Hulajnoga elektryczna Razor E300S – test

Hulajnoga elektryczna Razor E300S – test

Nietuzinkowym sposobem na pokonywanie odległości jest bez wątpienia hulajnoga elektryczna. Coraz częściej korzysta z niej nie tylko młodzież, ale także dorośli. Takie rozwiązanie daje dużo zabawy, choć ma też pewne wady. Sprawdzamy to na przykładzie modelu Razor E300S.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 17-04-2019

Parametry techniczne Razor E300S:

  • Rodzaj: hulajnoga elektryczna
  • Udźwig (kg): 99
  • Maksymalna prędkość: 24 km/h
  • Sterowanie: ręczne
  • Zasilanie: 2x 12 V
  • Czas działania: 40 min
  • Koła: 2
  • Klasyfikacja wiekowa: 13+
  • Wymiary (mm): 1000 x 410 x 1100
  • Waga: 24 kg
  • Pozostałe parametry: stalowa konstrukcja i widelec, jednobiegowy silnik o wysokim momencie obrotowym napędzany łańcuchem, ręcznie sterowany hamulec przedni, manetka przyspieszenia w kierownicy

3

Za czasów moich lat młodości wszyscy jeździli na rowerze, na deskorolce lub na rolkach. Dzisiaj młodzież wybiera znacznie bardziej zaawansowane pojazdy, w tym cieszące się coraz większą popularnością hulajnogi. Znakiem czasów jest również to, że jazda na hulajnodze wcale nie musi oznaczać konieczności odpychania się nogą – dziś napędzają ją silniki eklektyczne. Doskonałym przykładem jest model E300S marki Razor.

14

Budowa i parametry techniczne

Hulajnoga eklektyczna Razor E300S jest przeznaczona dla młodzieży, a konkretnie dzieci powyżej 13. roku życia. Widać to już po wyjęciu pojazdu z opakowania – wymiary hulajnogi gotowej do jazdy wynoszą 100 x 41 x 110 cm. Przedłużona podstawa wersji S oraz udźwig aż do 100 kg sprawia jednak, że z pojazdu z powodzeniem mogą korzystać również osoby dorosłe. Sprawdziłem to i potwierdzam.

12

Już przy pierwszym kontakcie uwagę zwraca silnik eklektyczny, który zamontowano w okolicy tylnego koła. Silnik napędza koło za pomocą łańcucha. Bateria potrzebna do działania napędu znalazła miejsce pod hulajnogą.

15

To wszystko wpływa na wagę pojazdu. Razor E300S waży aż 24 kg! Jeśli komuś się wydaje, że tak duża masa własna pojazdu w praktyce nie będzie odczuwalna, ma rację, jeśli chodzi o jazdę nią. Niestety wystarczy jednak wnieść choć raz hulajnogę po schodach, aby przekonać się, że mobilność tego urządzenia w tego typu przypadkach jest mocno ograniczona. Taszczenie hulajnogi elektrycznej Razor E300S na drugie piętro w bloku bez windy potrafi mocno zmęczyć.

7

Kolejna rzecz, która niemal natychmiast przykuła moją uwagę, to opony. Są szerokie i pompowane, co zapewnia nie tylko komfort, ale także możliwość jazdy poza chodnikiem, np. leśnymi ścieżkami, co również przetestowałem. Muszę przyznać, że jazda na łonie natury to w przypadku hulajnogi Razor E300S czysta przyjemność. Grube i szerokie opony pełnią również funkcję amortyzatorów, w które pojazd nie został wyposażony. Tłumienie nierówności pozwala bez przeszkód poruszać się m.in. po nawierzchni pokrytej kostką Bauma.

9

Jazda w praktyce

Razor E300S to hulajnoga z silnikiem elektrycznym wyposażona w siodełko. Jeśli chcemy, możemy je zdjąć, odkręcając śruby u jej podstawy. Siedzisko daje jednak możliwość wygodnej jazdy na dłuższych dystansach, tym bardziej że jest stosunkowo szerokie i miękkie.

4

Podstawa hulajnogi pozwala z kolei na swobodne ustawienie obu stóp.

5

Z opanowaniem jazdy poradzi sobie niemal każdy i to w ciągu kilku, kilkunastu minut. Rozpędzamy się za pomocą manetki w prawej rączce kierownicy. Co razi w fazie nauki jazdy to wyraźne kopnięcie nawet przy minimalnym ruchu manetki, jest to jednak wynik charakterystyki silnika elektrycznego, który oferuje pełny moment obrotowy już na starcie. Po lewej stronie znajdziemy hamulec pozwalający zwolnić lub zatrzymać się. I to w zasadzie wszystko –reszta zależy od naszego zmysłu równowagi.

10

Baterię hulajnogi elektrycznej Razor E300S ładujemy za pomocą dodanego do opakowania zasilacza. Szkoda, że producent nie przewidział możliwości schowania ładowarki w pojeździe, aby możliwe było ładowanie poza domem, co zwiększyłoby zasięg. Oczywiście możemy włożyć ładowarkę do plecaka, co rekomenduję (tak na wszelki wypadek). Niestety proces ładowania trwa dość długo. Jeśli zdarzy nam się rozładować akumulator do zera, jego pełne naładowanie może potrwać nawet 9 godzin! Dlatego zdecydowanie zalecam podłączenie hulajnogi do ładowania po każdej jeździe, dzięki czemu ładowanie będzie trwało znacznie krócej.

W pojeździe z silnikiem elektrycznym jednym z głównych parametrów interesujących potencjalnych nabywców będzie prędkość maksymalna. Jak podaje firmy Razor, producent pojazdu, model Razor E300S umożliwia rozpędzenie się do 24 km/h. Mogę potwierdzić to po części – mnie udało się pojechać mniej więcej 20 km/h, a ważę ok. 90 kg. Jeśli pojazdem będzie się poruszać 13-latek ważący mniej niż połowę tego co ja, prędkość maksymalna hulajnogi z pewnością będzie większa i bliska temu, co zapowiada producent.

1

Producent podaje również, że jedno ładowanie wystarcza na 40 minut jazdy. Praktyka jest jednak bardziej skomplikowana. Realny zasięg w dużej mierze zależy od kilku czynników – wagi osoby jeżdżącej hulajnogą (im więcej waży, tym mniejszy będzie jej zasięg), prędkości, stylu jazdy (łagodny czy polegający na częstym przyspieszaniu i hamowaniu), a nawet terenu, po jakim się poruszamy. Można jednak przyjąć, że pełne naładowanie baterii wystarczy na 30 minut jazdy przy średniej prędkości 15-20 km/h.

2

Po skończeniu jazdy hulajnogę elektryczną Razor E300S możemy szybko i wygodnie ustawić na wysuwanej z boku nóżce, podobnie jak rower. Dzięki temu możemy pojazd ustawić w dowolnym miejscu, bez konieczności szukania ściany czy innej podpory. To wielki plus.

16

Czy warto?

Czy hulajnoga elektryczna Razor E300S jest warta zakupu? To jeden z najszybszych pojazdów tego typu dostępny na rynku. Ma solidną stalową ramę, szerokie koła z bieżnikiem i duże siedzisko zapewniające komfort jazdy. W zasadzie jedynymi poważnymi zarzutami, jakie mam wobec tego pojazdu, to duża masa własna hulajnogi oraz długi czas ładowania baterii. Jazda hulajnogą Razor E300S natomiast daje dużo frajdy.

ZALETY:

  • Szerokie gumowe koła umożliwiają jazdę również w terenie
  • Duży komfort jazdy
  • Wygodne siodełko
  • Mocna stalowa rama
  • Mały, skuteczny podnóżek do stawiania hulajnogi

WADY:

  • Wysoka waga utrudniająca przenoszenie
  • Długi czas ładowania baterii (do 9 godz.)

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro