Czy warto zrezygnować z opon letnich na rzecz całorocznych?

Czy warto zrezygnować z opon letnich na rzecz całorocznych?

Ogumienie wielosezonowe z roku na rok zdobywa coraz większą popularność wśród kierowców chcących ograniczyć koszty eksploatacji samochodu. Czy jego wybór gwarantuje jednak zauważalne oszczędności przy zachowaniu dobrych parametrów właściwości jezdnych? Jakie modele opon całorocznych zasługują na wyróżnienie?

udostępnij

Paweł SzyszkaPaweł Szyszka / 22-03-2019

Korzyści związane z wyborem opon całorocznych

Większość kierowców decyduje się na wybór ogumienia całorocznego z uwagi na tkwiący w nim potencjał oszczędnościowy. Korzyści natury ekonomicznej dotyczą przede wszystkim braku konieczności sezonowej wymiany opon. Z tego tytułu w kieszeni kierowcy może pozostać nawet 200-250 zł rocznie. Szacując żywotność jednego kompletu ogumienia wielosezonowego na 3-4 lata, można łatwo przeliczyć, że łączna kwota oszczędności urasta do rozmiarów, obok których wielu kierowcom trudno przejść obojętnie.

Warto również zauważyć, że brak sezonowej wymiany opon eliminuje problem ich przechowywania, co stanowi istotną zaletę dla osób nieposiadających garażu bądź skrytki o odpowiedniej wielkości. Roczne koszty przechowywania ogumienia w wyspecjalizowanym warsztacie sięgać mogą nawet 200 zł. Decydując się na opony wielosezonowe, oszczędzamy także czas, który normalnie spędzilibyśmy w oczekiwaniu na ich wymianę. Eksploatacja produktów o przeznaczeniu całorocznym niesie za sobą zatem szereg korzyści, zarówno finansowych, jak i zwiększających komfort użytkowania pojazdu.

Jak opony wielosezonowe wypadają na tle letnich w testach?

Przeciwnicy użytkowania „wielosezonówek” poddają najczęściej pod wątpliwość ich zdolność do zachowania odpowiedniej przyczepności w skrajnych warunkach pogodowych. W tej kwestii warto wyciągnąć wnioski z rezultatów osiąganych przez opony całoroczne w testach uznanych redakcji. Za przykład posłużyć może porównanie przeprowadzone w 2019 roku przez niemiecki automobilklub ADAC, w którym 15 opon letnich zestawiano wraz z całoroczną, reprezentowaną przez Michelin Crossclimate+.

Efekt końcowy testu może zaskakiwać, gdyż francuski produkt zajął w nim 3 miejsce, wyróżniając się przede wszystkim dobrą przyczepnością na nawierzchni mokrej oraz wysoką żywotnością. Ten sam model wziął również udział w porównaniu magazynu Auto Zeitung dotyczącym ogumienia letniego w wymiarze 235/45 R18. Także i w tym wypadku można mówić o pewnej niespodziance, gdyż Michelin Crossclimate+ osiągnął zdecydowanie najlepszy wynik w zakresie hamowania na jezdni mokrej.

Polecane modele ogumienia wielosezonowego

Rezygnując z opon letnich na rzecz całorocznych, trzeba pamiętać, że tylko nieliczne modele są w stanie im dorównać, biorąc pod uwagę parametry właściwości jezdnych. Wśród topowych produktów, które seryjnie plasują się w czołówkach testów, można wyróżnić kilka opon. Pierwsza z nich to opisywany wcześniej Michelin Crossclimate+. Jest to w praktyce model letni dopuszczony do użytkowania zimą, stąd też znakomicie radzi sobie w cieplejszych porach roku.

Drugim produktem szczególnie wartym uwagi jest Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, wyróżniający się na tle innych opon całorocznych przede wszystkim dobrą przyczepnością na nawierzchniach mokrych i ośnieżonych.

Podobną charakterystykę oferuje również Continental AllSeasonContact, będąca pierwszą oponą wielosezonową tego niemieckiego producenta, która na rynku zadebiutowała w 2017 roku.

Opony całoroczne – dla kogo?

Topowe opony całoroczne to kwintesencja rozwoju technologii wytwarzania ogumienia. Zbudowane są bowiem na bazie zaawansowanych mieszanek gumowych potrafiących dostosować się do skrajnych temperatur. Cechują się także skomplikowanym bieżnikiem, który musi zapewnić wystarczającą przyczepność na nawierzchni suchej, mokrej oraz ośnieżonej.

Mimo wszystko solidne ogumienie sezonowe z co najmniej średniej półki będzie w ostatecznym rozrachunku lepszym wyborem aniżeli wiodące modele całoroczne. Z tego też powodu ku ogumieniu wielosezonowemu powinni skierować się kierowcy eksploatujący swoje auta mało intensywnie lub na mniej wymagających obszarach, do których zaliczyć można aglomeracje i tereny nizinne. Opony tego typu dobrze spiszą się także w przypadku samochodów miejskich czy też kompaktowych.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro