Czy z naprawami zawieszenia warto czekać do wiosny?

Czy z naprawami zawieszenia warto czekać do wiosny?

Zima to najbardziej wymagający okres dla każdego samochodu. Na uszkodzenia narażone jest przede wszystkim zawieszenie, które podczas jazdy po dziurawej nawierzchni poddane zostaje działaniom dużych sił. Wielu kierowców zwleka jednak z naprawami do poprawy pogody. Czy takie postępowanie ma sens?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 13-02-2019

Jak tworzą się ubytki w nawierzchni?

Problem pogarszającego się stanu dróg w okresie zimowym wynika z dwóch względów. Pierwszy z nich to ogólnie przeciętny stan jezdni, który z uwagi na kosztowność remontów poprawia się w stosunkowo wolnym tempie. Drugim problemem jest destrukcyjny wpływ niskich temperatur na kondycję asfaltu pokrywającego drogi. Proces ten wynika z praw fizyki.

Zalegająca na jezdni woda wnika w głąb naturalnych żłobień w asfalcie. W momencie kiedy temperatura spada poniżej zera, cząsteczki wody zamarzają, a podczas zmiany stanu skupienia zwiększają także swoją objętość. W praktyce więc uszkadzają strukturę asfaltu i doprowadzają do tworzenia się ubytków w jezdni. Problemem nie są więc skrajnie niskie temperatury, a częste ich balansowanie między dodatnimi a ujemnymi wartościami.

Podzespoły narażone na szybkie zużycie

W zimie tempo powstawania dziur w jezdni jest na tyle duże, że służby drogowe nie nadążają za ich łataniem. W efekcie więc kierowcy co rusz natrafiają na zdradzieckie ubytki, w które wpada pojazd. Na uszkodzenia szczególnie narażone jest zawieszenie przedniego prawego koła, gdyż w skrajni jezdni najdłużej zalega woda, mająca destrukcyjny wpływ na stan dróg.

Bardzo często w pierwszej kolejności poddają się elementy stabilizatora, takie jak łączniki czy gumowe tuleje środkowe. Ich uszkodzenia objawiają się charakterystycznym odgłosem stukania dochodzącym do uszów kierowcy podczas przejeżdżania przez nierówności. Usterki tego typu w najmniejszym stopniu wpływają na stabilność prowadzenia auta, stąd też bywają nieodczuwalne podczas jazdy. Zupełnie inaczej jest jednak z uszkodzeniami drążków i ich końcówek, gdyż skutkują one diametralnym pogorszeniem reakcyjności ruchów kierownicą.

Szczególnie niebezpieczna jest niesprawność amortyzatorów, przejawiająca się ich dobijaniem podczas przejeżdżania przez głębsze ubytki. Praca tłumików drgań przekłada się bowiem nie tylko na komfort, ale i utrzymywanie kontaktu koła z nawierzchnią. Samochód okaże się więc trudny w opanowaniu na nierównościach, a także wydłuży się jego droga hamowania. Uszkodzenie sprężyn będzie natomiast zauważalne podczas jazdy w zakrętach, podobnie jak luzy części budujących wahacze.

Jedna usterka powoduje drugą

Zwlekając z przeprowadzeniem koniecznych napraw do wiosny, trzeba zdać sobie sprawę, że poszczególne elementy zawieszenia działają jak współpracujący ze sobą układ podzespołów. Oznacza to, że każda część odpowiada za tłumienie pewnego rodzaju drgań powstających podczas jazdy po nierównościach. Jeśli więc uszkodzeniu ulegnie łącznik stabilizatora, to większe naprężenia będą musiały przyjąć na siebie gumowe tuleje środkowe, co przyspieszy ich zużycie. Taka sama zależność występuje chociażby między drążkiem a jego końcówką, czy też amortyzatorem i sprężyną. Opóźnianie napraw dodatkowo obciąża więc zawieszenie i może doprowadzić do powstania kolejnych luzów.

Jak przedłużyć żywotność zawieszenia?

Kluczem do przedłużenia żywotności zawieszenia jest sprawne reagowanie na pojawiające się oznaki uszkodzeń. Niezwykle istotne jest także wykorzystywanie podczas napraw części oryginalnych bądź też zamienników uznanych marek. Różnice jakościowe pomiędzy produktami z różnych półek cenowych są bowiem bardzo duże. Oszczędzanie może skończyć się więc ponownym uszkodzeniem tego samego podzespołu w stosunkowo niedługim okresie.

Kupując elementy stabilizatorów, warto zaufać takim markom jak TRW, Febi Bilstein, Lemforder czy Moog. W kontekście amortyzatorów dobrze spiszą się natomiast produkty Monroe, Sachs czy KYB. Analogiczni producenci oferują także wysokiej jakości sprężyny. Każda z wymienionych wyżej firm znana jest z dostarczania swoich produktów na tzw. pierwszy montaż do fabryk samochodów, co świadczy o ich wyróżniającej się solidności. Wytwarzane przez nich części charakteryzują się więc trwałością podobną do części oryginalnych.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro