Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić i dlaczego warto?

Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić i dlaczego warto?

Czyszczenie przepustnicy to czynność relatywnie szybka i łatwa technicznie w przeprowadzeniu nawet dla mało zaawansowanego amatora mechaniki. Warto zdecydować się na konserwację tego podzespołu, gdyż w jego wnętrzu mogą zbierać się zanieczyszczenia, które w efekcie zakłócają płynną pracę silnika.

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 10-10-2017 / aktualizacja: 14-10-2019

Jaką rolę odgrywa przepustnica?

Przepustnica pełni istotną funkcję w silniku, gdyż jest sprzężona z pedałem przyspieszenia i odpowiada za dozowanie ilości powietrza trafiającego do cylindrów. Podzespół ten stanowi element charakterystyczny dla silników benzynowych, w których to właśnie powietrze wpływa na sterowanie obrotami. W jednostkach wysokoprężnych jest zgoła inaczej, gdyż dociśnięcie gazu przekłada się na ilość wtryskiwanego paliwa. Krótko podsumowując, w silnikach wysokoprężnych przepustnica nie występuje jako element sterujący silnika, jednakże może zostać zastosowana w kontekście upłynniania pracy silnika na biegu jałowym czy jego gaszenia. Funkcję tę należy więc uznać za marginalną w porównaniu do jednostek benzynowych.

Charakterystyczne objawy zabrudzenia lub uszkodzenia przepustnicy

Przepustnica montowana jest na wylocie rury doprowadzającej powietrze z filtra. Na jej wewnętrznych ściankach zbierać może się brud, którego większa ilość skutkuje niedomykaniem się klapki. W praktyce oznacza to, że do cylindrów dostawać się będzie niewłaściwa ilość powietrza, co w sposób szczególny uwidacznia się podczas pracy silnika na biegu jałowym. Mogą bowiem występować problemy ze stabilizacją obrotów, objawiające się ich falowaniem. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do regularnego gaśnięcia jednostki napędowej. Uszkodzeniu lub zabrudzeniu przepustnicy towarzyszy czasem szarpanie motoru podczas jazdy czy też leniwa reakcja ze strony samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Jak zlokalizować przepustnicę?

Chcąc zapewnić silnikowi płynną pracę, warto zatem zakasać rękawy i sprawdzić stopień zabrudzenia przepustnicy, a w razie konieczności wyczyścić ją. Czynność ta jest stosunkowo prosta i z jej wykonaniem powinien poradzić sobie każdy amator majsterkowania. Prace zacząć należy od wyjęcia rury łączącej filtr powietrza z przepustnicą, co zapewni odpowiedni dostęp do podzespołu. Naszym oczom powinna ukazać się część o cylindrycznej budowie wewnętrznej z zamkniętą klapką położoną prostopadle do kierunku tłoczonego powietrza.

W chwili wciśnięcia pedału gazu klapka ta może maksymalnie wychylić się, aż do osiągnięcia pozycji równoległej oznaczającej pełen przepływ. Sama przepustnica umieszczona jest najczęściej w plastikowej obudowie, ale jej wnętrze wraz z klapką to już elementy stalowe. Czysty element mieni się metaliczną barwą, a ewentualne zabrudzenia łatwo natomiast rozpoznać po intensywnym, czarnym nalocie, którego trzeba się koniecznie pozbyć.

Czym czyścić przepustnicę?

Do usunięcia zabrudzeń ze ścianek oraz klapki przepustnicy wykorzystać można różne preparaty. Najprościej będzie zastosować benzynę ekstrakcyjną, która z jednej strony dobrze rozpuszcza brud, a z drugiej odtłuszcza powierzchnię. Wyróżnia się także niską ceną, gdyż za opakowanie o pojemności 1 l przyjdzie nam zapłacić ok. 8 zł.

Do czyszczenia przepustnicy stworzono także dedykowane środki. Przykładem może być Liqui Moly o oznaczeniu 5111 wyposażony w praktyczny wężyk i kosztujący ok. 40 zł za 400 ml. Tańsze okażą się produkty polskich marek Boll czy K2, dostępne w cenie ok. 10-20 zł. Do nanoszenia cieczy czyszczących wykorzystać można ściereczkę z mikrofibry lub pędzelek o solidnym włosiu. Należy przy tym zadbać, aby żadne ciało obce nie dostało się do kolektora dolotowego. Jeśli przepustnica wykazuje szczególnie duże oznaki zabrudzenia, to warto zdemontować ją przed rozpoczęciem konserwacji.

Działania prewencyjne

Jeśli przebieg samochodu wynosi co najmniej 100 000 km, to z pewnością warto zajrzeć do przepustnicy i ją oczyścić. Nawet jeśli w danym momencie nie daje ona objawów zużycia, to można mieć pewność, że prędzej czy później one się pojawią, co uzależnione jest od ilości zalegającego brudu. Czynność konserwacyjną uznać należy za relatywnie prostą i szybką w wykonaniu, stąd też w przypadku nierównej pracy silnika czy falowania obrotów należy właśnie zacząć od przyjrzenia się z bliska kondycji przepustnicy. Może to bowiem okazać się rozwiązaniem problemu, co ograniczy koszty wizyt u mechanika i wymiany podzespołów dających podobne oznaki zużycia, jak chociażby przepływomierz czy czujnik ciśnienia w układzie dolotowym.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro