Dieta na utrzymanie wakacyjnej opalenizny

W dzisiejszych czasach brązowe ciało jest uznawane za atrakcyjne i seksowne, dlatego wiele osób dąży do tego, aby mieć miodowy kolor skóry przez cały rok. Oczywiście można chodzić do solarium i korzystać z dobrodziejstw sztucznego słońca, lecz – mimo szybkich efektów – nie jest to zbyt zdrowe i korzystne dla naszej skóry. Na szczęście istnieją naturalne sposoby, które pomagają zatrzymać wakacyjną opaleniznę na dłużej. Aż trudno uwierzyć, że jednym z nich jest odpowiednia dieta.

Katarzyna Łukijaniuk Katarzyna Łukijaniuk / 29-09-2016

Opalanie – jak to możliwe?

Najważniejszą rolę w procesie opalania odgrywa naturalny barwnik zwany melaniną. U osób z jasną karnacją występuje on wyłącznie w warstwie podstawnej, znajdującej się najgłębiej, sąsiadującej ze skórą właściwą. Dużo więcej tego pigmentu mają osoby z ciemną karnacją. Melanina znajduje się u nich w każdej warstwie naskórka, dlatego ich skóra jest ciemniejsza i bardziej podatna na działanie promieni słonecznych. W syntezie melaniny uczestniczą składniki mineralne, witaminy i aminokwasy, dlatego warto zwrócić uwagę, czy dostarczamy je w odpowiednich ilościach do organizmu.

Witamina A i beta-karoten

Witamina A odgrywa ogromną rolę w procesie opalania – wpływa na wzmocnienie odporności skóry, chroni komórki przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych i pomaga uzyskać złoto-brązowy kolor skóry. Najbardziej znaną i skuteczną formą witaminy A jest beta-karoten, który działa jak filtr przeciwsłoneczny, nie dopuszczając do powstania plam i oparzeń słonecznych (co oczywiście nie oznacza, że możemy nim zastąpić krem z odpowiednim filtrem).

Beta-karoten, nazywany również prowitaminą A, jest całkowicie bezpieczny, ponieważ nie sposób go przedawkować (organizm przetworzy tylko taką ilość, jaka będzie potrzebna), dlatego można go spożywać przez cały rok. Gdzie go można znaleźć? Najlepszym źródłem beta-karotenu jest marchew (także sok marchwiowy), dynia, brokuły, szpinak, morele, papryka, pomidory, a także większość warzyw i owoców o czerwonej i pomarańczowej barwie. Często występuje też w formie suplementu, np. w połączeniu z innymi witaminami.

Witamina E

Idealnym dopełnieniem witaminy A jest witamina E, nazywana witaminą młodości. Wpływa ona na produkcję melaniny i sprawia, że komórki szybciej się regenerują. Dzięki niej skóra jest gładka, elastyczna i nawilżona, a brązowy pigment utrzymuje się znacznie dłużej. Witamina E jest częstym składnikiem kosmetyków wspomagających opalanie, ale powinna być również dostarczana z pożywieniem. Gdzie ją znajdziemy? W tłuszczach roślinnych (np. oliwie z oliwek), kiełkach, orzechach, rybach, nasionach słonecznika lub awokado.

Cynk i selen

Utrwalenie opalenizny zapewnią również takie minerały, jak cynk i selen. Ponadto tworzą one barierę ochronną dla skóry, łagodzą podrażnienia i zapewniają regenerację komórek. Co więcej, cynk wpływa na produkcję kolagenu, więc w efekcie opóźnia proces starzenia się skóry. W jakich produktach występują? Źródłem cynku są: ryby, drożdże, nasiona słonecznika i dyni, jaja, pełnoziarniste pieczywo, grzyby. Selen znajdziemy w brokułach, czosnku, ogórkach, kapuście, orzechach brazylijskich, owocach morza, brązowym ryżu lub drożdżach.

O tym, że dieta może zdziałać cuda, wiedzą nie tylko specjaliści od żywienia. Odpowiednio skomponowany jadłospis potrafi zredukować wagę, zlikwidować uciążliwe dolegliwości lub znacznie wpłynąć na włosy, paznokcie lub skórę. Warto więc wziąć pod lupę swoje żywienie i przeanalizować je pod kątem dostarczanych witamin i składników odżywczych, aby cieszyć się wakacyjną opalenizną przez długi czas.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro