Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościEmulator sondy lambda – co to jest i do czego służy
Zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki check engine budzi niepokój. Mimo że ten błąd nie musi od razu oznaczać poważnej usterki, to jednak warto go zdiagnozować. „Żółty silnik” często towarzyszy problemom z układem wydechowym, nad którym czuwa niepozorna sonda lambda.
Czas czytania: 10 min
Check engine to najpopularniejsza żółta kontrolka w samochodzie, która najczęściej pojawia się na desce rozdzielczej (w uproszczeniu bywa określana jako kontrolka sondy lambdy). Informuje kierowcę, że któryś z podzespołów zaczął działać niepoprawnie. Samo zaświecenie kontrolki nie oznacza, że trzeba natychmiast zgasić silnik, lecz nie wolno też bagatelizować sprawy. Często błąd ten można spotkać w przypadku kłopotów z katalizatorem, którego głównym zadaniem jest ograniczenie w spalinach szkodliwych związków. Jego pracę kontroluje sonda lambda (często w układzie występuje druga sonda), która bada spaliny pod kątem zawartości tlenu (porównanie zawartości tlenu w spalinach i powietrzu w otoczeniu pojazdu) i na tej podstawie pozwala komputerowi dobrać odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną.
W skrócie można więc powiedzieć, że sonda (sonda lambda po angielsku lambda sensor) dba o jak najlepsze wykorzystanie katalizatora. Odczyt ten często jest zaburzony w przypadku samochodów z LPG, gdzie występuje inny skład mieszanki. Wtedy widoczna lampka check engine wcale nie musi oznaczać kłopotów, a sposobem na jej wyłączenie jest emulator sondy lambda (znany także jako emulator katalizatora lub emulator samochodowy). Jak zatem oszukać sondę lambda? Wystarczy sięgnąć po emulator – co to jest i w jakich samochodach warto zastosować to rozwiązanie, podpowiadamy w poniższym artykule.
Jak działa sonda lambda?
We współczesnych samochodach występują dwie lub więcej sondy. Zadanie każdej z nich jest do siebie zbliżone i polega na pomiarze zawartości tlenu w spalinach. Pierwsza z nich jest zamontowana przed katalizatorem, tuż za kolektorem wydechowym. Dzięki niej komputer otrzymuje informację o jakości spalin, mając tym samym możliwość zmiany proporcji mieszanki i efektywniejsze zneutralizowanie szkodliwych związków w katalizatorze.
Druga sonda lambda (określana jako diagnostyczna sonda lambda) znajduje się za katalizatorem i ma za zadanie skontrolować jego pracę. Jeśli wykryje nieścisłości, przekazuje sygnał do komputera, który włącza kontrolkę check engine (w przypadku awarii samej sondy najczęściej na desce rozdzielczej zapala się kontrolka sondy lambda). Lampka ta nie zawsze jest dla kierowcy jedynie informacją. Czasami może spowodować przejście silnika w tryb awaryjny. Co to oznacza? Najczęściej spadek mocy i jazdę przy ograniczonych osiągach, co odczuje podczas jazdy nawet mało wprawny kierowca.
Emulator sondy lambda
Problemy z katalizatorem w samochodzie niestety nie wróżą nic dobrego. Jest to część raczej nienaprawialna, co oznacza, że jej awaria wiąże się z koniecznością zakupu nowego i wymianą katalizatora. Jest to koszt co najmniej kilkuset złotych (a niekiedy nawet kilku tysięcy), dlatego spora część kierowców decyduje się na tańsze, niekoniecznie lepsze rozwiązanie. Mowa tu o tytułowym emulatorze sondy lambda, który w pewien sposób „oszukuje” komputer auta. Jaka jest budowa emulatora sondy lambda? Stosunkowo prosta, co czyni ją tanią częścią zamienną przy zakupie. Jakie parametry sondy lambda są istotne? Podczas doboru emulatora drugiej sondy należy zwrócić szczególną uwagę na rozmiar gwintu – tak, aby pasował do drugiej sondy lambda w naszym samochodzie.
WARTO WIEDZIEĆ
Awarie sondy lambda
- uszkodzenie mechaniczne (pęknięty rdzeń, defekt złączy),
- przegrzanie sondy,
- zanieczyszczony czujnik i osłona (osady sadzy, ołowiu lub pozostałości po spalaniu oleju),
- uszkodzenie na skutek problemów z instalacją elektryczną,
- wolna praca brudnej sondy, która nie jest wykrywana przez moduł ECU (zapala się kontrolka check engine),
- zużycie eksploatacyjne sondy, która nie była wymieniona zgodne z zaplanowanym interwałem,
- zużycie eksploatacyjne na skutek częstej jazdy na krótkich dystansach.
Emulator drugiej sondy lambda - do czego służy, jak działa?
Czym jest emulator? Prosty emulator to niewielki łącznik, który montuje się pomiędzy kolektorem ssącym a drugą sondą lambda. Jego zadanie polega na częściowym odizolowaniu sondy od spalin poprzez wkręcenie w nią emulatora. Oznacza to, że ilość spalin, którą odczytuje lambda, jest mniejsza, dzięki czemu zawarty w nich tlen zostaje uznany za wartość prawidłową. Komputer otrzymuje więc informację, że wszystko jest w porządku, podając do cylindrów odpowiednią dawkę paliwa – check engine wtedy się nie świeci, a silnik przestaje pracować w trybie awaryjnym. Teoretycznie problem zostaje więc rozwiązany i z technicznego punktu widzenia nie ma w tym nic złego.
Znacznie gorzej sytuacja wygląda jednak od strony ekologicznej. Szczególnie że obecnie powietrze w wielu polskich miastach i tak jest już bardzo zanieczyszczone. Można więc powiedzieć, że rozwiązując jeden problem (świecący check engine), przyczyniamy się do pogłębienia innego. Czy jest to więc dobre posunięcie? Naszym zdaniem nie, dlatego znacznie bardziej polecamy jednak zainwestować w zakup katalizatora, który w końcu nie został wymyślony bez powodu.
Prosty emulator drugiej sondy kosztuje zazwyczaj kilkadziesiąt złotych – jeśli jest taka możliwość, warto wybrać kątowy emulator drugiej sondy. A jakie są typowe objawy uszkodzenia sondy lambda?
- Sonda lambda – kontrolka na desce rozdzielczej.
- Zwiększone zużycie paliwa.
- Obniżona moc silnika.
- Podwyższona emisja spalin.
- Pojawienie się kodów usterek i wyświetlenie kontrolki silnika.
Nieszczelność lub uszkodzony przewód to najczęstsze przyczyny problemów z sondą lambda
Emulator sondy lambda a instalacja LPG
Emulator sondy lambda – kiedy można go stosować? Całkowicie inaczej można potraktować montaż emulatora w celu usunięcia „checka” spowodowanego obecnością LPG. W samochodach z instalacją gazową skład mieszanki paliwowo-powietrznej też jest inny. Często więc komputer odczytuje ją jako nieprawidłową i zapala niechcianą kontrolkę – montaż emulatora drugiej sondy lambda eliminujący błąd silnika to częsty „trik” mechaników, zazwyczaj poszukiwany w sieci pod hasłem „jak oszukać sondę paliwa” lub „jak oszukać sondę lambda”. Po popularności tego typu fraz z internecie widać, że wielu kierowców z autami mającymi instalację LPG stosuje tego typu rozwiązanie w swoim pojeździe.
Czy emulator sondy lambda usuwa check engine? Tak, dlatego jest to rozwiązanie często stosowane w autach z instalacją gazową. W takich przypadkach emulator drugiej sondy w żaden sposób nie przyczynia się do zanieczyszczania środowiska, a pomaga pozbyć się uciążliwego komunikatu z deski rozdzielczej. Czy warto montować emulator drugiej sondy lambda? Zdecydowanie tak, tym bardziej, jeśli w naszym pojeździe występuje zasilanie gazem LPG, a na desce rozdzielczej pojawia się komunikat wskazujący na awarię silnika. To właśnie dlatego w autach z gazem najczęściej występuje druga sonda.
Emulacja sondy lambda – kiedy lepiej jej nie stosować? Jeśli nasz samochód nie ma instalacji LPG, a porusza się wyłącznie dzięki zasilaniu benzyną lub olejem napędowym (diesel), montaż emulatora jest niedozwolony. W przypadku tego typu silników rozwiązaniem problemów z pojawiającym się na desce rozdzielczej komunikatem „check engine” może okazać się wymiana katalizatora na nowy.
Zakup emulatora
Ile kosztuje emulator sondy lambda? Emulator drugiej sondy kosztuje od kilku do kilkudziesięciu złotych. Jak kupić emulator? Kryterium, którym trzeba się kierować przy wyborze, jest rozmiar gwintu. Musi on być dopasowany do rozmiaru drugiej sondy, czyli najczęściej będzie to 12 lub 18 mm. Na szczęście budowa tej części nie jest skomplikowana, dzięki czemu schemat emulatora sondy lambda nie jest potrzebny.
Jakie są rodzaje emulatorów sondy lambda? Dostępne są emulatory proste (oferta prostych emulatorów jest bardzo duża) oraz emulatory kątowe (kątowy emulator drugiej sondy znajdziesz na Allegro) przypominające kolanko.
Z doświadczenia polecamy te drugie, które są skuteczniejsze. W przypadku prostych zdarza się, że odległość sondy od układu wydechowego jest za mała i emulator drugiej sondy nie działa, jak należy. Często przy montażu okazuje się też, że w okolicach układu wydechowego przestrzeń na emulator jest bardzo ograniczona. Kolejna sprawa to wielkość otworu przelotowego. W przypadku zbyt bogatej mieszanki, czyli zza dużą dawką paliwa, bardziej sprawdzi się emulator drugiej sondy z mniejszymi otworami. Jeśli mieszanka jest zbyt uboga, warto sięgnąć po większy przelot.
W przypadku nieprawidłowo działającej sondy lambda pojawia się problem ze spalaniem, mocą oraz emisją spalin
Jak zamontować emulator?
Zakup emulatora sondy to w przypadku problemów z układem wydechowym najłatwiejsze, a zarazem najtańsze rozwiązanie na pozbycie się uciążliwego świecenia się lampki z deski rozdzielczej. Trzeba pamiętać, że sposób ten sprawdzi się w samochodach, które spełniają normy Euro 3 i Euro 4, co oznacza, że mają drugą sondę lambda. Emulator drugiej sondy montuje się jako łącznik między nią a kolektorem ssącym.
Jak skutecznie zamontować emulator sondy? Aby go zamontować, należy wykręcić drugą sondę (odłączenie sondy lambda tylko na czas instalacji emulatora), tę, która znajduje się za katalizatorem. Jak wykręcić sondę lambda? Do demontażu trzeba użyć specjalnego klucza, który znacznie ułatwi pracę. Niestety układ wydechowy często ulega korozji, dlatego wykręcenie sondy lambda może być utrudnione. Wtedy najlepiej sięgnąć po odrdzewiacz, np. WD-40, który poradzi sobie ze skorodowanymi śrubami. Po wyciągnięciu sondy trzeba wkręcić ją w gwint emulatora drugiej sondy, który następnie umieszcza się w kolektorze.
Wymiana sondy lambda:
- wymagane specjalistyczne narzędzie do demontażu,
- wymagana kontrola gwintu w układzie wydechowym,
- wymagane dokręcanie zalecanym momentem dokręcenia,
- dopuszcza się tylko specjalistyczny smar (może być w komplecie z sondą),
- właściwe zabezpieczenie instalacji elektrycznej przed przetarciem lub uszkodzeniem i przegrzaniem,
- nie narażać czujnika sondy na kontakt ze smarem, olejem, wodą czy środkami penetrującymi.
Prosty emulator drugiej sondy lambda to rozwiązanie, które w wielu przypadkach pozwala poprawić parametry pracy silnika i pozbyć się uciążliwej kontrolki check engine. Przy jego montażu trzeba jednak zachować ostrożność, aby nie uszkodzić sondy. Jeśli nie czujemy się na siłach, przekażmy samochód specjaliście, który dokładnie zamontuje emulator. Pamiętajmy jednak, że zapalona kontrolka silnika nie zawsze oznacza problemy z którymś z elementów układu wydechowego. Żeby stwierdzić przyczynę jej włączenia się, należy podpiąć się do komputera diagnostycznego i odszyfrować zakodowany błąd.
- 49,98 zł
- EMULATOR PROSTY SONDA LAMBDA Z KATALIZATOREM STAL
- zapłać później z
- 69,00 zł
- EMULATOR KĄTOWY 90° SONDA LAMBDA Z KATALIZATOREM
- zapłać później z
- 228,39 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Klucze do sond lambda i czujników 22-30mm 7szt.
- zyskuj do 5% z
- 31,99 zł
- WD-40 PREPARAT WIELOFUNKCYJNY Z APLIKATOREM 450 ml
- zapłać później z
- 24,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- WD-40 ODRDZEWIACZ WD 40 PENETRATOR WD40 SMAR 400ml