Filtr odmy – kiedy wymieniać?

W dobie elektronicznych rozwiązań każdego, nawet najprostszego problemu, jedno pozostaje niezmienne – sprawna odma, czyli konieczność zapewnienia oddechu skrzyni korbowej oraz kłopoty z nią. Na szczęście w miarę łatwe do ogarnięcia. Jak ich uniknąć?

Konrad Bagiński Konrad Bagiński  / 26-03-2016

Najpierw musimy zrozumieć, czym jest odma i dlaczego jest tak ważna. To bardzo prosty układ podłączony do skrzyni korbowej. Skrzynia korbowa to nieco bardziej fachowa nazwa kadłuba silnika. Pod tłokami w wyniku wydostawania się powietrza lub spalin zaczyna się tworzyć nadciśnienie. Odma jest prostym układem, który umożliwia ponowne wepchnięcie tych gazów do komory silnika. Są to ilości dość małe, które nie zaburzają pracy motoru. Jest jednak dość istotne, by nie wypuszczać ich bezpośrednio do atmosfery. Po pierwsze, musiałyby ulatywać gdzieś pod maskę, skąd mogą być zassane do wlotu powietrza do kabiny, a spalinami – i to kompletnie nieoczyszczonymi – nikt normalny nie chce oddychać. Po drugie, te spaliny nie przeszły żadnego oczyszczania i ich „uwolnienie” jest złem w czystej postaci. I głupotą. Nie pozbywamy się bowiem problemu, lecz jego objawu. To jak leczenie grypy chusteczkami higienicznymi. „Uwolnienie” odmy grozi też mandatem.

Jak odkryć problemy z odmą?

Powstające w silniku nadciśnienie znajduje bezpieczne ujście właśnie w odmie. Jeśli ona się przytka, to nie ma siły – musi się znaleźć inne. Najczęściej wydmuchuje więc uszczelnienia silnika. Łatwo to poznać, bo motor jest wtedy zabrudzony olejem. Drugim objawem widocznym na pierwszy rzut oka jest wybijanie bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Jeśli zaglądamy pod maskę, a bagnet siedzi luźno w swoim gnieździe, choć ostatnio był dobrze osadzony – szybko zajmijmy się odmą. Nowe uszczelniacze mogą nas bardzo słono kosztować, to na ogół mocne kilkaset złotych plus nowy olej. No i odma.

Jak uniknąć kłopotów z odmą?

Im silnik w naszym aucie starszy, tym mniej szczelny, a więc i ilość gazów przelotowych może być relatywnie duża. Stan działania odmy warto zatem regularnie sprawdzać w starszych autach. Jak to zrobić? Rodzajów odmy jest wiele i nie ma rady uniwersalnej. Bardzo często wystarczy zdjąć wężyk i od razu widzimy, czy odma jest w miarę czysta, nieubrudzona olejem, czy ma czysty filtr lub separator.

Jeśli nie wiemy, gdzie jest odma w naszym aucie, jak wygląda i jak się do niej zabrać, możemy użyć sprytnego triku mechaników. Przy pracującym silniku odkręcamy korek wlewu oleju. Jeśli jest przyssany albo po jego zdjęciu obroty silnika się nie zmienią – musimy się zająć odmą.

Ostatnią, ale ważną rzeczą dla odmy jest jakośćoleju silnikowego. Zrozumiałe, że do starego auta nikt nie chce lać hipernowoczesnych preparatów za duże pieniądze. Ale im gorszy olej, tym więcej niechcianych gazów będzie produkował nasz silnik i więcej pracy będzie miała nieszczęsna odma.

Problemy pojawiają się częściej, gdy jeździmy na krótkich odcinkach, a silnik nie ma czasu dobrze się rozgrzać. Wtedy trudniej mu odparować wodę z filtra lub separatora odmy. Szczególnie zimą może ona kompletnie przytkać odpowietrzenie – jeśli zamarznie. Warto więc co jakiś czas wybrać się w dłuższą, szybszą trasę. To naprawdę dobrze robi wielu elementom samochodu!

Co wymieniać w odmie?

Przede wszystkim musimy ustalić, jak nasza odma jest zbudowana – tu z pewnością z pomocą przyjdą nam fora użytkowników aut danej marki. Być może na wymianę czekafiltr odmy lub jej separator (w sumie spełniają podobne zadanie). Te elementy kosztują na ogół od 20 do 50 zł za komplet, zawierający filtr i odpowiednie uszczelki.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro