Czym konserwować opony?

Opony to istotny element składowy samochodu, o który należy odpowiednio zadbać. O ile takie czynności jak prawidłowe wyważenie, dobre napompowanie czy właściwe ciśnienie to rzeczy oczywiste dla każdego kierowcy, o tyle wielu z nich ignoruje taki element, jak właściwa konserwacja. Na czym ona polega i jak ją wykonać?

Henryk Tur Henryk Tur / 18-08-2015

Jak długa jest żywotność opon?

Wymiana opon w wozie powinna mieć miejsce raz na dziesięć lat – o ile wcześniej nie będzie się odczuwać znacznego pogorszenia ich jakości. Jeżeli opony użytkowane są od ponad pięciu lat, co najmniej raz w roku powinien nastąpić ich przegląd. Warto także zwracać uwagę na nietypowe zjawiska, jak hałas czy dziwne ściąganie pojazdu – mogą one świadczyć o konieczności dokładnego przyjrzenia się oponom. Dłuższą ich żywotność i lepsze sprawowanie się na drodze zapewnić może właściwa, regularna konserwacja. Przed przystąpieniem do niej należy usunąć z opony drobne elementy (np. żwir), a następnie przemyć ją z zanieczyszczeń ciepłą wodą – może być z dodatkiem odpowiednich środków.

Czym konserwować oponę?

Do konserwacji opon przeznaczona jest cała gama specjalnych produktów. NIELSEN Brillance to środek kosmetyczny, zapewniający oponie połyskującą warstwę silikonową. Nakłada się go na suchą i oczyszczoną oponę w dwóch warstwach – pierwsza daje efekt półmatowy, druga zapewni wysoki połysk. Można stosować go zarówno na opony całoroczne, jak i sezonowe.

Farba STIX-BLACK łączy w sobie dwie cechy – służy zarazem do konserwacji, jak i malowania opon na kolor czarno-matowy. Dzięki swoim właściwościom zabezpiecza mikropęknięcia, konserwuje gumę oraz kryje wszelkie ślady (np. po kredzie). Farby tej można używać za pomocą pędzla lub urządzeń natryskowych.

Podobna propozycja to czernidło w sprayu Moje Auto. Zdaniem producenta, jest to środek, który, regularnie stosowany, pomoże oponie w zwiększeniu elastyczności. Oprócz standardowego przygotowania do konserwacji nie jest potrzebne jej szczotkowanie ani rozprowadzanie. Czernidło nie tylko pomaga w uzyskaniu połysku, ale również tworzy warstwę zapobiegającą pękaniu gumy. Od momentu nałożenia środka do jego wyschnięcia mija ok. 15 minut.

Natomiast Pneubell ATAS umożliwia nie tylko nadanie żywszych kolorów oponie, ale również konserwuje ją i ochrania przed promieniowaniem ultrafioletowym, co wydłuża żywotność każdej opony. Nanosi się go gąbką lub pędzelkiem.

Uszczelniacze opon

Osobną, specyficzną kategorię produktów stanowią uszczelniacze opon. Są to tzw. „łatki w sprayu”, które przynoszą doraźną pomoc w przypadku złapania gumy. Uszczelniacz opon VW Audi Seat 1K0012619 przeznaczony jest do części jezdnej opony, gdzie załata dziurę o rozmiarze do 5 mm. SLIME to producent specjalizujący się w tego typu uszczelniaczach. Jego preparat Quick Spair - Koło Zapasowe i inne z serii radzą sobie z przebiciami do 4 mm. Należy jednak pamiętać, że jest to prowizoryczne rozwiązanie, które pomoże tylko w miarę sprawnie dojechać do najbliższego mechanika lub stacji benzynowej i nie powinno stosować się go na odcinkach powyżej 3 km.

Ile kosztuje konserwacja pojazdu?

Ceny tego typu specyfików nie powinny stanowić problemu dla przeciętnego kierowcy. Najtańsze środki do konserwacji opon kosztują już 6 zł, a przeciętnie jest to wydatek od 25-70 zł. Droższe kosztują ponad 100 zł, a najdroższe – kilkaset. Cena jest uzależniona nie tylko od marki czy producenta, ale również pojemności. Kosztujący 999 zł Rubber Plus Cleaner Autoglym to aż 25 litrów – jednak tego typu ilości przeznaczone są bardziej dla warsztatów samochodowych i firm mających własną flotę niż dla przeciętnego użytkownika.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro