Elementy jogi w codziennym treningu

Elementy jogi w codziennym treningu

autor: Daria Występek, data publikacji: 23-03-2016

Joga to nie tylko system ćwiczeń, ale też dbanie o spokój wewnętrzny i harmonię. Świadomie wykonywane asany, czyli pozycje jogi, mogą przynosić ulgę przy wielu dolegliwościach. Mogą okazać się remedium na bóle głowy, stres, problemy ze snem czy trawieniem. Jogę można potraktować jako oddzielny wysiłek albo wpleść jej pozycje do innych aktywności. To także dobry sposób na rozgrzewkę i wyciszenie po zakończonym treningu. Warto spróbować i czerpać korzyści wynikające z praktykowania jogi.

Do codziennej praktyki potrzebujesz jedynie maty do ćwiczeń. Przyda się też wygodny strój, który nie krępuje ruchów. Postaw na legginsyi wygodną koszulkę. Jogę powinno ćwiczyć się na bosaka, ale jeśli to ci nie odpowiada, możesz spróbować w skarpetach do jogi. Dzięki antypoślizgowym wypustkom będzie ci w nich wygodnie.

Rozgrzewka

Joga może być dobrą metodą wprowadzenia do treningu. Najlepiej nadają się do tego proste i nieskomplikowane ruchy wykonywane w całym zakresie. Zacznij od pozycji stojącej, rozgrzej stawy barkowe, odcinek szyjny, tułów, a następnie przejdź do niższych pozycji.

Początki mogą być trudne, bo z pozoru proste pozycje mogą sprawiać kłopot. Nie zniechęcaj się tym, najważniejsza jest regularna praktyka. Warto wspomóc się poradnikami o jodze lub płytami DVD, dzięki czemu będzie ci łatwiej zacząć i zachować odpowiednią technikę. Rozgrzewka powinna obejmować wszystkie stawy i trwać około 15 minut. To bardzo ważny element treningu i nie należy go lekceważyć.

Po rozgrzewce z elementami jogi możesz wykonać swój regularny trening – może to być fitness, bieganie, ćwiczenia wzmacniające. Dobrze przygotowane ciało jest gotowe na większy wysiłek. Dla uzyskania najlepszych efektów warto praktykować jogę w dni wolne od innych aktywności.

Najważniejsza jest regularność. Ćwiczenie codziennie, nawet przez 20–30 minut, pozwoli osiągnąć najlepsze rezultaty. Po miesiącu spodziewaj się poprawy elastyczności, ale też większego spokoju na co dzień. W czasie praktyki poświęć czas sobie, skup się na ciele i spróbuj się wyciszyć. Pomóc w tym może muzyka relaksacyjna w tle.

Wyciszenie po treningu

Po zakończeniu aktywności warto skorzystać z rozciągających pozycji jogi. Odpowiednie sekwencje, połączone z harmonijnym oddechem, pozwalają na lepsze rozluźnienie zmęczonych mięśni i znaczną poprawę elastyczności. Na rozgrzewkę poświęć zawsze około 15–20 minut. To niezbędny czas na regenerację mięśni, lepsze dotlenienie tkanek i wstęp do prawidłowej regeneracji. W czasie praktyki jogi staraj się wytrzymać dłużej w pozycjach rozciągających. Przerwij, jeśli czujesz ból lub duży dyskomfort i nie zrażaj się tym, że nie potrafisz czegoś zrobić. Liczy się praktyka, nie da się być od razu perfekcyjnym.

Przydatne pomoce

Niektóre pozycje wymagają wsparcia i pomocy. Do pogłębiania skłonów i wielu pozycji wymagających dużego rozciągnięcia przyda się pasek do jogi. To prosty sposób na wspomaganie ciała. Kostka do jogi i kocmogą być dobrym podparciem w trudniejszych pozycjach. Koc możesz podłożyć pod stawy kolanowe lub biodrowe, kiedy mata okaże się zbyt małą izolacją od podłoża. Na koniec możesz przykryć się nim w celu lepszego zrelaksowania ciała.

Elementy jogi, zwłaszcza w czasie rozgrzewki i rozciągania, są bardzo dobrym pomysłem. Z czasem może skusisz się na regularną praktykę jogi. Ćwiczenia sprzyjają wyciszeniu, ale też znacznie poprawiają wygląd ciała, które staje się bardziej elastyczne. Wiele kobiet uważa, że to doskonały sposób na spowolnienie procesów starzenia. Joga działa także kojąco na układ nerwowy, pomaga poprawić koncentrację i pamięć.