Dlaczego trzeba po zimie dokładnie wyczyścić i zakonserwować szyby ?

Dlaczego trzeba po zimie dokładnie wyczyścić i zakonserwować szyby ?

autor: Marcin Kędzia, data: 14-03-2017

Szyba samochodowa to dla kierowcy okno na świat. Od jej stanu zależy, jak dobrze widać otoczenie w czasie jazdy, co ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Jak zadbać o szyby po zimie, aby jazda była bezpieczna i niemęcząca?

Jedną z najważniejszych szyb w aucie jest szyba czołowa. To przez nią kierowca obserwuje ruch drogowy i stale analizuje sytuację, dopasowując do niej swój styl jazdy i wykonywane manewry. Dlatego niezwykle ważne jest stałe utrzymywanie szyb, zwłaszcza przedniej, w dobrej kondycji. W trakcie codziennej eksploatacji szyba czołowa narażona jest stale na uderzenia kamieni wypadających spod kół innych pojazdów czy drobin piasku, na zanieczyszczenie różnego rodzaju pyłami, kurzem, substancjami organicznymi pochodzenia roślinnego (takimi jak żywica) czy zwierzęcego (ptasie odchody, owady). Do tego zimą dochodzi sól drogowa i ziarna piachu, którymi posypywane są jezdnie. Gdy działają wycieraczki, drobiny te powodują mikrozarysowania, które nawarstwiają się powodując lekkie zmatowienie szyby. Bez regularnej konserwacji stan ten z czasem się pogłębia. Nie zauważamy tego na co dzień, ale widoczność staje się coraz gorsza. Dopiero przy porównaniu z nową szybą widać, jak bardzo spadła klarowność tej eksploatowanej przez kilka lat, zwłaszcza bez okresowej renowacji.

Konserwacja szyby po zimie – kolejne kroki

  • Przede wszystkim należy dokładnie umyć całe auto ciepłą wodą z szamponem samochodowym, przestrzegając podstawowych zasad obowiązujących przy tej czynności. Bardzo dokładnie należy też domyć szyby.
  • Następnie trzeba umyć szybę specjalnie do tego celu przeznaczonym płynem, który ma odtłuścić powierzchnię i usunąć niektóre zabrudzenia organiczne oraz drobiny, które przywarły.
  • Kolejną fazą jest wypolerowanie szyby specjalnym mleczkiem, tzw. glass polish. Można to zrobić ręcznie, ale skuteczniejszą i szybszą metodą jest użycie polerki elektrycznej ze specjalną, miękką tarczą do szkła. Kilka minut takiego zabiegu wygładza niemal idealnie powierzchnię szyby, przywracając jej niemal fabryczny stan.
  • Na koniec można nanieść na szybę warstwę konserwującą, zwaną potocznie niewidzialną wycieraczką. Ta cieniutka nanopowłoka chroni szybę przed zarysowaniem, zmniejsza opór przesuwu piór wycieraczek, a dodatkowo powoduje samoczynne spływanie kropel wody z szyby podczas jazdy w ulewnym deszczu. To zdecydowanie poprawia widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych.

    Co z pozostałymi szybami?

    Czynności te należałoby powtórzyć na wszystkich szybach w aucie przynajmniej raz w roku, tuż po zimie. Wypolerowanie jest niemal koniecznością w wypadku szyby czołowej, ale nie bocznych i tylnej. Nie są one tak narażone na uderzenia kamieni i „piaskowanie” podczas jazdy, a więc nie matowieją w równie szybkim tempie. Jeśli chodzi o szyby boczne, dodatkowo należy ręcznie wymyć piasek spod rantów ich uszczelek. Usunięcie zbierających się tam drobin zapobiegnie pojawieniu się pionowych rys powstających w trakcie ich opuszczania i podnoszenia.

Warto pamiętać o wiosennej konserwacji szyb w samochodzie i robić to sumiennie przynajmniej raz w roku. Dotyczy to szczególnie kierowców, którzy zamierzają eksploatować auto przez wiele lat. Nie tylko zapewnią sobie komfort i bezpieczeństwo w podróży, ale będą też mogli za kilka lat śmiało żądać satysfakcjonującej kwoty za swój zadbany samochód.


podziel się