Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościDlaczego warto wymieniać olej co 10 tys. km?
Przedłużanie interwałów wymiany oleju to kusząca propozycja oszczędności w eksploatacji auta, szczególnie jeśli silnik przystosowany jest do trybu serwisowego longlife. Są jednak kierowcy, którzy konsekwentnie wymieniają olej co 10 tys. km. Dlaczego takie postępowanie jest uzasadnione?
Czas czytania: 4 min
Funkcje oleju
Osiąganie wysokiego momentu obrotowego przez silnik związane jest z powstawaniem ogromnych sił tarcia, które w jakiś sposób należy drastycznie zmniejszyć i zapewnić jednostce napędowej optymalne warunki pracy. Do tego zadania potrzebny jest olej, który przede wszystkim pełni funkcje smarujące i chroni podzespoły motoru przed przyspieszonym zużyciem.
Smarowanie to nie jedyna funkcja oleju silnikowego. Jego obecność przyczynia się do transferu ciepła w najbardziej oddalone miejsca silnika, dzięki czemu szybciej osiąga on i utrzymuje najbezpieczniejszą z punktu widzenia eksploatacji temperaturę. Nie można również zapominać o ochronie antykorozyjnej. Dodatkowe składniki zawarte w oleju zabezpieczają metalowe elementy przed powstawaniem rdzy, zwiększając przy tym żywotność silnika. Środki smarujące są też jak kąpiel dla jednostki napędowej – czyszczą go z nagarów i innych nalotów powstających podczas spalania paliwa.
Silnik do remontu
Wraz z kolejnymi przebytymi kilometrami olej traci swoje pierwotne właściwości. W pewnym momencie ciecz smarująca nie jest już w stanie zapewnić optymalnych warunków pracy dla silnika, a ten zaczyna zużywać się znacznie szybciej. Po jakim przebiegu bez wymiany oleju może to nastąpić? Trudno wskazywać konkretne liczby, gdyż wiele zależy od trybu jazdy i jakości wlanego oleju. Może się jednak okazać, że moment ten przyjdzie szybciej niż wskazany przez producenta przebieg, po którym należy przeprowadzić wymianę środka smarującego.
W ostatecznym rozrachunku coraz częściej zdarzają się przypadki uszkodzonych panewek po 100 tys. km czy urwanych korbowodów po 200 tys. km przebiegu. Lista potencjalnych uszkodzeń może być jeszcze dłuższa, gdyż zbyt rzadkie wymiany oleju mogą wpłynąć chociażby na osadzanie się nagarów powodujących uszkodzenia zaworów.
Wszystkie potencjalne awarie silnika mają wspólny mianownik, a jest nim koszt naprawy, który często przyprawia właściciela pojazdu o spory ból głowy, nie wspominając już o problemach wynikających z długotrwałego unieruchomienia auta.
Nowoczesne silniki i rosnąca waga oleju
Patrząc na trendy w technologiach producentów silników, zauważyć można dwie tendencje: downsizing, a więc zmniejszanie pojemności skokowej, oraz wyposażanie w turbosprężarki. W pierwszym przypadku efektem jest przede wszystkim lepsza ekonomia jazdy, ale też spadek kultury pracy. Aby uporać się z tym problemem, konstruktorzy zaczęli wykorzystywać paski rozrządu zanurzone w oleju, co w ostatecznym rozrachunku zmniejsza tarcie i wydłuża żywotność rozrządu, sprawiając ponadto, że motor pracuje ciszej.
Coraz więcej silników wyposażanych jest w turbosprężarkę, która w znaczący sposób poprawia sprawność silnika, pozwalając na tłoczenie do cylindra większej ilości powietrza. Smarowanie elementów metalowych turbiny odbywa się przy wykorzystaniu oleju silnikowego, który poddawany jest przez to jeszcze większym temperaturom, gdyż turbosprężarkę napędzają gorące spaliny. W wielu przypadkach przyspieszone zużycie turbo związane jest właśnie z nieodpowiednim smarowaniem.
Szybsza wymiana oleju gwarantem bezawaryjności?
Skrócenie interwałów wymiany oleju do 10 tys. km to gwarantowane przedłużenie żywotności silnika i jego osprzętu, m.in. turbosprężarki. Jeśli do tego dodamy zastosowanie olejów wiodących producentów, jak np. Castrol, Mobil czy Valvoline, to otrzymamy połączenie zapewniające najlepsze warunki dla pracy silnika. O częstszej wymianie oleju powinni pomyśleć przede wszystkim posiadacze samochodów z silnikami wyposażonymi w turbosprężarki oraz kierowcy serwisujący pojazdy w przedłużonym trybie longlife.
- 160,00 zł
- Olej silnikowy Valvoline SYNPOWER 5W30 XL-III C3 OLEJ 5W-30 5 l 5W-30
- zyskuj do 5% z
- 158,94 zł
- Valvoline Synpower XL-III C3 5W30 5L 5W-30 504/507
- zyskuj do 5% z
- 129,95 zł
- OLEJ MOBIL SUPER 3000 5W30 FE 4L
- zyskuj do 5% z
- 144,00 zł
- OLEJ MOBIL 5W30 3000 XE 4L
- zyskuj do 5% z
- 160,38 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Olej Motocyklowy CASTROL Power 1 Racing 10W40 4l SN JASO MA-2 4T
- zyskuj do 5% z
- 99,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- CASTROL OLEJ GTX 15W40 4L A3/B3 HIGH MILEAGE
- zapłać później z
- 131,62 zł
- Olej silnikowy ELF Evolution 900 NF 5W40 5L
- zyskuj do 5% z
- 107,00 zł
- Olej Silnikowy Fanfaro Opel 5w30 5L
- zyskuj do 5% z
- 182,91 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Olej TotalEnergies Quartz Ineo FDE 0W-30 5L
- zyskuj do 5% z
- 66,09 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- OIej Silnikowy Mannol Defender 10w40 7507 5L
- zapłać później z
- 25,33 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Orlen Oil Olej silnikowy PLATINUM CLASSIC GAS SYNTHETIC 5W-40 | 1L
- -3% 48,99 zł
- 47,52 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Olej silnikowy Motul 2T Factory Line Off Road 1 l 0W-16
- zapłać później z
Paweł Szyszka
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.