Dlaczego warto wybrać delikatny spalacz tłuszczu i jak to zrobić?
Zdaniem eksperta

Dlaczego warto wybrać delikatny spalacz tłuszczu i jak to zrobić?

Spalacze to klasa odżywek o największym wachlarzu intensywności działania, z jaką możemy się spotkać. Rozstrzał między delikatnym i silnym składem możemy porównać jedynie do suplementów przedtreningowych. Zresztą obie dziedziny mają ze sobą wiele wspólnego.

udostępnij

Marcin RogalaMarcin Rogala / 24-03-2018 / aktualizacja: 06-11-2018

Delikatny spalacz tłuszczu - dlaczego?

Dlaczego zatem większość osób powinna wybrać delikatny reduktor tłuszczu? Otóż wraz z rosnącą potęgą działania rosną skutki uboczne. Niestety tak to już bywa w świecie biochemii i farmakologii. Nie istnieją naprawdę skuteczne substancje, niewywołujące działań niepożądanych. Tak samo jest ze składnikami suplementów mających zwiększać efektywność spalania tkanki tłuszczowej. Niestety ich najskuteczniejsze odmiany to silne stymulanty, przy których kofeina wydaje się niewinnym barankiem.

Biochemiczna skuteczność w spalaniu tłuszczu to tylko jeden aspekt działania spalaczy. Dwie równie ważne dziedziny to efekt placebo i rezultat motywacyjny – mobilizujący do regularnego treningu i trzymania diety. Te dwa skutki stosowania reduktora tłuszczu zależą w 100 proc. od naszej psychiki, a nie od składu zakupionego produktu, więc lepiej kupić coś delikatnego, żeby uniknąć skutków ubocznych bardzo mocnych odżywek, których nie brakuje na rynku. Oto co nas może spotkać:

  • Duże pobudzenie i bolesne "zejście". Im potężniejsza odżywka, tym większe dawki i mocniejsze stymulanty. Samo pobudzenie potrafi być przyjemne i efektywne, ale po nim musi nastąpić energetyczny dołek, kiedy receptory adrenergiczne przestają być pobudzane, a wtedy czeka nas senność i spadek nastroju.

  • Tachyfilaksja to zjawisko utraty wrażliwości na daną substancję. Aby osiągnąć ten sam efekt farmakologiczny, trzeba stale zwiększać dawkę. Dotyczy to większości stymulantów i występuje tym szybciej, im potężniejszą substancję stosujemy.

  • Problemy ze strony nadmiernego pobudzenia receptorów adrenergicznych. Na ten skutek uboczny będą narzekać w szczególności osoby wrażliwe na działanie stymulantów. Są przecież ludzie, którym po jednej kawie drżą ręce i mocno przyspiesza puls, a co dopiero po synefrynie czy DMAA.

  • Problem odstawienia. Wraz z wielką mocą suplementu i adaptacją organizmu do jego działania rośnie prawdopodobieństwo, że boleśnie odczujemy moment, gdy dany suplement nam się skończy.

Delikatny spalacz nie jest pobudzającą bombą, co zabezpiecza przed wymienionymi problemami. Spełnia za to doskonale dwie pozostałe role, które często w większym stopniu decydują o sukcesie niż sama skuteczność farmakologiczna zawartych w nim substancji. Jest to przede wszystkim funkcja motywacyjna, czyli "idę trenować, bo biorę spalacz"; "nie zjem ciastka, bo biorę spalacz"; "jem zdrowo i do tego mam spalacz". Mówimy i robimy to wszystko, żeby wzmocnić jego działanie. Nawet potężny suplement sam przecież tłuszczu z nas nie zrzuca, a jedynie pomaga w tym procesie.

Drugim czynnikiem wpływającym na skuteczność wszystkich suplementów, a w szczególności tych o lekkim działaniu, jest efekt placebo. Niestety niedoceniany, a niesamowicie skuteczny. Wiara czyni cuda, a potężna wiara we właściwe działanie stosowanych produktów to absolutna podstawa, choćby to była witamina C.

Co powinien zawierać delikatny reduktor tłuszczu?

Przyjrzyjmy się substancjom, które powinien zawierać delikatny spalacz, aby jego działanie było subtelne, ale skuteczne. Swój suplement ułatwiający spalanie tłuszczu tworzymy, komponując w całość kilka z przedstawionych składników, lub wybieramy produkt oparty na ich bazie. Rynek oferuje bardzo wiele odżywek przeznaczonych do pomocy przy redukcji tkanki tłuszczowej, zawierających zestaw dwóch lub trzech spośród przedstawionych substancji.

  1. L-karnityna To organiczny związek chemiczny, naturalnie produkowany w organizmie z aminokwasów (lizyny i metioniny). Syntetyzowana jest przede wszystkim w wątrobie i nerkach, a jej podstawowa rola to transport kwasów tłuszczowych z cytoplazmy do mitochondrium. Najefektywniejsze są dawki w granicach 1–2 gramy, w okresie poprzedzającym aktywność fizyczną.
  1. Wyciąg z zielonej herbaty Wiele badań potwierdziło przydatność substancji zawartych w wyciągu z zielonej herbaty w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Zawarte w nim są silne polifenole (katechiny, flawonole, fenolokwasy) oraz metyloksantyny (kofeina, teofilina, teobromina). Katechiny, z EGCG na czele, spowalniają rozkład adrenaliny, dzięki czemu działają adrenomimetycznie. Wszystko to jest okraszone szerokim spektrum działań zdrowotnych. Zwyczajowe dawki mieszczą się w zakresie 200–500 mg. Tak jak w większości suplementów i tutaj nie należy przekraczać zalecanej dawki.
  1. HCA Kwas hydroksycytrynowy możemy znaleźć w wyciągu z owocu rośliny Garcinia cambogia. HCA utrudnia odkładanie się tłuszczu i zmniejsza apetyt. Reguluje trawienie i metabolizm cukru we krwi oraz pozytywnie wpływa na profil lipidowy. Suplementy zawierają przeważnie od 200 do 500 mg wyciągu z rośliny Garcinia cambogia.
  1. Piperyna To pochodna piperydyny, którą znajdziemy w wyciągu z pieprzu czarnego. Ma wiele działań zdrowotnych. Pomaga wchłaniać niektóre witaminy i mikroelementy oraz zwiększa efektywność procesu trawienia. Jej głównym działaniem, w odniesieniu do procesu redukcji tkanki tłuszczowej, jest blokowanie powstawania nowych komórek magazynujących trójglicerydy dzięki zaburzeniu działania genów za to odpowiedzialnych. Zawartość piperyny w spalaczach wynosi 5 lub 10 mg.
  1. Resweratrol Ten polifenol zawarty w czerwonym winie znany jest od wielu lat ze swoich właściwości przeciwutleniających, antymiażdżycowych i antynowotworowych. Od pewnego czasu jednak coraz głośniej mówi się o jego przydatności w procesie odchudzania. Przede wszystkim odnosi się to do właściwości przyspieszających metabolizm spoczynkowy. Suplementy zawierają 20–50 mg resweratrolu.
  1. CLA to sprzężony kwas linolowy, który w niewielkim stężeniu możemy znaleźć w wołowinie i tłuszczu mlecznym. Jego główną rolą jest blokowanie enzymu odpowiedzialnego za transport kwasów tłuszczowych do wnętrza adipocytów. CLA ponadto poprawia profil lipidowy i dba o odpowiedni poziom glukozy we krwi. Skuteczne dawki oscylują w zakresie 500–1000 mg.