Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Dobieramy manekiny do sklepu – na co zwrócić uwagę?

Odpowiednia prezentacja towaru jest w sprzedaży niezwykle ważna. W branży odzieżowej funkcję reprezentatywną dla produktów pełnią manekiny. Jak dobrać manekina do naszego sklepu?

Dobieramy manekiny do sklepu – na co zwrócić uwagę?

Właściwe i atrakcyjne dla klientów rozmieszczenie towaru doczekało się w handlu i marketingu własnej nazwy, którą jest visual merchandising. Postępując zgodnie z jego zasadami, zwiększamy szanse na sprzedaż, przykuwając uwagę osób, które odwiedzają nasz sklep. W przypadku sklepów z odzieżą oraz salonów krawieckich kluczową funkcję pełnią manekiny.

Manekin sposobem na komunikację

Visual merchandising jest m.in. bezpośrednim komunikatem, który ma wpłynąć na decyzję o zakupie. Prezentując produkt na manekinie, sprzedawca celowo wyróżnia go spośród innych. Co więcej, manekiny umieszczane są często ponad półkami i koszami z towarem, sugerując wyższość danej bluzki czy spodni nad pozostałymi. Z kolei klient kupuje przede wszystkim oczami, a manekin wpływa na wyobraźnię konsumenta, widzącego siebie akurat w prezentowanej w sklepie kurtce. Jak potwierdzają badania oraz sondaże, odpowiednie rozmieszczenie oraz aranżacja sklepu w ponad 60% przypadków spotykają się z pozytywną opinią klienta, co przekłada się na decyzję o zrobieniu zakupów w danym miejscu.

Czym różnią się manekiny?

Nawet obserwując wystrój sklepów z perspektywy klienta, można dostrzec różnorodność manekinów, na których prezentowane są elementy garderoby. Jednak podstawowy podział branżowy to rozróżnienie manekinów sklepowych oraz krawieckich. Pierwsze służą głównie do promowania towarów, natomiast manekiny wykorzystywane w zakładach krawieckich są ponadto istotną częścią procesu powstawania ubrań.

Kolejna różnica to kolor. Najczęściej za sklepowymi witrynami zauważyć można manekiny barwy cielistej, ale rynek oferuje też modele w kolorze czarnym lub przezroczyste. Wybór zależy od kolorystyki wystroju sklepu czy zakładu. Aby manekiny były szybkie w montażu oraz lekkie w transporcie, do ich wytwarzania wykorzystuje się plastik, styropian oraz włókno szklane. Musimy także wiedzieć, czy potrzebujemy manekinów męskich, damskich, a może dziecięcych? Warto też zwrócić uwagę na sylwetkę. Na rynku dostępne są manekiny w różnych rozmiarach, również plus size.

Wybieramy mocowanie i pozycję

Wybór odpowiedniej pozycji manekina jest równie ważny, co jego umiejscowienie. Obecnie dostępne są manekiny siedzące, stojące naturalnie lub w określonej pozie. Wszystko zależy od elementu garderoby, który ma być wyeksponowany. Jeżeli potrzebujemy manekina sklepowego wyłącznie do sukienek, możemy zdecydować się na egzemplarz bez głowy, aby pełna uwaga klienta była skupiona na produkcie. Podobnie jest w przypadku spodni, gdzie coraz częściej wykorzystuje się jedynie nogi oraz pośladki. Dlatego warto wybierać manekiny składane w ten sposób.

Osobny aspekt to mocowanie. Stojące manekiny mogą łatwo się przewrócić. Wystarczy jeden przypadkowy ruch klienta, aby cała kompozycja rozpadła się. Zresztą bez względu na pozycję manekina warto zadbać o jego stabilność. W jej uzyskaniu mogą pomóc specjalne podstawy, wykonane najczęściej z giętej rury, hartowanego szkła lub drewnianego stojaka. Wybór materiału będzie podyktowany wystrojem sklepu.

Jak powinien wyglądać manekin?

Odpowiedź na to pytanie jest bardziej złożona, niż mogłoby się wydawać. Pierwszym dylematem jest kompletność modela. Czy ustawić całą postać, czy też ograniczyć się np. tylko do korpusu (bez głowy oraz rąk), żeby bardziej skupić wzrok klienta na garderobie? Aby zachować sobie pole manewru, lepiej wybrać manekiny pełnopostaciowe, które wedle potrzeby możemy rozłożyć na poszczególne elementy.

Większość dostępnych manekinów nie ma zarysowanej twarzy, jednak dostępne są egzemplarze z taką liczbą detali, że do złudzenia przypominają człowieka. Szczególną popularnością cieszą się one w branży fryzjerskiej bądź w salonach urody, gdzie manekin damskich głów w pełnym makijażu oraz z włosami pomaga w wyborze fryzury klientek.

Manekiny krawieckie

Osobne miejsce należy poświęcić manekinom krawieckim, które wykorzystywane są w zakładach produkcyjnych, krawieckich oraz coraz częściej w sklepach. Zamiana tradycyjnego manekina sklepowego na krawiecki zwiększa odczucie profesjonalizmu sklepu oraz podnosi prestiż danego miejsca. Krawiec z kolei potrzebuje dopasować ubranie na modelu, na manekinie modeluje przestrzennie, ale również prezentuje gotowy produkt. W branży tej dominują manekiny styropianowe, ze względu na możliwość łatwego wbicia igły czy agrafki. Tworząc garderobę na zamówienie, przydatnymi funkcjami są możliwość regulacji obwodu szyi, bioder, talii oraz klatki piersiowej. Bezcenne będą także solidna podstawa, regulowana wysokość manekina oraz uchwyty do fastrygowania.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro