Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Domowe sposoby na stres

Sytuacje stresowe to obecnie codzienność. Nadmiar stresu może powodować poważne problemy ze zdrowiem. Reakcji na stres może towarzyszy wiele objawów somatycznych ze strony organizmu. W takich sytuacjach warto sięgnąć po leki dostępne bez recepty i nieco się wyciszyć. W walce z nerwami pomocne będą domowe sposoby na stres. Co można zrobić, żeby uspokoić skołatane nerwy?

Domowe sposoby na stres

Dobrą metodą na złagodzenie stresu jest aktywność fizyczna. Jeśli ktoś nie lubi ćwiczyć, to może uprawiać relaksującą jogę. Dzięki ćwiczeniom ma szansę na uzyskanie równowagi ducha i ciała. Wspomóc się można również aromaterapią z ulubionych olejków eterycznych. Ważnym elementem jest dieta. Jadłospis warto wzbogacić produktami bogatymi w minerały i witaminy, np. w magnez, cynk, wapń i witaminy z grupy B oraz kwasy tłuszczowe Omega-3.

Stres i jego objawy

Z sytuacjami stresowymi zmaga się miliony ludzi na całym świecie. Niemożność poradzenia sobie z nerwami skutkuje problemami zdrowotnymi i występowaniem objawów znacznie utrudniających codzienne funkcjonowanie. Pogłębiający się stres może prowadzić do depresji – choroby, która musi być leczona farmakologicznie. Nadmiar sytuacji stresowych wzmaga poczucie lęku i nasila objawy somatyczne. Chory się poci, ma problem z opanowaniem drżenia rąk, kłopoty z tętnem i układem pokarmowym. Nierzadko traci przytomność.

Objawy stresu można podzielić na psychiczne i fizyczne. Do pierwszej grupy należą kłopoty z koncentracją i skupieniem uwagi, narastająca nerwowość i wahania nastroju, które mogą skutkować agresywnym zachowaniem. Osoba zestresowana czuje się też bardzo osamotniona. Fizyczne objawy to symptomy ze strony organizmu. Są to: kłopoty z układem pokarmowym, sercowo-naczyniowym, osłabienie odporności, a także chroniczne zmęczenie.

Domowe sposoby na stres

Symptomy stresu można łagodzić na wiele różnych sposobów. Większość czynności można wykonywać w domu, o ile zaopatrzymy się w potrzebne przedmioty i suplementy. Do domowych sposobów na stres zalicza się np. aromaterapię. Nic tak bardzo nie poprawia nastroju, jak ulubiony zapach rozchodzący się po domu. Olejki eteryczne są ogólnodostępne. Najbardziej polecany jest lawendowy, ponieważ wycisza i ułatwia zasypianie.

W stresie przydatne są też ćwiczenia odprężające i relaksujące. Nie wiążą się one z żadnym nadmiernym wysiłkiem fizycznym, choć aktywność jest w okresie stresu bardzo wskazana. Ćwiczenia odprężające polegają przede wszystkim na uspokojeniu oddechu, co pomoże w odzyskaniu równowagi psychicznej. Takie zajęcia oferują nauczyciele jogi, więc warto skorzystać z kursów prowadzonych w okolicy miejsca zamieszkania. Jeśli już ćwiczymy i znamy poszczególne etapy, to kupmy matę do jogi lub akupresury oraz paski do delikatnego rozciągania mięśni. Z powodzeniem możemy wykorzystać je w domu.

Warto wprowadzić również zmianę nawyków żywieniowych. Dieta osoby zestresowanej powinna być wzbogacona witaminami i minerałami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Za takie uważa się magnez, wapń czy cynk z dodatkiem witamin z grupy B. Znajdziemy je w produktach czekoladowych, płatkach owsianych, warzywach czy kaszach. Magnez i witaminę B6 można dodatkowo suplementować. Dzięki witaminie jest on lepiej przyswajalny przez organizm. Równowagę psychiczną możemy odzyskać również dzięki nienasyconym kwasom tłuszczowym Omega-3.

Ważne

Domowe sposoby na stres będą skuteczne, jeśli zapewnimy sobie odpowiednią dawkę snu i wypoczynku. W zaśnięciu pomóc mogą: ciepła kąpiel, muzyka relaksacyjna lub łagodne suplementy.

Ziołowe suplementy diety łagodzące stres

Większość suplementów diety jest oparta na surowcach roślinnych. Zioła, które mogą złagodzić objawy stresu, to:

  • Szyszki chmielu – są bezcenne, jeśli chodzi o pomoc w zasypianiu i ukojeniu skołatanych nerwów. Można je kupić w postaci suszu ziołowego i zaparzać jak herbatę. Są też częstym składnikiem preparatów o działaniu uspokajającym i mieszanek ziołowych na sen. Swoje działanie chmiel zawdzięcza zawartej w nim lupulinie. Związek ten ma działanie przeciwdrgawkowe, wyciszające, a także rozkurczowe.
  • Melisa – od lat wykorzystuje się ją jako środek uspokajający. Może być stosowana przez osoby w różnym przedziale wiekowym, także małe dzieci. Dostępna w postaci wyciągów, syropów do picia oraz herbatek i tabletek jest dla chorych w pełni bezpieczna.
  • Waleriana – poprawia pamięć, koncentrację i usprawnia zdolność do logicznego myślenia w sytuacjach stresowych. W medycynie ludowej wykorzystywano ją jako środek moczopędny i do leczenia chorób płuc. Obecnie jest stosowana w stanach podwyższonego napięcia nerwowego oraz przy migrenach mających podłoże nerwicowe. Można ją nabyć w postaci wyciągu oraz kropli do picia.
  • Serdecznik – jest rośliną należącą do gatunku jasnotowatych. Mimo że to mało znana roślina, jest cenionym surowcem o właściwościach leczniczych. Jego główną rolą jest wzmocnienie pracy mięśnia sercowego, choć sprawdza się również przy objawach somatycznych, towarzyszących stanom lękowym. Traktuje się go jako naturalny lek na uspokojenie.

W ziołowych suplementach na stres można spotkać także lawendę, męczennicę lekarską i korzeń różeńca górskiego. W stanach depresyjnych przydaje się wyciąg z dziurawca, ale stosując go, nie można korzystać z uroku promieni słonecznych. Na ciele chorego mogą powstać nieestetyczne plamy, które trudno będzie zamaskować. W aptekach i sklepach zielarskich są dostępne gotowe mieszanki zawierające te surowce. Niektóre można nabyć także w postaci tabletek doustnych.

Związki chemiczne polecane na stres

Związkiem chemicznym, który najczęściej poleca się osobom zestresowanym, jest melatonina. Substancja wpływa na rytm snu i czuwania, regulując go. Dzięki niej możliwe jest złagodzenie objawów bezsenności. Niestety, podobnie jak większość suplementów, nie działa natychmiast. Pierwszych efektów można oczekiwać dopiero po dwóch tygodniach od chwili zażycia pierwszej tabletki. Koszt jednego opakowania melatoniny to kilkanaście złotych. Jest dostępna w dwóch różnych dawkach: 2 i 5 miligramów.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

oferty sponsorowane

Zobacz, co inni regularnie kupują na Allegro

Artykuły z kategorii Zdrowie


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro