Fakty i mity o używanych autach flotowych – czy warto je kupić?
Zdaniem eksperta

Fakty i mity o używanych autach flotowych – czy warto je kupić?

Samochód flotowy – czy to dobra okazja na zakup auta używanego, czy raczej trzeba go omijać z daleka? Oto najczęstsze obawy, które towarzyszą podczas zakupu auta wcześniej używanego w firmie jako służbowy.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 17-10-2019

Przeglądając oferty sprzedaży samochodów używanych, często szukamy takich, na których wystawione są auta krajowe. Te pojazdy, które były kupione w polskim salonie, darzymy większym zaufaniem, bojąc się egzemplarzy importowanych, które często trafiają do nas rozbite i są naprawiane jak najniższym kosztem.

Mało kto jednak zdaje sobie sprawę, że zdecydowana większość aut krajowych to pojazdy flotowe, czyli wykorzystywane przez firmy jako samochody służbowe. Nie ma się co temu dziwić, wszak aż 80% zakupów nowych samochodów w Polsce dokonują przedsiębiorcy, a nie klienci indywidualni.

Czy powinniśmy bać się używanych aut flotowych? Panuje opinia, że samochody flotowe często są zaniedbane, ponieważ były użytkowane bez dbałości o ich stan techniczny. Czy takie założenie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości? Przyjrzyjmy się najpopularniejszym faktom i mitom na temat używanych samochodów flotowych.

Fakty i mity o używanych autach

Auta flotowe mają duże przebiegi

To MIT

Często sądzimy, że auta flotowe w momencie wystawienia ich do sprzedaży mają bardzo wysokie przebiegi. W rzeczywistości wcale nie jest to regułą. Trzeba bowiem pamiętać, że samochody służbowe są najczęściej kupowane w leasingu, który w ramach podpisanej umowy nakłada ograniczenie dotyczące rocznego limitu przejechanych kilometrów. Zazwyczaj limit ten wynosi od 20 do 60 000 km rocznie. Zakładając, że przeciętne auto flotowe jest wykorzystywane przez firmę przez 3 lata, w momencie sprzedaży na liczniku przebiegu widnieje najczęściej wartość od 60 do 180 000 km. Rzadko zdarza się, aby auto flotowe wystawione na sprzedaż miało przejechane więcej niż 200 000 km.

Przebiegi aut flotowych

Mówiąc o przebiegu aut flotowych, trzeba zwrócić uwagę na dodatkową, ale bardzo istotną kwestię. Przebiegi aut flotowych są zazwyczaj autentyczne i potwierdzone przez odpowiednią historię serwisową. Dzieje się tak dlatego, że utrzymanie gwarancji na nowy pojazd wymusza na jego użytkowniku wykonywanie regularnych przeglądów okresowych w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Auta flotowe nie są regularnie serwisowane

To MIT

Odnosząc się do tego, co powyżej, samochody flotowe mają zazwyczaj potwierdzoną za pomocą książki serwisowej lub wpisów w systemie komputerowym Autoryzowanego Serwisu Obsługi historię przeglądów.

Przedsiębiorcy zwykle dbają o wykonywanie regularnego serwisu samochodu, po pierwsze po to, aby utrzymać gwarancję producenta na pojazd, po drugie po to, aby auto zawsze było sprawne technicznie. Samochód firmowy to „pracownik”, który zawsze ma być gotowy do pełnienia swoich obowiązków, a nie odpoczywać w serwisie z powodu nieprzewidzianych usterek spowodowanych zaniedbaniem regularnych przeglądów.

Serwis samochodu

Auta flotowe są w mało atrakcyjnych kolorach

To FAKT

Jaki kolor ma typowe auto handlowca? Biały, szary, srebrny, granatowy. Faktem jest, że samochody flotowe zazwyczaj mają mało atrakcyjny kolor lakieru. Próżno szukać tutaj wystrzałowej czerwieni czy rzucającej się w oczy żółci.

Dlaczego? Powód jest prozaiczny – zazwyczaj ciekawsze wizualnie kolory lakierów samochodowych wymagają dopłaty. A ponieważ firmy kupują auta do swojej floty, skrupulatnie wyliczając opłacalność inwestycji, rzadko są skłonne dopłacać nawet kilka tysięcy złotych do pojazdu tylko po to, aby miało atrakcyjny kolor.

Kolor aut flotowych

Warto pamiętać, że auta flotowe często mogą mieć podniszczony lakier. Nie mam tutaj na myśli obcierek czy ubytków lakieru, choć takie też oczywiście mogą się zdarzyć. Mowa o drobnych ryskach widocznych pod światło, będących rezultatem regularnego mycia samochodu w wyposażonej w niezbyt delikatne szczotki myjni automatycznej. W przypadku aut służbowych niewiele osób zaprząta sobie głowę ręcznym myciem pojazdu.

Auta flotowe mają słabe wyposażenie

To FAKT, choc nie zawsze

Ponieważ samochody kupowane przez firmy do dużych flot są nabywane z myślą o przekazaniu w użytkowanie swoim pracownikom, rzadko mają bogate wyposażenie.

Skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, rozbudowany system audio? To zbędny wydatek, z powodzeniem można zastąpić je prostym welurem, ręczną klimatyzacją i najbardziej podstawowym modelem radia.

Wyposażenie samochodu

Warto wspomnieć, że trend dotyczący słabego wyposażenia w ostatnich latach zaczyna się zmieniać. Po pierwsze, sami producenci podnoszą standardowe wyposażenie w swoich samochodach, po drugie, często zamawiając auto, można kupić dodatkowe wyposażenie w atrakcyjnych cenowo pakietach.

Auta flotowe to najczęściej najpopularniejsze modele aut

To FAKT

Jeśli szukamy rzadkiego modelu samochodu lub nietypowej wersji wyposażenia, szansa na znalezienie go wśród ofert sprzedaży aut poflotowych jest niewielka. Rzeczywistość jest taka, że do firm trafiają najczęściej bardzo popularne modele aut – Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Superb, Skoda Fabia, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat, Opel Astra, Toyota Corolla, Renault Clio czy Toyota Yaris. Próżno szukać wśród tych pojazdów modeli sportowych, kabrioletów czy aut luksusowych. Nimi zazwyczaj jeżdżą prezesi, co powoduje, że ofert na rynku wtórnym wśród aut flotowych jest po prostu bardzo mało.

Popularne modele aut

Trend się jednak zmienia. O ile lata temu wykorzystywane przez firmy pojazdy były sprzedawane na zamkniętych licytacjach, w których brali udział zawodowi handlarze, tak teraz coraz częściej samochody flotowe sprzedawane są przez autoryzowane salony lub firmy udzielające leasingów. Dzięki temu wybór jest większy niż kiedyś.

Auta flotowe mają zazwyczaj diesla pod maską

To FAKT

Mimo że obecnie silniki wysokoprężne tracą na popularności na rzecz motorów zasilanych benzyną, wśród aut flotowych nadal królują diesle. Powód jest prosty – podczas eksploatacji auta koszty paliwa odgrywają kluczową rolę, szczególnie w firmie.

Silniki aut flotowych

Przyczyną popularności silników wysokoprężnych w samochodach firmowych jest także ich bezawaryjność. Przedsiębiorcy kupują pojazd zazwyczaj na 3 lata i przez cały ten okres obejmuje ich gwarancja producenta. Jeśli diesel okaże się kapryśny i będzie wymagał napraw, zostaną one przeprowadzone bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez producenta pojazdu. Klienci indywidualni patrzą przy zakupie samochodu na znacznie dłuższą perspektywę użytkowania, dlatego chętniej wybierają mniej awaryjne i mniej kosztowne w naprawie silniki benzynowe.

Podsumowanie

O ile przekonania o tym, że samochody flotowe często mają słabe wyposażenie i mało atrakcyjny kolor nadal znajdują potwierdzenie, o tyle większość innych obaw dotyczących zakupu auta użytkowanego przez firmę to mit. Auta flotowe oferowane na rynku wtórnym zazwyczaj mają udokumentowaną historię serwisową oraz przebieg potwierdzony kolejnymi, wykonywanymi regularnie przeglądami. Zakupu auta flotowego nie powinniśmy się bać, o ile tylko jego stan i cena będą wystarczająco atrakcyjne.

Na koniec mała podpowiedź, jak szukać aut flotowych wśród ogłoszeń. Największe szanse na dotarcie do nich powinno dać nam zaznaczenie opcji „faktura VAT”, co będzie wskazywać, że sprzedający prowadzi działalność gospodarczą.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro