Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościErgonomiczne fotele do ciągników i kombajnów
Wielogodzinna praca w polu i siedzenie w niezbyt wygodnym fotelu w maszynie rolniczej jest męczące i niekorzystnie wpływa na kręgosłup. Z pewnością przekonał się o tym niejeden rolnik. Dzisiaj ergonomiczny i komfortowy fotel do ciągnika i kombajnu to standard – trzeba tylko wiedzieć, jaki wybrać.
Czas czytania: 8 min
Spędzanie wielu godzin za kierownicą ciągnika czy kombajnu wymaga zapewnienia operatorowi jak najlepszych warunków. Do elementów, które podnoszą ergonomię pracy, zalicza się również komfortowe i ergonomiczne siedzenie. Podpowiadamy, jak wybrać odpowiedni model siedziska dla operatora kombajnu i ciągnika.
Dlaczego warto wybrać dobry fotel pneumatyczny?
Ergonomiczne stanowisko pracy operatora korzystnie wpływa na jego zdrowie, wydajność oraz bezpieczeństwo wykonywanych prac agrotechnicznych – co ma istotne znaczenie dla kierowcy prowadzącego maszynę rolniczą. Ergonomia dotycząca pracy w ciągniku i kombajnie obejmuje następujące kwestie:
- sprawna amortyzacja – dobry układ pneumatyczny wytłumi wstrząsy oraz drgania podczas jazdy;
- wielofunkcyjność – siedzisko powinno mieć możliwość dostosowania parametrów, takich jak masa ciała i wzrost, do konkretnego kierowcy
- prozdrowotność – usprawnia przepływ krwi (a tym samym dotlenia organizm) i koryguje postawę, utrzymując biodra oraz kręgosłup w odpowiednim położeniu, minimalizuje ryzyko zwyrodnień i zapobiega drętwieniu mięśni;
- wygodna regulacja – przód–tył oraz kąta nachylenia siedziska z oparciem i obrót do 360 stopni;
- dodatkowe podparcie – podłokietniki i zagłówek odciążą określone części kręgosłupa oraz zabezpieczą kark i szyję przed gwałtownymi wstrząsami;
- wychylanie fotela na boki – dodatkowe, ale niezwykle komfortowe rozwiązanie przy jeździe po stokach lub nasypach.
Jaki fotel wybrać?
Producenci prześcigają się w konstrukcjach foteli sprzyjających zwiększeniu komfortu. Niemałą rolę ma tu nie tylko wyprofilowanie siedziska i oparcia oraz dobór materiału obicia, ale również typ elementów amortyzujących. Powszechne jest stosowanie pneumatycznych siłowników do tłumienia drgań. W najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach fotel może mieć aktywną regulację siły tłumienia. Producenci oferują fotele w różnych cenach: od modeli podstawowych, wyposażonych w proste rozwiązania, po profesjonalne wersje z licznymi udogodnieniami.
Wielofunkcyjność foteli pneumatycznych pozwala na ich idealne dostosowanie do wymagań operatora. Standardem jest:
- Amortyzacja wzdłużna siedziska, która zapobiega uderzeniom w plecy poprzez tłumienie drgań w kierunku jazdy.
- Regulacja wagi i wysokości zwykle za pomocą jednego przycisku (w tańszych modelach waga jest regulowana półautomatycznie, w droższych automatycznie).
- Regulacja przód–tył pozwalająca na dostosowanie do wzrostu operatora, regulowane podłokietniki czy też regulacja nachylenia oparcia – to kolejne cechy fotela wysokiej klasy.
- Przydatną funkcją jest także możliwość obrotu całego siedzenia w lewo lub prawo (wyposażenie dodatkowe), co przydaje się podczas pracy z maszynami zaczepionymi z tyłu ciągnika.
Fotele pneumatyczne Granit – fotel pneumatyczny tej firmy kosztuje od 3 tys. zł. W tej cenie otrzymujemy siedzenie o szerokości 490 mm z podłokietnikami, zagłówkiem, półautomatyczną regulacją masy ciała i amortyzacją wzdłużną. W przypadku fotela o tej samej szerokości, ale dodatkowo z obrotową płytą pozwalającą na wychylenie siedziska: lewo–prawo, regulowanymi podłokietnikami i zagłówkiem, regulacją nachylenia oparcia, hydrauliczną amortyzacją wzdłużną i podgrzewanym siedziskiem trzeba zapłacić ok. 7 tys. zł.
W ofercie United Seats jest kilka godnych uwagi modeli. Przykładowo, za 3129 zł można kupić fotel LGV90/C1. Regulowane oparcie gwarantuje idealne dopasowane do kręgosłupa i odcinka lędźwiowego. W standardzie otrzymujemy zawieszenie pneumatyczne ze zintegrowanym kompresorem 24 V, z siedziskiem o szerokości 50 cm w czarnym materiałowym poszyciu z przedłużeniem oparcia, podłokietnikami oraz zagłówkiem.
W ofercie foteli KAB Seating znajduje się dobrej klasy model o oznaczeniu 85/E w cenie od 4 tys. zł. Za tę kwotę otrzymujemy siedzisko wyposażone w podłokietniki, zagłówek, automatyczną regulację masy ciała kierowcy, regulację kąta oparcia oraz wsparcie odcinka lędźwiowego. W dodatkowej opcji możemy zamówić m.in. mechanizm obrotowy fotela, który kosztuje ok. 580 zł.
Najbardziej cenionym i znanym producentem, dostarczającym fotele dla wielu renomowanych marek ciągników, jest firma Grammer. Produkuje ona modele siedzisk pneumatycznych w dwóch seriach: Compacto i Maximo.
Siedzenia z linii Compacto, m.in. model Compacto Comfort S i Compacto Comfort, są przeznaczone do mniejszych ciągników. Najmniejszy model, bez podłokietników i zagłówka kosztuje od 3400 zł.
Do ciągników standardowej wielkości opracowano linię Maximo. Jednym z najlepiej sprzedających się modeli tej serii jest Maximo Comfort zbudowany na zawieszeniu pneumatycznym z manualną regulacją wagi i regulacją przód/tył oraz tłumiącym drgania. W standardzie otrzymujemy siedzisko o szerokości 520 mm, a także regulowany zagłówek oraz podłokietniki z możliwością złożenia. Za ten model trzeba zapłacić ok. 4 tys. zł.
Fotel Maximo Professional, wyposażony w bardziej zaawansowany system tłumienia drgań, siedzisko 530 mm, automatyczną regulację wagi, podłokietniki, zagłówek oraz płytę pozwalającą na obrót fotela lewo–prawo o 20 stopni kosztuje ok. 6 tys. zł.
Najlepiej wyposażonym fotelem jest Maximo Evolution Dynamic. Ma wiele udogodnień, aby wielogodzinna praca na polu nie była zbyt dużym obciążeniem. Do jego bogatego wyposażenia należy: dynamiczny system amortyzacji zawieszenia pneumatycznego, aktywny system klimatyzacji, który odprowadza pot z ciała, elektroniczna regulacja wagi, podgrzewane siedzisko, czujnik obecności operatora, zagłówek oraz podłokietniki. Siedzisko jest szersze niż w innych modelach i wynosi 550 mm. Ten model kosztuje ok. 16 tys. zł.
Może Cię zainteresować: Nowy sezon w gospodarstwie rolnym – czym sadzimy i siejemy wiosną?
Na co zwrócić uwagę?
- Amortyzacja – dobry i sprawny układ pneumatyczny to podstawa. Wielofunkcyjność takiego rozwiązania pozwala na wytłumienie wstrząsów i drgań podczas jazdy w każdym terenie. W najlepszych modelach fotel dostosowuje się automatycznie do wzrostu i masy ciała kierowcy.
- Ergonomiczny kształt – najlepszym wyborem będzie model z wysokim regulowanym oparciem. Powinno ono odpowiednio wspierać kręgosłup oraz odcinek lędźwiowy, odciążając newralgiczne partie pleców.
- Optymalny rozmiar fotela – standardowo siedziska są produkowane w kilku szerokościach w przedziale od 48 do 53 cm.
- Regulacja odległości fotela od kierownicy – to funkcja, która jest niezbędna w każdym pojeździe. Wzrost kierowcy determinuje też długość jego nóg, a te – jeśli znajdują się zbyt blisko lub zbyt daleko od kierownicy – nie mogą sprawnie operować pedałami.
- Nie bez znaczenia jest wypełnienie, czyli poduszki, które muszą być odpowiednio miękkie, by skutecznie wytłumić wstrząsy wytwarzane przez pracującą maszynę, ale na tyle twarde, by kierowca nie „zapadał się” w siedzisku.
- Komfort pracy poprawią regulowane podłokietniki i wygodny zagłówek. Elementy te pozwalają na odciążenie określonych partii kręgosłupa. Utrzymywanie łokci w powietrzu przez wiele godzin czy narażanie szyi i karku na gwałtowne wstrząsy mogą prowadzić do zwyrodnień, a nawet poważnych urazów. Wygodne siedzenie w ciągniku wymaga uwzględnienia takich udogodnień.
- Wychylanie siedziska na boki – fotel umieszczony na specjalnej płycie umożliwia automatyczną zmianę położenia siedziska w sytuacji, gdy ciągnik nie znajduje się na płaskim terenie. To idealne rozwiązanie podczas jazdy po niskich nasypach czy stokach.
- Jeżeli korzystamy z ciągnika z otwartą kabiną, musimy pomyśleć o takim fotelu, którego pokrycie będzie odporne na wodę i promieniowanie UV, a przy tym można je łatwo wyczyścić.
- Podgrzewane siedzisko – dodatkowa funkcja dla rolników pracujących jesienią i zimą, dzięki której kierowca ma zapewniony komfort termiczny.
Kup fotel pneumatyczny na Allegro:
- 5399,00 zł
- Siedzenie komfortowe 12V, Pneumatyczny, Obrotowy Fotel Operatora GRANIT
- 148,47 zł x 50 rat raty
- 3799,00 zł
- Komfortowy, Pneumatyczny Fotel Operatora Granit, kolor czarny
- zapłać później z
- 3699,95 zł
- OBROTOWY, PNEUMATYCZNY FOTEL OPERATORA | GRANIT
- zapłać później z
- 3699,95 zł
- OBROTOWY, PNEUMATYCZNY FOTEL OPERATORA | GRANIT
- zapłać później z
- 1537,50 zł
- Fotel z amortyzacją mechaniczną United Seats MGV20/C1 tkanina
- zapłać później z
- 694,95 zł
- Kompaktowy fotel z zawieszeniem mechanicznym United Seats T600 PVC
- zyskuj do 5% z
- 3900,00 zł
- Fotel Grammer MSG95G/731 12V Maximo Comfort
- zapłać później z
- 836,40 zł
- Podgrzewana poduszka oparcia Tkanina fotela Grammer Maximo Dynamic /741
- zyskuj do 5% z
- 885,60 zł
- Podgrzewana poduszka siedzenia Tkanina fotela Grammer Maximo Dynamic /741
- zyskuj do 5% z