Dieta ketogeniczna – na czym polega i jaki ma wpływ na zdrowie?

Dieta ketogeniczna – na czym polega i jaki ma wpływ na zdrowie?

Dieta ketogeniczna opiera się na zmniejszeniu ilości węglowodanów, przy jednoczesnym zwiększeniu ilości tłuszczów w codziennej diecie. W początkowym etapie jej stosowania mogą pojawić się nieprzyjemne skutki uboczne, takie jak: zmęczenie, ospałość, zaparcia.

udostępnij

Natalia SzubielaNatalia Szubiela / 12-10-2018

Dieta ketogeniczna może jednak dawać szybki efekt odchudzający i wspomagać leczenie różnych chorób, m.in. cukrzycy. Sprawdź jakie są za i przeciw dla jej stosowania. Dieta ketogeniczna jest dietą niskowęglowodanową i bogatą w tłuszcze. W codziennym jadłospisie tej diety dominują tłuste rodzaje mięs, ryby, masło, nabiał oraz tłuszcze roślinne, np. oliwa z oliwek. Dieta ketogeniczna stosowana jest w celach odchudzających i leczniczych, m.in. przy padaczce lekoopornej. Powinna być stosowana pod nadzorem lekarza.

Dieta ketogeniczna – podstawowe założenia

Dieta ketogeniczna, nazywana inaczej ketogenną, polega na zredukowaniu ilości węglowodanów w codziennym jadłospisie przy jednoczesnym zwiększeniu podaży tłuszczów. Należy więc do diet niskowęglowodanowych i wysokotłuszczowych. Istotą diety ketogennej jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, którego skutkiem jest spalanie nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Stan ten polega na tym, że ilość ciał ketonowych powstających w organizmie w trakcie rozpadu tłuszczu przewyższa ilość glukozy. Zgodnie z podstawowymi założeniami diety ketogenicznej codzienny jadłospis powinien składać się w 75-90% z tłuszczów. Pozostała ilość energii powinna pochodzić z białek i węglowodanów. Zastosowanie ma również dieta ketogeniczna, w której tłuszcze stanowią 70% energii, białko – 25%, a węglowodany – 5%. Źródłem tłuszczu w diecie ketogenicznej powinny być głównie: masło, oliwa z oliwek, oleje roślinne oraz majonez. Tłuszcz pozyskiwany jest także z tłustych rodzajów mięs.

Białko w diecie ketogenicznej powinno pochodzić z:

  • jaj,
  • ryb,
  • nabiału,
  • mięsa oraz wędlin.

W jadłospisie mogą pojawić się warzywa i owoce o niskiej zawartości węglowodanów, takie jak: awokado, kalafior, brokuły, cukinia, kiszone ogórki, truskawki, grejpfruty. Produktami niewskazanymi w diecie ketogenicznej są: słodycze, syropy, dżemy, lody, miód oraz produkty zbożowe.

Dieta ketogeniczna – wskazania do stosowania

Dieta ketogeniczna zaliczana jest do diet leczniczych i odchudzających. Wprowadzenie organizmu w stan ketozy sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej, czego efektem jest pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Dieta ketogeniczna znajduje również zastosowanie w leczeniu różnych jednostek chorobowych, szczególnie: lekoopornej padaczki u dzieci, cukrzycy, nadciśnienia tętniczego oraz otyłości.

Ważne

W każdym przypadku stosowanie diety w celu wsparcia terapii jednostki chorobowej należy skonsultować z lekarzem oraz dietetykiem, który pomoże ją odpowiednio zbilansować.

Dieta ketogeniczna – wpływ na zdrowie

Dieta ketogeniczna, zwłaszcza na początku stosowania, często wiąże się z występowaniem nieprzyjemnych dolegliwości, za które odpowiada stan ketozy.

W początkowym okresie zmiany sposobu odżywiania mogą pojawić się:

  • zawroty głowy,
  • zaparcia,
  • ospałość,
  • zaburzenia metaboliczne.

W ciągu kilku dni, w niektórych przypadkach tygodni, niepożądane objawy ketozy zwykle ustępują. Dieta ketogeniczna stosowana bez nadzoru lekarza i dietetyka może mieć jednak negatywny wpływ na zdrowie. Ciała ketonowe wytwarzane w organizmie w dużych ilościach działają obciążająco na wątrobę i nerki. Po dłuższym stosowaniu diety ketogenicznej może dojść do niedoborów witamin i minerałów, związków o właściwościach przeciwutleniających oraz błonnika pokarmowego. Dieta ketogeniczna stosowana w celach leczniczych wspomaga zwalczanie choroby i redukuje objawy towarzyszące określonemu schorzeniu. Przyczynia się do pobudzenia spalania tkanki tłuszczowej, czego efektem jest szybka redukcja masy ciała.

Dieta ketogeniczna – przepis na soczystą golonkę

shutterstock 342272312

Potrzebujesz: duży garnek, naczynie żaroodporne, piekarnik

Składniki:

  • 2 golonki wieprzowe,
  • sól i pieprz do smaku,
  • woda,
  • rozgnieciony ząbek czosnku,
  • przyprawy: liść laurowy, kolendra, rozmaryn, słodka papryka, ostra papryka, kilka ziaren ziela angielskiego, kilka ziaren pieprzu ziarnistego.

Sposób przygotowania:

  • Golonki dokładnie umyj i oczyść, następnie włóż do garnka i zalej wodą.
  • Do garnka dodaj: liść laurowy, ziele angielskie, pieprz ziarnisty i odrobinę soli do smaku. Mięso gotuj do miękkości na małym ogniu. Wyjmij golonkę i ostudź.
  • Ugotowane mięso natrzyj przyprawami – pieprzem, kolendrą, rozmarynem, słodką i ostrą papryką. Delikatnie posól. Mięso przełóż do naczynia żaroodpornego. Dolej trochę wody pozostałej z gotowania golonki.
  • Golonki wstaw do nagrzanego do 190 stopni piekarnika. Piecz do momentu powstania zarumienionej, chrupiącej skórki.
Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro