Jagody acai - brazylijski sekret długowieczności

Jagody acai - brazylijski sekret długowieczności

Pochodzą z lasów amazońskich i w walce z wolnymi rodnikami doprawdy trudno im dorównać. Poznaj nadzwyczajne właściwości owoców acai i dorzuć je do ulubionego koktajlu – te niepozorne jagódki potrafią pozytywnie zamieszać!

udostępnij

Aleksandra BanasikAleksandra Banasik / 03-02-2020

Kilka słów o wolnych rodnikach

Nawet życiodajny tlen ma swoje ciemne oblicze. W procesach związanych z jego przemianą w energię powstają tzw. wolne rodniki, okryte złą sławą cząsteczki, które grasują po organizmie i uszkadzają strukturę jego komórek. Choć trudno w to uwierzyć, te niszczycielskie atomy są organizmowi potrzebne, m.in. do walki z wirusami. Sęk w tym, że istnieje mnóstwo czynników, które przyśpieszają ich uwalnianie.

Zanieczyszczenie powietrza, promieniowanie niebieskie, przewlekły stres, palenie papierosów, nadmierna ekspozycja na słońce, nieodpowiednia obróbka termiczna pożywienia, a nawet intensywna aktywność fizyczna prowadzą do powstania większej liczby wolnych rodników, niż organizm jest w stanie spożytkować, a te zaczynają siać spustoszenie w zdrowych komórkach i przyspieszają proces starzenia się organizmu.

Moc antyoksydantów

Na szczęście nie jesteśmy bezsilni wobec destrukcyjnych form tlenu. Istnieje grupa związków chemicznych, tzw. antyoksydantów czy przeciwutleniaczy, które wspierają naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka, przez co przypisuje się im rolę w zapobieganiu m.in. nowotworom i chorobom układu krążenia. Antyoksydanty to w głównej mierze substancje pochodzące z roślin, i to dobry moment, aby wspomnieć o jagodzie acai.

Tajemniczy wskaźnik ORAC

102 700 jednostek – tyle wynosi wskaźnik ORAC dla 100 gramów liofilizowanych jagód acai. Tylko co to właściwie oznacza? ORAC (od ang. Oxygen Radical Absorbance Capacity) określa zdolność pokarmów do pochłaniania wolnych rodników, czyli, innymi słowy, wyraża ich potencjał antyoksydacyjny. Dla porównania, wskaźnik ORAC czerwonego wina, które jest kojarzone z dużą mocą antyoksydacyjną, ocenia się na ok. 5000 jednostek.

Niezwykłe właściwości jagód acai

Tak wysoki potencjał antyoksydacyjny ma niebagatelne znaczenie dla organizmu. Dzięki imponującej zawartości dobroczynnych związków, w tym polifenoli i karotenoidów, owoce acai mogą przyczyniać się między innymi do:

  • zahamowania procesów nowotworowych,
  • zapobiegania chorobom sercowo-naczyniowym,
  • wzmacniania odporności,
  • regulacji stężenia glukozy we krwi,
  • zapobiegania chorobie wrzodowej,
  • usprawniania funkcji psychologicznych i poznawczych,
  • wzmacniania kości i stawów,
  • ochrony wzroku.

Jagody acai w walce z nadwagą

Dzięki wysokiej zawartości błonnika, który oczyszcza jelita, reguluje poziom glukozy we krwi i wpływa na uczucie sytości, jagody acai mogą stanowić ważne urozmaicenie diety osób próbujących w zdrowy sposób zredukować ilość tkanki tłuszczowej. W aptekach są też dostępne kapsułki z ekstraktem z jagód acai, nierzadko wzbogacone dodatkiem innych substancji o działaniu termogenicznym.

Jagody acai w kuchni - 3 sprawdzone przepisy

W Europie nie sposób raczyć się świeżymi owocami acai, ale na szczęście nie brakuje dobrych produktów w postaci liofilizowanej, mrożonej oraz soków pozyskiwanych ze świeżych jagód. Nieco rozczarowujący może być fakt, że acai nie należą do najsmaczniejszych owoców, ale wystarczy dobry przepis, by na stałe mogły zagościć w naszej kuchni. Oto kilka sprawdzonych pomysłów:

  • Açaí na tigela – smoothie bowl z jagodami acai

Açaí na tigela, czyli dosłownie „acai w misce”, to tradycyjny sposób, w jaki serwuje się jagody acai w ich ojczyźnie. Orzeźwiający mus z mrożonych jagód, bananów i guarany, posypany granolą lub muesli, podaje się w misce, zwykle w towarzystwie pokrojonych w plasterki bananów. Jeśli nie uda ci się zdobyć mrożonej pulpy acai, wystarczy zmiksować rodzime mrożone owoce jagodowe z dodatkiem sproszkowanych jagód acai.

  • Antyoksydacyjne bomby – trufle z jagodami acai

Zamiast sięgać po tradycyjne, kaloryczne trufle, miej zawsze pod ręką ich zdrową alternatywę. Wystarczy zmielić 100 g miękkich daktyli, 100 g nerkowców, 50 g suszonej żurawiny, 2 łyżki nasion chia, łyżkę herbaty matcha, 3 łyżki sproszkowanych jagód acai i kopiastą łyżeczkę łusek nasion babki płesznik. Z powstałej masy formuj niewielkie kulki i obtaczaj je w wiórkach kokosowych lub sproszkowanych jagodach.

  • Koktajl potreningowy z jagodami acai

Po intensywnym treningu przyda się nie tylko porcja zdrowego białka i tłuszczu, ale też solidna dawka przeciwutleniaczy. Zmiksuj dużego banana, pół filiżanki świeżych lub mrożonych owoców jagodowych, kopiastą łyżkę sproszkowanych jagód acai, porcję izolatu białkowego o smaku waniliowym lub czekoladowym, łyżkę surowego kakao i łyżkę nasion konopi ze szklanką mleka roślinnego. Koktajl wypij bezpośrednio po przyrządzeniu.

Siła acai w kosmetyce

Niszczycielska działalność wolnych rodników odbija się nie tylko na kondycji organów wewnętrznych, ale też na wyglądzie skóry. Wyciąg z jagód acai jest popularnym dodatkiem do kosmetyków przeciwstarzeniowych, które mają za zadanie redukować drobne zmarszczki, zapobiegać wiotczeniu skóry i wyrównywać jej koloryt. W ofercie producentów znajdziemy m.in. kremy z wyciągiem z owoców acai oraz maski do twarzy o szerokim spektrum działania.

Podsumowując, jagody acai mogą być ważnym sprzymierzeńcem w walce o zdrowie i zadowalający wygląd, ale nie oszukujmy się – jeśli w parze z suplementacją nie pójdą odpowiednie zmiany trybu życia, acai pozostanie jedynie egzotycznym, lecz niewiele znaczącym dodatkiem do menu.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro