Fotoporadnik – jak samodzielnie wymienić przepływomierz powietrza?
Zdaniem eksperta

Fotoporadnik – jak samodzielnie wymienić przepływomierz powietrza?

Przepływomierz powietrza to czujnik zamontowany w kolektorze dolotowym. W razie awarii potrafi mocno utrudnić jazdę autem. Niestety, jest drogi. Ale na szczęście – psuje się rzadko. A do tego możemy zaoszczędzić na kosztach wymiany, albowiem zamontowanie nowego przepływomierza powietrza jest naprawdę proste.

udostępnij

Michał LisiakMichał Lisiak / 09-07-2018

W jakim celu stosuje się przepływomierz powietrza? Jego zadaniem jest pomiar ilości powietrza, jaka znajduje się w kanale dolotowym silnika. Informacje o tym przekazywane są do komputera ECU, który na ich podstawie dobiera odpowiednią ilość paliwa, jaka ma być wtryśnięta do komór spalania. Dzięki temu komputer może zachować właściwe osiągi silnika, jak również oszczędzać paliwo i zmniejszać emisję szkodliwych substancji.

Jak wygląda przepływomierz powietrza? Urządzenie zazwyczaj składa się z dwóch brył. Pierwsza to prostokątna kostka, znajdująca się na zewnątrz kanału dolotowego. W kostce znajduje się gniazdko, do którego podłączony jest przewód łączący przepływomierz z komputerem ECU, sterującym pracą silnika samochodu. Dolna część przepływomierza powietrza zanurzona jest w kanale dolotowym, w strumieniu powietrza. Może mieć różną formę – wąskiego prostokąta albo walca z kratkami – które mają za zadanie ochronę najważniejszego czujnika. To maleńkie urządzenie, o wielkości opornika, które dokonuje pomiaru.

Jakie są objawy awarii przepływomierza powietrza?

Awaria przepływomierza może być sygnalizowana przez zapalenie się kontrolki check engine na desce rozdzielczej. Wówczas nie pozostaje nam nic innego, jak zakup interfejsu diagnostycznego albo testera diagnostycznego i podłączenie auta pod diagnostykę, co pozwoli nam sprawdzić kod błędu i odczytać go.

Zepsuty przepływomierz powietrza powoduje zły dobór mieszanki paliwowo-powietrznej przez komputer. Jego awaria powoduje zatem utratę mocy, falowanie obrotów na biegu jałowym (zmiany prędkości obrotowej), a także samoistne gaśnięcie silnika.

Nie zawsze przepływomierz trzeba od razu wymieniać

Bezpośrednim powodem awarii może być zabrudzenie czujnika znajdującego się w kanale dolotowym, pracującego w strumieniu powietrza. Brudzi go kurz oraz pył, przepuszczany przez słaby filtr powietrza. To kolejny powód, aby stosować dobre jakościowo filtry powietrza.

W przypadku zabrudzenia przepływomierz można oczyścić specjalnym preparatem (air sensor clean). Jak to zrobić? Przedstawimy to w kolejnym fotoporadniku. W wielu przypadkach zastosowanie środka za ok. 30 zł (wystarczy na wiele czyszczeń) usuwa awarię. Poza tym regularne stosowanie środka (np. raz na pół roku) przedłuży okres eksploatacji przepływomierza. A warto, bo to droga część.

Za awarię może odpowiadać też źle zamocowana wtyczka (na przewodzie łączącym przepływomierz z komputerem), uszkodzenie kabla łączącego przepływomierz z komputerem, jak również złe zamocowanie przepływomierza, które spowodowało jego przesunięcie albo wibracje.

Jak zakupić przepływomierz powietrza online?

Zawsze kupujemy nowy przepływomierz powietrza, bo tylko taki daje nam pewność, że jest sprawny.

Aby móc go zakupić na aukcjach internetowych, niezbędne są nam takie dane, jak:

  • marka i model pojazdu,
  • rok produkcji,
  • pojemność silnika i jego moc.

Dla pewności warto wymontować stary przepływomierz i porównać jego wygląd ze zdjęciami sprzedawanego modelu. Na co zwrócić szczególną uwagę? Na kształt gniazdka do wtyczki przewodu łączącego przepływomierz z komputerem ECU.

Co jest potrzebne do wymiany przepływomierza powietrza?

Do wymiany potrzebne bedą:

  • nowy przepływomierz powietrza,
  • śrubokręt krzyżakowy.

Wymiana przepływomierza powietrza – krok po kroku

  • Ustawiamy samochód na prostej, dobrze oświetlonej powierzchni. Zaciągamy hamulec ręczny. Wyłączamy silnik. Otwieramy maskę.

2

  • Odnajdujemy przepływomierz powietrza. W tym celu znajdujemy dolot powietrza. Jeśli mamy z tym problem, odszukujemy skrzynkę, w której znajduje się filtr powietrza. W niektórych autach konieczny może być demontaż górnej osłony (górnych osłon) silnika z tworzywa sztucznego. Przepływomierz powietrza zamontowany jest na przewodzie dolotowym, pomiędzy filtrem powietrza a głowicą silnika.

3

  • Odłączamy wtyczkę, którą przepływomierz powietrza jest podłączony do komputera silnika. Robimy to ostrożnie, aby nie uszkodzić przewodu. Wtyczka posiada zapadkę. Trzeba ją ścisnąć palcami i wówczas można ją już odłączyć.

4

5

  • Demontujemy przepływomierz powietrza.

6

  • W tym celu odkręcamy śruby, jakimi jest przymocowany do kanału dolotowego. Najczęściej są dwie i są to śruby krzyżakowe. Odkręcamy je.

7

  • Po odkręceniu śrub wyciągamy przepływomierz – do góry.

8

  • Wyjmujemy nowy przepływomierz powietrza z opakowania.
  • Umieszczamy go w kanale dolotowym.
  • Przykręcamy przepływomierz za pomocą śrub.

9

  • Montujemy wtyczkę przepływomierza powietrza – delikatnie ją wciskając, aż zaskoczy zapadka z tworzywa sztucznego.

10

  • Montujemy górne osłony silnika.

Czynność dodatkowa: jeśli awaria przepływomierza była sygnalizowana za pomocą zapalonej kontrolki check engine, błąd należy wykasować z pamięci komputera samochodu. W tym celu trzeba podłączyć komputer ze złączem diagnostycznym do gniazdka OBD2, a następnie wykasować błąd z pamięci.

Wymiana przepływomierza powietrza nie powinna sprawić problemów większości kierowców.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro