Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościCzym się sugerować, wybierając kompletną instalację gazową do twojego auta?
Ceny benzyny na stacjach rosną, więc coraz więcej osób zaczyna myśleć o montażu instalacji LPG. Ale jaką wybrać i na co zwracać uwagę, by nie żałować swojej decyzji?
Czas czytania: 4 min
Dyskusje na temat sensowności instalacji gazowej wywołują od lat wielkie emocje zarówno wśród przeciwników, jak i zwolenników takich rozwiązań. Przeciwnicy mówią, że „gaz jest do kuchenek” i wskazują, że z jego powodu może się zepsuć silnik. Zwolennicy mówią o ogromnych oszczędnościach i słusznie wskazują, że zdecydowana większość awarii silnika spowodowanych instalacją LPG jest skutkiem niewłaściwego montażu, złego dobrania instalacji bądź zaniedbywania okresowego serwisowania tych elementów.
Czy gaz ma sens?
Zanim jednak zdecydujesz się na montaż gazu w swoim aucie, sprawdź, ile kilometrów rocznie pokonujesz. Pomyśl też, jak długo zamierzasz jeszcze jeździć swoim samochodem, i policz, ile rocznie wydajesz na benzynę, a ile wydasz na gaz. Weź pod uwagę także cenę instalacji gazowej. Jeżeli ktoś jeździ niewiele, instalacja będzie mu się długo zwracać, co może uczynić całą operację nieopłacalną.
Dopasuj instalację do swojego silnika
Nie każda instalacja LPG pasuje do wszystkich samochodów. Należy ją dobrać do swojego auta i wersji jego silnika. Inne instalacje pasują do starych jednostek, a inne do nowych. Obecnie najczęściej montuje się instalacje sekwencyjne, dzięki którym spadek osiągów jest nieomal nieodczuwalny, a przełączanie między benzyną a gazem – płynne. Samochody z silnikami sześciocylindrowymi wymagają specjalnych instalacji dostosowanych do takich jednostek. Podobnie jest z instalacjami do samochodów ośmiocylindrowych i z jeszcze większymi silnikami. Coraz popularniejsze są także pojazdy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, np. z silnikami typu TSI, montowanymi w samochodach grupy Volkswagen. Według powszechnej opinii takie samochody nie nadają się do zasilania LPG. Nie jest to prawda, gdyż wystarczy zainwestować w odpowiednią instalację, przystosowaną do silnika tego typu. Niestety, jest ona droga (nawet około 12 tys. zł), a w wielu stosuje się dotrysk benzyny podczas jazdy, więc samochód zużywa i benzynę, i gaz. To wszystko sprawia, że niewielu osobom gaz w takim aucie się opłaca. Trzeba naprawdę dużo jeździć, a samochód musi być wyjściowo dość paliwożerny.
Przede wszystkim wybieraj instalacje markowe
Zakup markowego sprzętu ma mnóstwo zalet.
Po pierwsze, przed zakupem można dokładnie sprawdzić opinie na temat danej firmy i konkretnej instalacji i wybrać coś dla siebie. Po drugie, znani producenci mają swoje autoryzowane serwisy w całej Polsce (i nie tylko), dzięki czemu nie będzie problemów w razie awarii któregoś z elementów. Po trzecie, zastosowanie markowych komponentów chroni silnik (a więc i nasz portfel) przed nadmiernym zużyciem.
Renomowani producenci instalacji LPG to między innymi Stag, Landi Renzo, Alex czy Lovato. Warta polecenia jest na przykład instalacja Stag 200, sekwencyjna i z nową platformą sprzętową opartą na procesorze 32-bitowym. W temperze od -40 aż do +140°C jest odporna na działanie wilgoci, liczba przewodów podłączeniowych zaś została ograniczona do minimum.
Kolejna warta uwagi instalacja to Lovato Smart. Jest przeznaczona do trzy- i czterocylindrowych aut o mocy do 160 KM. Nowa listwa wtryskowa może być zastosowana w wersji z czterema wtryskiwaczami, jak również w wersji 2+2 do siłowników BOXER oraz innych specyficznych silników. Ponadto na listwie zamontowany został czujnik temperatury i ciśnienia gazu. Cena całego zestawu z montażem od 1999 zł.
Warto zwrócić też uwagę także na instalację Stag-4 i Stag 300.
Cena? Nie tak istotna
Wybierając instalację i pozostałe podzespoły (na przykład butlę), należy się kierować nie ceną, a raczej jakością i wydajnością instalacji oraz renomą warsztatu, który ją montuje i kompletuje poszczególne elementy. Dokładnie przestudiujmy warunki gwarancji i sprawdźmy, czy dana instalacja składa się z produktów jednej firmy, czy kilku. Instalacja LPG to zazwyczaj duża oszczędność, ale wyłącznie pod warunkiem, że na początku nie będziemy skąpić pieniędzy na sprzęt dobrej jakości. Powiedzenie „Chytry dwa razy traci” w tym przypadku sprawdza się w pełni.
- 845,00 zł
- INSTALACJA LPG SEKWENCJA STAG GOFAS VALTEK ALASKA 125KM LUB NORDIC 170KM
- zapłać później z
- 999,00 zł
- Sekwencja Stag 4 Q-BOX Basic Listwa Reduktor AC 150 KM
- zapłać później z
- 776,00 zł
- Elektronika LPG 6 cylindry Pełny zestaw ALEX Optima Expert
- zapłać później z
- 1343,00 zł
- AC STAG 400-4 DPI A1 4 CYL ELEKTRONIKA SEKWENCJA
- 268,60 zł x 5 rat raty zero
- 745,80 zł
- AC STAG-4 QNEXT PLUS LED 600 ELEKTRONIKA 4CYL
- zapłać później z
- 475,00 zł
- AC STAG 200 GO-FAST ELEKTRONIKA SEKWENCJA 4 CYL
- zapłać później z
- 848,00 zł
- Sekwencja Stag 200 Go-Fast Valtek Alaska Zestaw
- zapłać później z
- 508,00 zł
- AC STAG 200 GO-FAST ELEKTRONIKA SEKWENCJA 4 CYL
- zapłać później z
- 1666,00 zł
- Sekwencja STAG 300 6 QMAX Reduktor r01 Listwa w01
- zapłać później z
- 844,00 zł
- SEKWENCJA AC STAG GOFAST ALASKA VALTEK 30 ZESTAW
- zapłać później z