Polecane szczotki do czyszczenia kostki brukowej
Kostka pięknie zdobi parking, podjazd lub drogę do domu, ale tylko wtedy, gdy jest zadbana. Aby bruk zawsze dobrze się prezentował, niezbędne jest regularne czyszczenie powierzchni oraz usuwanie…
Na modernizację głośników najczęściej decydują się właściciele starszych modeli samochodów. Dawniej wielu producentów nie przykładało dużej wagi do jakości systemu audio. Najprostszym sposobem na poprawę brzmienia ulubionych utworów w trakcie jazdy jest wymiana membran.
Czas czytania: 4 min
Głośniki często są montowane w drzwiach. Nie jest to przypadek. Ta część auta zapewnia wysoką szczelność i pozwala na łatwe wygłuszenie, tym samym umożliwiając osiągnięcie lepszej jakości dźwięku. W dolnych partiach drzwi instaluje się najczęściej głośniki niskotonowe lub nisko‑średniotonowe, a w górnej części – membrany generujące wysokie częstotliwości.
Montaż nowych głośników niskotonowych to zwykle pierwszy krok do ulepszenia systemu audio. To zrozumiałe, ponieważ efekt takiego zabiegu jest dobrze słyszalny. Jednocześnie koszt modernizacji jest niewielki. Głośniki polipropylenowe można znaleźć już za 30–80 zł.
W większości samochodów sprawdzą się głośniki o głębokości do 46 mm. Zwróćmy jednak szczególną uwagę na sztywność montażu – wszelkie „luzy” są niepożądane, ponieważ mogą generować hałas w trakcie odtwarzania dźwięku.
Dlaczego głośniki niskotonowe są instalowane w dolnej części drzwi? Powód jest prosty. Membrana odpowiedzialna za dźwięki o niskiej częstotliwości jest większa niż ta w głośnikach wysokotonowych, więc na montaż trzeba wygospodarować więcej miejsca. Wystarczająco wiele wolnej przestrzeni znajduje się właśnie w dolnej partii drzwi. Duży głośnik nie zmieściłby się na słupku (gdzie często instalowane są tweetery), a niemożliwe jest wyprodukowanie małej membrany niskotonowej.
Większy rozmiar głośnika jest wymuszony fizyczną naturą dźwięku. Warto pamiętać, że dźwięk jest falą, której długość można precyzyjnie określić. Im fala jest krótsza, tym częściej może wybrzmieć w danym czasie, np. w ciągu jednej sekundy – jej frekwencja jest większa, a dany dźwięk wyższy. Z produkcją krótkiej fali bez problemu poradzi sobie niewielka membrana, ale im dłuższa fala (i niższy dźwięk), tym większy musi być rozmiar membrany. Właśnie dlatego nie istnieją słuchawki douszne, które mogłyby wyprodukować głęboki bas. Wysokość dźwięku jest ograniczona rozmiarem membrany. Krótko mówiąc: jeśli niskie tony mają zabrzmieć interesująco, trzeba zadbać o głośnik w odpowiednim rozmiarze.
Ponadto montaż w drzwiach pozwala na łatwe uzyskanie efektu stereo. Dużą zaletą jest również skierowanie membran na uszy słuchacza. Taki układ stwarza lepsze warunki odsłuchowe niż głośniki zwrócone w stronę szyby lub podłogi, jak ma to miejsce w przypadku instalacji w desce rozdzielczej.
Aby mieć pewność co do charakterystyki pracy głośnika, zwróć uwagę na limit przenoszonych częstotliwości. Samochodowe głośniki niskotonowe najczęściej oferują pasmo w zakresie 60–3500 Hz (niektórzy producenci podają niższe wartości). W tym miejscu sprawdzi się też głośnik średnio-niskotonowy, który może generować znacznie wyższe tony.
Jak widzisz, głośnik niskotonowy nie schodzi do legendarnych 20 Hz, pożądanych przez miłośników naprawdę głębokiego basu. Za granie tak niskich częstotliwości odpowiada subwoofer, który jest montowany w bagażniku lub pod siedzeniami. Nie musisz się jednak obawiać, że Twoim ulubionym utworom zabraknie „dołu”.
Subwoofer produkuje tony na granicy słyszalności. Dźwięki z najniższego zakresu są często bardziej odczuwane w postaci wibracji niż słyszane. Takie częstotliwości mogą sprawić, że szyby w aucie zaczną dosłownie falować, ale dla większości radiowych utworów subwoofer jest raczej zbędny. Aby cieszyć się pełnią dźwięku, wystarczą głośniki grające w zakresie 60–20 000 Hz. Dodajmy, że większość utworów muzycznych optymalizuje się właśnie pod to pasmo, a producenci niejednokrotnie po prostu „odcinają” wszystkie tony poniżej 60 Hz.
Głośnik niskotonowy powinien być uzupełniony głośnikami odpowiedzialnymi za wyższe dźwięki. W tej roli sprawdzą się modele średniotonowe oraz wysokotonowe (czyli tzw. gwizdki lub tweetery).
Głośniki wysokotonowe odpowiadają za częstotliwości powyżej 2000 Hz. Rozmiar gwizdków może być znacznie mniejszy, dlatego często są montowane na słupkach bocznych i przednich. Nie każdy właściciel auta decyduje się na instalację tweeterów, ponieważ nie dają one tak spektakularnych rezultatów, jak choćby wzmocniony bas. Niemniej głośnik wysokotonowy sprawia, że dźwięk wydaje się czystszy i bardziej wyrazisty. Gwizdek jest też znakomitą przeciwwagą dla subwoofera.
Wnętrze auta może być miejscem, które sprosta oczekiwaniom kierowcy-melomana. Wystarczy wybrać dobre głośniki i zamontować je w odpowiednich miejscach. Marcin Bąbelek
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu