Gadżety samochodowe dla starszego kierowcy
Nawet gdy na skroni przybywa siwych włosów, jazda samochodem nadal sprawia przyjemność. Należy jednak zadbać o to, by jeździło się wygodnie i bezpiecznie. Oto kilka niedrogich sposobów na ułatwienie sobie…
Nie zawsze awaria turbosprężarki wymagać będzie regeneracji czy wymiany całego podzespołu. W wielu przypadkach zawodzi bowiem uszkodzony lub zabrudzony czujnik dostarczający informacje dotyczące wartości ciśnienia sprężonego powietrza.
Czas czytania: 4 min
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Turbosprężarki napędzane są pędem spalin opuszczających cylindry silnika. Zaletą takiego rozwiązania jest efektywne wykorzystanie energii gazów, która w jednostkach wolnossących marnuje się. Do głównych wad należy natomiast brak pełnej kontroli nad tempem obracania się wirników turbiny. Przykładem jest efekt "turbodziury" czyli opóźnień w reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu. Zanim bowiem turbosprężarka osiągnie pełną moc, wzrosnąć musi prędkość spalin, a ta uzależniona jest od szybkości pracy wału korbowego. W taki sposób powstają uciążliwe opóźnienia.
Cały schemat działa także w odwrotną stronę, gdyż nie ma możliwości nagłego zmniejszenia prędkości obracania się wirników. Zdarzają się więc sytuacje, w których turbo generuje zbyt wysokie ciśnienie w porównaniu do wymaganego w danej chwili. W takich przypadkach do zmniejszenia tempa pracy wirników stosuje się zawór upustowy, umożliwiający skierowanie części spalin z powrotem do kolektora wydechowego. W skutek tego mniej gazów trafia na łopatki wirnika, a te zaczynają się kręcić wolniej. Pozwala to także na ochronę turbosprężarki przed możliwym negatywnym wpływem nadciśnienia w układzie.
Dane niezbędne do podjęcia właściwej decyzji o otwarciu lub zamknięciu wspomnianego zaworu podejmowane są na bazie informacji odczytanych przez czujnik ciśnienia doładowania, który umieszczony jest wewnątrz kolektora dolotowego. Na szybkość jego zużycia wpływają przede wszystkim zanieczyszczenia znajdujące się w przewodach powietrznych. Mogą one trafiać do układu przez zużyty lub słaby jakościowo filtr.
Z tego też powodu należy pamiętać o wykonywaniu regularnych przeglądów i wymianie produktów filtrujących z wykorzystaniem części oryginalnych lub markowych zamienników. Do polecanych producentów zaliczyć można takie firmy jak Bosch, Knecht, czy Filtron. Na uszkodzenia czujnika ciśnienia doładowania narażone są w szczególności silniki aut wykorzystujących sportowe filtry stożkowe. Ich zdolność do zatrzymywania zanieczyszczeń jest bowiem znacznie mniejsza, niż w przypadku podzespołów o fabrycznej budowie.
W nowoczesnych jednostkach napędowych, komputer potrafi sam zdiagnozować niewłaściwe odczyty pochodzące z czujnika i przełączyć pracę motoru w tryb awaryjny, który ma za zadanie zapobiec powstaniu dalszych uszkodzeń. Kierowca o tym fakcie zostanie poinformowany poprzez wyświetlenie błędu check engine, a zachowanie auta zmieni się w skutek znacznego obniżenia dynamiki. Zanim dojdzie jednak do aktywowania trybu awaryjnego, zauważalne mogą być także inne objawy usterki, wśród nich utrata mocy podczas przyspieszania czy też falowanie obrotów na biegu jałowym.
Diagnoza uszkodzenia czujnika ciśnienia turbiny polega na sprawdzeniu stanu wiązki przewodów, wypięciu podzespołu i zmierzeniu napięcia między stykiem zasilającym a masowym. Jeśli wartość okaże się niższa niż 5 V, to znak, że winowajcą problemu jest właśnie opisywany czujnik. W innym razie warto przeczyścić elementy pomiarowe sensora, gdyż obecność zanieczyszczeń stanowi jedną z częstych przyczyn błędnych odczytów. Jeśli konieczna okaże się wymiana podzespołu, to należy przygotować się na wydatek rzędu 100–200zł. Wśród polecanych producentów wyróżnić można takie marki jak Febi Bilstein czy Pierburg.
Współtwórca i redaktor serwisu Strefatestow.pl, na łamach którego recenzuje najnowsze modele aut i gadżetów. Współpracownik magazynu Flota Auto Biznes. Miłośnik sprzętu nagłaśniającego, specjalista w dziedzinie wygłuszania aut i montażu instalacji car audio. Z wykształcenia ekonomista, dlatego ceni sobie oszczędną jazdę. Pasjonat sportów zimowych, a w szczególności narciarstwa, którego jest instruktorem.
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu