Czy auto z silnikiem diesla to zawsze duży problem?

Czy auto z silnikiem diesla to zawsze duży problem?

Samochody wyposażone w silniki diesla to przede wszystkim większa dynamiczność przy bardzo niewielkim spalaniu. Czy jednostka wysokoprężna to zawsze duży problem?

udostępnij

Jakub NieszporekJakub Nieszporek / 20-03-2018

Dlaczego diesel jest droższy

Auto wyposażone w silnik diesla jest zdecydowania droższe zarówno w zakupie, jak i w dalszej eksploatacji. Dlaczego? Silnik wysokoprężny jest bardziej skomplikowany w budowie, przez co wymaga użycia większej ilości osprzętu, a co za tym idzie – jego cena jest o wiele wyższa. Kwestie eksploatacyjne to już sprawa sporna. Silnik diesla wymaga przede wszystkim regularnych przeglądów i prawidłowego eksploatowania. Niestety większość osób narzekających na jednostki wysokoprężne nie zna podstawowych zasadach obchodzenia się z nimi. Decydując się na zakup diesla, pamiętajmy o:

  • regularnych wymianach oleju silnikowego wraz z filtrem – róbmy to nie rzadziej niż co 15 000 kilometrów,

  • tankowaniu na zaufanych stacjach, a w przypadku dużych mrozów o stosowaniu depresatorów,

  • unikaniu osiągania wysokich obrotów w sytuacji, w której jednostka napędowa nie osiągnęła temperatury roboczej,

  • wymianie filtra powietrza i paliwa co 30 000 kilometrów.

Stosując powyższe podstawowe zasady zachowania przy silniku wysokoprężnym, można pokusić się o stwierdzenie, że diesel nie będzie sprawiał większych problemów. Niestety większość złych opinii na temat jednostek wysokoprężnych wyrażana jest przez osoby nie znające tych zasad, a co gorsza – posiadaczy aut, które na liczniku mają 160 000 kilometrów, a w rzeczywistości przejechały 960 000 kilometrów.

Udane konstrukcje wysokoprężne

Jedną z najbardziej udanych konstrukcji silników diesla jest jednostka 1.9 TDI grupy Volkswagen o mocy 90KM, która uchodzi za pancerny silnik, który przetrwa wszystko. Przykładem tego jest Passat B5, który bez większego problemu z jednostką napędową potrafi przejechać milion kilometrów.

Kolejną jednostką godną polecenia jest 1,9 JTD, spotykany w samochodach grupy FIAT. W silnikach tych po raz pierwszy zastosowano technologie CommonRail, która się sprawdziła. Wymieniając udane jednostki wysokoprężne, nie należy zapominać o 3-litrowym dieslu montowanym w autach koncernu BMW, który charakteryzował się duża mocą przy bardzo małym apetycie na paliwo.

Nieudane konstrukcje silników diesla

Jedną z najgorszych jednostek diesla, która była montowana seryjnie, jest francuskie 1,5 dci – liczne awarie układu wtryskowego, elektryki sterującej i zaworu EGR nie jednemu właścicielowi spędziły sen z powiek. Kolejnym silnikiem jest japońska jednostka montowana w Mazdach, o pojemności dwóch litrów. Jej awarie często są bardzo kosztowne, a co gorsza – przyczyniają się do całkowitego zniszczenia jednostki.

Wadliwe jednostki zamyka silnik Volkswagena o pojemności 2,5 TDI, który w początkowej fazie produkcji borykał się z problemami z osiadaniem tulei cylindrowych, czego konsekwencją były przedmuchy do układu chłodzenia i przegrzanie, prowadzących do uszkodzeń nieopłacalnych w naprawie.

Pamiętajmy, że posiadając silnik diesla musimy szczególnie o niego dbać. Na szczęście szczególna dbałość przyczyni się do bardzo małej awaryjności jednostki.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro