Dobra flora bakteryjna – dobra odporność. Naturalne probiotyki

Dobra flora bakteryjna w jelitach odpowiada za prawidłowe trawienie, prawidłowe samopoczucie, a także za odporność. Kiedy zaczynasz chorować, zadbaj o odbudowanie flory bakteryjnej, przyjmując probiotyki z apteki. Zanim jednak dopadnie cię przeziębienie lub problemy z trawieniem i sięgniesz po apteczne suplementy, włącz do swojej diety żywność, w której występują naturalne probiotyki.

Marta Zych Marta Zych / 21-08-2015

Czym są probiotyki?

Probiotyki są bakteriami dobroczynnymi dla jelit. Pobudzają soki trawienne i enzymy, zapewniając tym samym prawidłowe funkcjonowanie organów trawiennych. Wspomagają też wchłanianie do organizmu ważnych witamin i minerałów, takich jak wapń, żelazo, chrom oraz m.in. witamin A, D, E i K. Odpowiednia ilość bakterii probiotycznych w jelitach zapewnia dobre zdrowie i samopoczucie. Zdrowe jelita to natomiast odporność organizmu na choroby.

Żywność probiotyczna

1.Jogurt Jeden z najpopularniejszych pokarmów probiotycznych zawierający żywe kultury bakterii. W jednej porcji jogurtu znajduje się dziesiątki milionów dobroczynnych bakterii. Jogurt możesz zjadać na śniadanie z dodatkiem ulubionych płatków, przyrządzać z niego dipy do warzyw lub dodawać do placków i naleśników. W sklepie wybierajjogurt naturalnybez dodatku cukru i syropu glukozowo-fruktozowego. Kupując jogurt, sprawdzaj, czy zawiera liczne szczepy bakterii probiotycznych. Szczególnie bogaty w dobroczynne bakterie takie jak thermophilus, bifidus, bulgaricus i acidophilus jest jogurt z mleka koziego.

2.Kefir Ten gęsty, lekko kwaśny napój przypominający jogurt zawiera dużą ilość różnorodnych bakterii probiotycznych. Kefir powstaje przez dodanie do mleka odpowiednich bakterii, co powoduje fermentację. W ten sposób powstaje napój z żywymi kulturami bakterii. Oprócz tego, że kefir pozytywnie wpływa na florę bakteryjną, dostarcza też do organizmu składniki budulcowe, takie jak białko, witaminy i minerały. Wypijaj kefir na drugie śniadanie lub na kolację – napój zawiera stosunkowo mało kalorii, a jest sycący. Świetnie nadaje się więc dla osób, które wykazują małą aktywność fizyczną.

3.Kombucha Kombucha (grzyb herbaciany) przywędrowała z Chin, a swoją tradycją sięga do 2000 lat wstecz. Jest to kolonia bakterii i specjalnej kultury drożdży. Odświeżający, lekko słodki i delikatnie gazowany napój z kombuchy przygotowywany jest przez dodanie kombuchy do posłodzonej czarnej herbaty. Rozpoczyna to proces fermentacji i powstawanie napoju.

4.Pasta miso Ze sfermentowanej soi z dodatkiem ryżu lub jęczmienia, soli i drożdży powstajetradycyjna japońska pasta miso. Proces fermentacji sprawia, że pasta staje się źródłem dobroczynnych bakterii lactobacillus acidophilus. Dodaje się ją do zup, gulaszu, sosów, warzyw i mięs. Choć pasty dodaje się do potraw niewiele, ze względu na jej wyraźny i mocno słony smak, i tak zawiera liczne szczepy probiotyczne.

5.Kapusta kwaszona Żeby kapusta kiszona była dobrym źródłem probiotyków, musi być odpowiednio przygotowana i przechowywana. Dobroczynne bakterie przetrwają w kapuście tylko, jeśli nie była pasteryzowana i przechowywana jest w odpowiednio niskiej temperaturze. Kupując kapustę, wybieraj tę bez dodatku octu, najlepiej niepasteryzowaną.

6.Ogórki kiszone Podobnie jak kapusta, ogórki kwaszone w wodzie z dodatkiem soli, zawierają bakterie probiotyczne. Bakterie nie występują jednak w ogórkach konserwowych, ponieważ ocet uniemożliwia rozwój dobrych bakterii.

7.Mikroalgi Określenie „mikroalgi” odnosi się do roślin morskich takich jak spirulina, chlorella i niebieskozielone algi. Mikroalgi uważane są za tzw. superżywność – czyli jedzenie, które leczy. Probiotyczne algi zwiększają ilość bakterii Lactobacillus oraz bifido-bacteria w przewodzie trawiennym.

8.Chleb na zakwasie Probiotyki w chlebie? Tak, jeśli sięgasz po chleb upieczony na zakwasie i zawierający bakterie lactobacillus. Zakwas ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu kromka chleba na zakwasie nie spowoduje nagłego skoku insuliny i na dłużej cię nasyci.

9.Tempeh Tempeh jako zamiennik mięsa i nabiału znany jest przede wszystkim weganom. Ta pochodząca z Indonezji żywność wytworzona ze sfermentowanej soi jest źródłem białka, witamin i minerałów, a także zawiera żywe kultury bakterii. Ma więcej kalorii niż tofu (też na bazie soi), ale również większą wartość odżywczą i właściwości probiotyczne.

Dla dobrego zdrowia i samopoczucia włącz do swojej codziennej diety produkty probiotyczne. Wystarczy, że zjesz jogurt lub wypijesz kefir, żeby wspomóc swój układ trawienia i odbudować florę bakteryjną.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro