Honda CB500F z 2014 roku. Czyli idealny motocykl na początek
Zdaniem eksperta

Honda CB500F z 2014 roku. Czyli idealny motocykl na początek

Mając prawo jazdy kategorii A2, mamy możliwość przebierania w szerokiej gamie modelowej motocykli o wyższych pojemnościach niż 125ccm. Jednym z bardzo wielu idealnych przykładów na pierwszy poważniejszy motocykl jest Honda CB500F. Poniższy tekst przedstawia model z 2014 roku.

udostępnij

Adrian RaszkowskiAdrian Raszkowski / 10-07-2018

Jednoślady japońskiej marki Honda od wielu lat wypracowały sobie opinię trwałych, doskonale wykonanych i niezawodnych motocykli. Stanowią one bardzo częsty wybór wśród motocyklistów mniej i bardziej doświadczonych. Zaczynając swoją przygodę z motocyklem o większej niż 125 ccm pojemności, powinniśmy skupić swoją uwagę na grupie jednośladów o pojemności silnika nieprzekraczającej 600 ccm. Taki motocykl nauczy nas jeździć, nie wystraszy przy pierwszym lepszym zakręcie oraz wybaczy bardzo wiele błędów. Błędy te polegają zazwyczaj na nieprecyzyjnej zmianie biegów i braku wyczucia w obsłudze podstawowych elementów, takich jak gaz i hamulec. Honda, o której mowa w tytule zajmuje jedno z miejsc parkingowych w moim garażu. Dała się poznać doskonale, ale o tym poniżej.

  1. Honda CB500F
  2. Honda CB500F
  1. Honda CB500F
  2. Honda CB500F

Bardzo elastyczny silnik

Jednym z ogromnych plusów, jakie daje nam mała Honda, jest jej silnik. Dwucylindrowy motor o pojemności 471 ccm generuje 47,6 KM przy 8500 obr/min i osiąga maksymalny moment obrotowy na poziomie 43Nm. Na papierze nie robi to wrażenia na nikim. Jednak z praktycznego punktu widzenia doskonale sprawdza się to podczas jazdy po mieście, gdzie motocykl czuje się najlepiej. Z pomocą sześciostopniowej skrzyni biegów bardzo liniowo i żwawo przyśpiesza. Elastyczność pozwala na jazdę bez potrzeby redukowania biegów podczas szybkiego wyprzedzania innych pojazdów.

Spalanie podczas dynamicznej jazdy na poziomie nie większym niż 4,5 l na sto kilometrów zadowoli każdego, kto wybierze Hondę jako alternatywę dla swojego samochodu. Prostota i niezawodność konstrukcji japońskiego silnika pozwoli na pokonywanie bardzo wielu kilometrów bez wkładu finansowego. Motocykl osiąga maksymalnie 173 km/h, jednak takiej jeździe towarzyszy nieprzyjemne wycie silnika. CBF-ka najlepiej czuje się w granicach do 120 km/h, dzięki czemu jesteśmy w stanie wybrać się w niewielką trasę. Moc na koło przenoszona jest za pośrednictwem łańcucha.

Układ zawieszenia i lekkość prowadzenia

Zawieszenie jest to standardowy układ, w którym przód na teleskopach 41 mm nie posiada regulacji, a tył osadzony jest na stalowym wahaczu z pojedynczym amortyzatorem. Tył posiada 9-stopniową regulację napięcia wstępnego. Brak dużych możliwości regulacji zawieszenia nie jest najmocniejszą stroną tego motocykla. Jednak wybierając model w tej klasie jednośladów, nie powinien być to powód do narzekań. Zestrojenie zawieszenia w zupełności wystarczy do pokonywania progów zwalniających i miejskich ulic o nierównej nawierzchni.

Miejska dżungla nie robi wrażenia na Hondzie. CB500F została zaprojektowana jako bardzo zwrotny i uniwersalny miejski motocykl typu naked. Jest wąska, a więc przeciskanie się w korkach i wykonywanie ciasnych nawrotów to jedna z najłatwiejszych i przyjemniejszych rzeczy. Duży promień skrętu, łatwość i lekkość prowadzenia sprawiają, że każdy odnajdzie się za sterami małej Hondy. Dzieje się tak za sprawą niewielkiej masy i odpowiedniego wyważenia motocykla. Jest to bardzo dobra informacja dla kobiet. Mowa tutaj zwłaszcza o tych drobnej budowy, których motocykl w szczególności nie powinien zaskoczyć.

Doskonałe hamulce

Hamulce małej Hondy to jedna z rzeczy, z których możemy być najbardziej dumni, posiadając ten motocykl. Układ hamulcowy składa się z pojedynczej karbowanej tarczy o średnicy 320 mm wyposażonej w dwutłoczkowy zacisk. Na tylnym kole spoczywa tarcza 240 mm z jednotłoczkowym zaciskiem. Obie są wyposażone fabrycznie w ABS, który działa doskonale. Idealne wyczucie momentu załączenia się systemu ABS powoduje, że nie zaskoczy nas to przy zbyt nieprzemyślanym hamowaniu. Pozwoli nam to na sprawne wytracenie prędkości przy różnych warunkach drogowych. Niewielka masa motocykla wraz w jedną bądź dwiema osobami na pokładzie bardzo sprawnie zostaje wytracona nawet na mokrej nawierzchni w przypadku hamowania awaryjnego bądź bardziej dynamicznej jazdy w zakrętach.

Ergonomia i uniwersalność w użytkowaniu

Motocykl Honda CB500F znalazł sobie swoje miejsce w sercach użytkowników nie tylko za sprawą cech dotyczących prowadzenia. Świetne wykonanie, doskonała jakość plastików i spasowanie elementów to kolejne dobre cechy tego jednośladu. Na próżno szukać tu niedoskonałości i niskiej klasy wykonania. Motocykl przedstawia wysokie wykonanie mimo swojej niewielkiej ceny katalogowej, która za czasów nowości w 2014 roku wynosiła w okolicy 25 tysięcy złotych.

Zasiadając za sterami motocykla, mamy przed sobą niewielki wyświetlacz cyfrowy, na którym znajdziemy wszystkie interesujące nas informacje. Jest on bardzo czytelny zarówno w nocy, jak i w dzień. Informacje, które są na nim wyświetlane, to przykładowo średnie spalanie, obroty lub prędkość. Obsługa różnego rodzaju przełączników na kierownicy, takich jak kierunkowskazy i światła również jest niezwykle prosta. Nie mamy do wyboru zbyt wiele przełączników, a więc nie pogubimy się w obsłudze.

Pozycja na małej Hondzie jest typowo nakedowa, czyli miejska. Nogi delikatnie podkurczone, kolana dość wysoko. Siedzimy swobodnie i wyprostowani. Motocykl nie jest wysoki, odległość siedziska od ziemi to około 80 cm. Waga maszyny gotowej do jazdy to 192 kg. W praktyce nie jest to odczuwalne za sprawą odpowiedniego wyważenia motocykla.

Masa i poręczność jednośladu przypadnie do gustu osobom niższym i drobniejszej postury. Bardzo poleca się go dla kobiet, przez które został w szczególności doceniony. Jeżeli chcielibyśmy raz na jakiś czas udać się Hondą CB500F w podróż, również jesteście w stanie to zrobić. Na rynku istnieje bardzo wiele akcesoriów, w które możemy doposażyć nasz motocykl. Od kufrów po wyższą szybę. Pozwala to na nieograniczanie się jedynie do typowo miejskiego użytkowania jednośladu.

Pozycja za kierownicą nie jest męcząca i nie spowoduje, że po dwóch godzinach jazdy będziemy chcieli przerwać podróż. Wiadomo, że motocykl nie został stworzony z myślą o podróżach. Jednak jeżeli wpadnie nam do głowy taki pomysł, nie przekreślajcie małej CB500F.

Inne twarze małej Hondy CB500F

Honda CB500F w przedstawionej wersji produkowana jest od roku 2013. Niewielki facelifting oraz zmiany nastąpiły w roku 2016, kiedy to przedstawiono odświeżoną wersję tego motocykla. Dla tych, którzy chcieliby mieć taką maszynę prosto z salonu czeka dobra informacja. Ceny na poziomie niewiele ponad 20 tysięcy złotych pozwalają na zakup nowej sztuki z zerowym przebiegiem. Z kolei osoby, które mają do wydania niewiele ponad 10-12 tysięcy złotych, również mogą pozwolić sobie na ten motocykl.

Na rynku znaleźć można CB500F cztero- lub pięcioletnią. Bardzo miłym faktem jest to, że jesteśmy w stanie wyszukać motocykle w tym wieku z bardzo niewielkimi przebiegami i dobrej kondycji mechanicznej i wizualnej. Osoby, które chciałyby mieć taki motocykl, tylko w wersji sportowej, powinny skupić swoją uwagę na Hondzie CBR500R. Dla tych, którzy szukają przygody i turystycznego klimatu jest wersja CB500X. Tak więc każdy z tych motocykli jest w zasięgu ręki i z pewnością jest warty swojej ceny.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro