdzonych marek. Dobór właściwego ułatwi klasyfikacja jakości – ACEA w Europie lub API w USA i Japonii. Jest to ważne szczególnie w przypadku najnowszych silników, bo zastosowanie w nich oleju niższej klasy może mieć opłakane skutki. Tak naprawdę era olejów mineralnych powoli się kończy. Sprawdzają się już tylko w wiekowych modelach.
Aby maszyna długo służyła i była niezawodna, musisz odpowiednio o nią zadbać. Brak smarowania powierzchni trących w silniku prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia sprzętu. Zawsze wybieraj oleje najwyższej klasy, a możesz być spokojny o swój ciągnik.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu