Fakty i mity związane z awaryjnością rozrządu

Fakty i mity związane z awaryjnością rozrządu

Kwestie konserwacji i serwisu układu rozrządu przyprawiają wielu kierowców o prawdziwy zawrót głowy. Nic jednak dziwnego, gdyż ewentualna awaria najczęściej wiąże się z koniecznością kosztowanego remontu silnika. Warto zatem obalić najpopularniejsze mity i przypomnieć kilka istotnych faktów na temat rozrządu.

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 16-04-2019

Mit – rozrząd o napędzie łańcuchowym jest bezobsługowy

Za powszechny uznać można pogląd, że rozrząd napędzany łańcuchem nie wymaga żadnej konserwacji. W dużej mierze wynika to z zaleceń samych producentów, którzy nie uwzględniają wymiany tego podzespołu na liście czynności serwisowych. Rzeczywistość okazuje się jednak zgoła inna, a uszkodzenie łańcucha rozrządu stanowi częstą przyczynę poważnych awarii silnika. Paradoksalnie jednak sam łańcuch uznać można za część trwałą, czego nie można natomiast napisać o ślizgach czy napinaczach. Ich pogarszająca się kondycja przekłada się na wzrost tempa zużycia łańcucha, co w praktyce może powodować jego rozciągnięcie lub pęknięcie.

Mit – łańcuch lub pasek muszą ulec zerwaniu, aby uszkodzić silnik

Zerwanie łańcucha czy też paska to skrajny scenariusz. Wystarczy jednak tylko, aby napęd przeskoczył o jedno oczko lub rowek. W takiej sytuacji dochodzi do zaburzenia koordynacji pracy wału korbowego i wałka rozrządu, czego efektem jest uderzenie tłoków w zawory. Ich kolizja skutkuje poważną awarią silnika, która wymaga kosztownej naprawy.

Fakt – na trwałość rozrządu istotny wpływ ma olej silnikowy

Choć mogłoby się to wydawać nielogiczne, to jednak olej silnikowy odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu rozrządu we właściwej kondycji. Kluczowym podzespołem tego układu jest bowiem hydrauliczny napinacz, którego funkcja opiera się na utrzymaniu łańcucha lub paska w odpowiednim naprężeniu, niezależnie od obrotów silnika. Istotny przy tym jest fakt, że wymaga on smarowania, do czego wykorzystuje się olej silnikowy doprowadzany przez kanaliki o niewielkim przekroju poprzecznym.

Zwlekanie z wymianami cieczy smarującej lub stosowanie produktów wątpliwej jakości może doprowadzić zatem do pogorszenia smarowania, co negatywnie odbije się na zdolności napinacza do wywiązywania się ze swoich zadań. Chcąc zatem maksymalnie przedłużyć żywotność układu napędowego, warto stosować powszechnie polecane oleje syntetyczne, takich marek jak chociażby Motul, Millers czy Liqui Moly.

Fakt – zużyty napęd łańcuchowy rozrządu cechuje się głośną pracą

Problem zużytego łańcucha można w porę zdiagnozować i to bez ingerencji mechanika. Najczęściej bowiem, zanim dojdzie do awarii, rozciągnięty łańcuch wydaje z siebie charakterystyczne, metaliczne dźwięki, przypominające szuranie lub chrobotanie. Nietypowy hałas najlepiej słyszalny jest jednak po otwarciu maski, dlatego też warto co jakiś czas wsłuchać się w pracę silnika, gdyż może to oszczędzić wielu problemów i wydatków. Zasada ta nie ma niestety zastosowania w przypadku rozrządów napędzanych paskiem.

Mit – podczas serwisu rozrządu wystarczy zmienić pasek lub łańcuch

Serwis rozrządu nie powinien sprowadzać się tylko do wymiany paska czy łańcucha, gdyż podzespoły te rzadko stanowią pierwotną przyczynę awarii. Przyspieszone ich zużycie wynika bowiem najczęściej z uszkodzonych ślizgów bądź niewłaściwej pracy hydraulicznego napinacza. Wymiana rozrządu powinna być zatem kompleksowa i obejmować zarówno rolki prowadzące, jak i wskazane wcześniej ślizgi, napinacz oraz pasek lub łańcuch.

Podczas serwisu rozrządu warto także sprawdzić stan koła zębatego na wale korbowym i profilaktycznie wymienić pompę wody, która odpowiada za tłoczenie płynu chłodniczego. Rozrząd nie jest dobrym układem do szukania oszczędności, dlatego należy wybierać oryginalne zestawy części bądź też zamienniki uznanych marek, jak Contitech czy Bosch.

Fakt – zerwany napęd rozrządu zawsze oznacza poważną awarię silnika

Konserwacja układu rozrządu wymaga szczególnej uwagi, gdyż faktem jest, że jego awaria praktycznie zawsze czyni duże szkody, a co za tym idzie – wiąże się ze sporymi wydatkami. Wynika to z powszechnie stosowanej kolizyjnej budowy silników. W takiej konstrukcji poważne zaburzenie synchronizacji rozrządu powoduje uderzenie tłoków w otwarte zawory. Kończy się to w najlepszym wypadku regeneracją głowicy, a w najgorszym wymianą całego silnika.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro