Ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu? Czy jest się czego obawiać?

Ile kosztuje wymiana łańcucha rozrządu? Czy jest się czego obawiać?

autor: Michał Lisiak, data publikacji: 19-09-2017

Łańcuch rozrządu to główny element napędu rozrządu, stosowany w wielu silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Kiedy trzeba go wymienić? Ile kosztują części i usługa mechanika? Jak przebiega proces wymiany łańcucha rozrządu?

Łańcuch rozrządu ma wielką przewagę nad paskiem rozrządu. W większości silników jego żywotność powinna być równa żywotności silnika, zatem w praktyce powinien on wystarczyć na 350 – 400 tys. km (mówimy o klasycznych silnikach wolnossących). Niestety, czasami dochodzi do ich awarii. W starszych silnikach winę za to ponosił głównie nieodpowiedni (zbyt mały) poziom oleju silnikowego. Niestety, konstruktorzy nowoczesnych silników tzw. downsizingowych udowodnili, że można produkować łańcuchy, które potrafią się zepsuć po 40 tys. km (przykładem jest silnik 1.4 TSI z początku produkcji). W wielu silnikach, łańcuch rozrządu, stał się kolejnym elementem eksploatacyjnym, aczkolwiek nie określa się interwału jego wymiany („wymiana przy objawach awarii”).

Jakie zadanie pełni łańcuchowy napęd rozrządu?

Łańcuch rozrządu wraz z elementami towarzyszącymi (prowadnice, ślizgi, napinacz), przekazuje napęd z koła pasowego (zębatego), na wale korbowym, na koło napędowe (zębate) na wałku rozrządu (albo na dwa koła zębate, jeśli są dwa wałki rozrządu w silniku). Ponadto łańcuch napędza pompę cieczy chłodzącej (zwaną pompą wody) i pompę oleju (przeznaczoną do zapewnienia odpowiedniego ciśnienia oleju silnikowego). W silnikach wysokoprężnych i w silnikach benzynowych, łańcuch rozrządu, dodatkowo napędza pompę wysokiego ciśnienia.

W niektórych silnikach stosowany jest dodatkowy, drugi łańcuszek do napędu pompy oleju.

Zadaniem całego układu rozrządu, napędzanego przez łańcuch, jest sterowanie dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów. Ponadto układ zajmuje się usuwaniem produktów spalania paliwa i powietrza, czyli spalin.

Niestety, nie tylko łańcuch

Zużyciu ulega łańcuch rozrządu i elementy towarzyszące: prowadnice – ślizgi łańcucha rozrządu i napinacze łańcucha rozrządu. Może dojść także do eksploatacyjnego zużycia kół zębatych na wale korbowym silnika i na wale (wałkach) rozrządu. W tym przypadku najczęściej ścierają się zęby. Powód? Niski poziom oleju i niestety, słaba jakość materiałów, zastosowanych przez producenta silnika.

Najgorszy problem ma miejsce wtedy, gdy koło pasowe na wale korbowym jest zamontowane na stałe. Wówczas, przy jego zużyciu, koszty naprawy idą w górę – trzeba bowiem wymieć całość – wał korbowy z kołem. Na szczęście taka konstrukcja stosowana była bardzo rzadko.

Poza łańcuchem i jego elementami towarzyszącymi, czyli napędowi rozrządu, zużyciu eksploatacyjnemu ulegają także inne elementy rozrządu: zawory i gniazda (te ostatnie zwłaszcza w przypadku instalacji gazowej), dźwignie zaworowe i popychacze.

Silniki, w których łańcuch rozrządu nie jest trwały

Na rynku znajduje się sporo silników, w których łańcuch rozrządu jest nietrwały. To na przykład jednostki 1.4 i 1.2 TSI Volkswagena, wysokoprężne 1.5 i 2.2 dCi Renault, 1.0 i 2,2 Opla, czy też 1.5 litrowe wysokoprężne Multijet Fiata.

Ile trzeba zapłacić za usługę wymiany rozrządu na łańcuchu?

Średnia cena za usługę to od 300 do 900 zł. Niekiedy więcej. Ostateczna cena zależna jest od stopnia skomplikowania silnika, dostępu do łańcucha rozrządu (jest on zabudowany w silniku) i ilości części, które trzeba wymienić (czy tylko sam łańcuch, czy też koła pasowe).

Ponadto przy wymianie łańcucha rozrządu trzeba wymienić płyn chłodniczy oraz olej silnikowy i filtr oleju, co podwyższa koszty.

Wymiana łańcucha rozrządu może potrwać nawet kilka godzin. W przypadku wymiany kół zębatych – jeszcze dłużej. Mechanicy rozpoczynają ją od demontażu osłony napędu rozrządu. Następnie blokują układ rozrządu, odkręcają napinacz hydrauliczny, demontują łańcuch i jego elementy prowadzące.

Co jeszcze powinno się wymienić podczas wymiany łańcucha rozrządu?

Zaleca się, aby zamontować nową pompę cieczy chłodzącej. Poza tym mechanik powinien określić stan pompy oleju silnikowego – ona też powinna zostać wymieniona.

Ile kosztują komplety łańcucha rozrządu do przykładowych aut?

Na aukcjach internetowych można zakupić komplety łańcuchów rozrządu w atrakcyjnych cenach. Niestety, znaleźć można także oferty sprzedaży używanych łańcuchów z demontażu. Należy je omijać szerokim łukiem – zawsze montuje się tylko nowe łańcuchy i elementy towarzyszące. W przeciwnym razie można, w razie uszkodzenia łańcucha, doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika.

Spójrzmy teraz na przykładowe ceny łańcuchów rozrządu z aukcji internetowych:

  • BMW 1 (E81, E87) 115 KM – 349 zł (Febi Bilstein);
  • BMW 3 (E46, E90) 115 KM – 349 zł (Febi Bilstein);
  • Ford Mondeo Mk3 1.8 (wraz z kołami zębatymi) – 434 zł (FAI);
  • Audi 1.8 T (Audi A3, Audi A4, Audi A6, Audi TT) - 155 zł (zamiennik bezmarkowy);
  • PSA 2.0 HDI (między innymi Peugeot Expert) – 89 zł - sam łańcuch (FEBI);
  • Toyota 1.6 D-4D (m In Toyota Verso) – 111 zł (Febi) – sam łańcuch;
  • Opel 2.0 DTi (m In Vectra, Astra) – 143 zł – sam łańcuch;
  • Kia – Hyundai 2.5 CRDI (m In Sorento) – 159 zł – sam łańcuch;
  • Kia – Hyundai 2.5 CRDi – komplet oryginalny OEM – 999 zł;
  • PSA 1.6 HDi / Ford 1.6 TDCi – 202 zł – komplet;
  • 3.5 V6 / 3.7 V6 Mazda ( m in CX – 9) – 1479 zł (DNJ);
  • BMW 4.0 D – (7 E65, 7 E67) – 2400 zł – łańcuch plus ślizgi i napinacz;
  • Mercedes 2.2 CDI – 620 zł - komplet z kołami zębatymi – (IWIS);
  • Volkswagen 1.4 TSI – (Golf, Leon) – 550 zł – łańcuch i ślizgi.

Na koniec warto pamiętać, że na trwałość łańcucha rozrządu ogromny wpływ ma odpowiedni poziom oleju silnikowego, właściwa kondycja silnika i osprzętu (np. rozrusznika), a także sposób eksploatacji. Sportowa jazda i ruszanie z piskiem opon, mocne przeciążenia silnika – to wszystko niszczy łańcuch rozrządu.