Fotoporadnik – jak bezpiecznie holować samochód osobowy?
Zdaniem eksperta

Fotoporadnik – jak bezpiecznie holować samochód osobowy?

Jak należy bezpiecznie holować samochód osobowy i w jakich sytuacjach można to zrobić? Jakich aut nie wolno holować?

udostępnij

Michał LisiakMichał Lisiak / 05-07-2018

Umiejętność holowania pojazdu osobowego może przydać się w najmniej spodziewanym momencie. Albo sami możemy wymagać pomocy, albo możemy pomóc komuś innemu. Musimy jednak pamiętać o tym, że nie każdy samochód można holować. Pamiętajmy też o tym, jak ważne jest odpowiednie zamocowanie linki holowniczej, używanie właściwych świateł i poruszanie się z prędkością określoną przez przepisy kodeksu ruchu drogowego.

Co jest niezbędne do holowania?

Co kierowca powinien mieć zawsze w samochodzie?

  • Linkę holowniczą o długości 3 m – nie jest to duży wydatek, najtańsze linki można kupić już za kilka złotych. Najlepiej, jeśli linka jest w kolorze biało czerwonym.
  • Trójkąt ostrzegawczy – to obowiązkowe wyposażenie każdego auta, musimy o tym pamiętać. Trójkąt będzie nam niezbędny do oznaczenia holowanego pojazdu i ostrzegania innych kierowców.
  • Czerwony trójkąt z materiału, czerwono biały kawałek materiału – coś, co mamy obowiązek umieścić na lice holowniczej, aby zwiększyć jej widoczność i ostrzegać innych kierowców. Nie jest on potrzebny, jeśli linka jest w kolorze białoczerwonym.
  • Wkręcany hak do holowania (ucho holownicze) – jeśli w naszym aucie nie ma zamocowanych stałych haków, w bagażniku – tam, gdzie koło zapasowe – powinien znajdować się wkręcany hak (ucho holownicze). Ma on formę metalowego uszka, w którym nóżka posiada gwint. Jeśli takowego haka nie posiadamy (a nie mamy stałych), powinniśmy go dokupić i wozić ze sobą.

Kiedy możemy holować inny samochód osobowy?

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić, czy posiadane przez nas ubezpieczenie OC/AC nie zawiera opcji darmowego holowania w razie kolizji albo uszkodzenia. Jeśli posiada – mamy problem z głowy. Jeśli nie – zabieramy się do działania.

Podstawowa kwestia techniczna – wielkość. Możemy holować auto mniejsze od naszego albo takie samo. Ale holowanie SUV za pomocą pojazdu klasy B może się źle skończyć dla naszego silnika i sprzęgła.

Jeśli mamy automatyczną skrzynię biegów – również nie starajmy się kogoś holować, bo możemy doprowadzić do przegrzania skrzyni (powinna o tym ostrzec kontrolka, po czymś takim skrzynia musi ostygnąć, a olej przekładniowy i filtr skrzyni biegów nadają się do natychmiastowej wymiany).

Zgodnie z przepisami auto, które będziemy holować musi mieć sprawny układ kierowniczy, sprawny układ hamulcowy, sprawne koła i oświetlenie zewnętrzne. Holowane auto musi mieć również opłacone ubezpieczenie OC.

Przepisy zabraniają nam holowania lekko uszkodzonego pojazdu, który ma rozbity reflektor. Nie będziemy mogli też odholować zapomnianego auta z parkingu, bo nie ma ono OC. Nie odholujemy auta z rozładowanym akumulatorem (nie będzie można korzystać z jego oświetlenia). Pozostaje laweta, albo doładowanie akumulatora i dopiero holowanie. Nie możemy też holować pojazdów, które mają uszkodzoną stacyjkę (do jej uszkodzenia/zablokowania dochodzi w starszych pojazdach). Jeśli nie można włożyć kluczyka – w czasie jazdy dojdzie do zablokowania się kierownicy. To samo dotyczy pojazdów z kartami dostępowymi. Awaria karty – wzywamy lawetę.

Auto holowane, zgodnie z przepisami, musi mieć sprawny układ kierowniczy i hamulcowy. Nie oznacza to, że musi być sprawne wspomaganie układu kierowniczego albo wspomaganie układu hamulcowego. Czasami może być ono sprawne, ale z racji awarii silnika, nie będzie ono działać. Ważne, żeby sam układ działał, a kierowca (choć przy użyciu znacznie większej siły) mógł hamować i nadawać samochodowi odpowiedni kierunek jazdy.

Jakich pojazdów na pewno nie możemy holować?

Zgodnie z przepisami nie możemy holować:

  • aut z uszkodzonym oświetleniem zewnętrznym albo z brakiem zasilania dla oświetlenia (uszkodzony akumulator/alternator),
  • pojazdów z automatyczną skrzynią biegów dowolnego typu (hydrauliczna, CVT, DSG). Jak już wspomnieliśmy wcześniej, są tu pewne odstępstwa, informacje o nich powinny znaleźć się w instrukcji auta. Jednakże naszym zdaniem – lepiej nie ryzykować,
  • samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym. Sytuacja jak w poprzednim punkcie. Lepiej nie ryzykować,
  • aut większych i cięższych od naszego,
  • pojazdów z zawieszeniem hydraulicznym i pneumatycznym. W tym przypadku po prostu się nie da. Aby zawieszenie mogło osiągnąć odpowiedni prześwit, umożliwiający jazdę, silnik auta musi pracować (aby np. napędzać kompresor, tłoczący powietrze do miechów),
  • pojazdów ze stałym napędem na cztery koła.

Pamiętajmy też, że przepisy zabraniają holowania pojazdów na autostradach.

Jak bezpiecznie holować samochód osobowy?

Jeśli pojazd spełnia kryteria, o których napisaliśmy wcześniej, przygotowujemy się do holowania.

  • W aucie, które ma holować, znajdujemy metalowe ucho holownicze pod tylnym zderzakiem, przeznaczone do holowania. Jeśli takiego ucha nie ma, w dolnej części zderzaka znajduje się zapadka z tworzywa sztucznego. Po jej zdjęciu powinno ukazać się stałe metalowe ucho. Jeśli tak nie jest, w zderzaku musi znajdować się mała zapadka z tworzywa sztucznego. Po jej zdjęciu (potrzebne może być podważenie nożem), naszym oczom ukaże się gwint. Wkręcamy do niego uszko, które powinno znajdować się w bagażniku, przy kole zapasowym.

1h

  • W aucie, które ma być holowane, znajdujemy metalowe uszko, przeznaczone do holowania, pod przednim zderzakiem. Jeśli takiego uszka nie ma, w dolnej części zderzaka znajduje się zapadka z tworzywa sztucznego. Po jej zdjęciu powinno ukazać się uszko. Jeśli tak nie jest, w zderzaku musi znajdować się mała zapadka z tworzywa sztucznego (kształt prostokąta). Po jej zdjęciu (potrzebne może być podważenie nożem), naszym oczom ukaże się gwint. Wkręcamy do niego uszko, które powinno znajdować się w bagażniku, przy kole zapasowym.

2h

  • Obydwa uszka – w aucie holującym i holowanym – muszą znajdować się po tej samej stronie.

4h

  • Naciskamy ruchomą część haka linki holowniczej (zapadkę) i zaczepiamy linkę o metalowe uszko w zderzaku lub pod zderzakiem w aucie holującym.

5h

  • Naciskamy ruchomą część haka linki holowniczej (zapadkę) i zaczepiamy linkę o metalowe uszko w zderzaku lub pod zderzakiem w aucie holowanym.

3h

  • W połowie długości linki mocujemy czerwony trójkąt z materiału, materiał w kolorze czerwonobiałym, itd. Chyba że sama linka jest w tym kolorze, wówczas nie trzeba tego robić.

6h

  • Kierowcy ustalają znak ostrzegawczy, na który kierowca auta holującego ma się zatrzymać – np. mrugnięcie światłami.

  • Umieszczamy trójkąt ostrzegawczy w widocznym miejscu auta holowanego – za tylną szybą, na wycieraczce tylnej szyby – tak, aby był widoczny i zabezpieczony przed upadkiem.

7h

  • Trzeba wybrać odpowiednią drogę do punktu docelowego – bez rond, skomplikowanych skrzyżowań, korków, ciasnych ulic jednokierunkowych w mieście. Lepiej nadłożyć drogi, ale jechać bezpieczniej.

  • Kierowcy włączają w obydwu samochodach światła mijania. Nie włączamy świateł awaryjnych w żadnym z aut – to błąd!

  • Kierowca auta holującego delikatnie rusza. W trakcie jazdy unika gwałtownych manewrów, a także gwałtownego przyspieszania i hamowania. Holować trzeba płynnie i spokojnie, dbając o odpowiednie napięcie linki.

8h

  • Kierowca auta holującego cały czas kontroluje pracę jednostki napędowej, skrzyni biegów i sprzęgła, aby nie doszło do ich uszkodzenia. W razie jakichś problemów, należy się zatrzymać.

9h

O czym należy pamiętać?

Nie wolno zaczepiać linki holowniczej do haka holowniczego, zderzaków albo elementów zawieszenia. W terenie zabudowanym wolno holować z prędkością do 30 km/h, a w niezabudowanym – do 60 km/h. Światła mijania w obu autach muszą być włączone, niezależnie od warunków na drodze (nie wolno holować z włączonymi światłami do jazdy dziennej DRL).

Powyższy fotoporadnik pokazuje, jak należy holować auto osobowe. Diametralnie inaczej holuje się pojazdy dostawcze, ciężarowe, autobusy oraz motocykle.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro