Czujnik antydrzemkowy dla kierowcy

Czujnik antydrzemkowy dla kierowcy

Zdarza ci się często podróżować nocą? Jeśli tak, to dobrze wiesz, że przychodzi moment, w którym organizm mówi „Stop!” i żąda chwili drzemki. Co zrobić, gdy do najbliższego miejsca, w którym bezpiecznie można się zatrzymać, jest kilkadziesiąt kilometrów? Jak się ustrzec przed zaśnięciem za kierownicą?

udostępnij

Lucjan KorytkoLucjan Korytko / 12-07-2016

Sposobów walki ze snem za kierownica jest kilka. Począwszy od porządnego wyspania się przed podróżą, przez kubek mocnej kawy, a skończywszy na postojach co kilka godzin, połączonych z kilkunastominutowymi drzemkami. Często słyszymy, że powodem zjechania na przeciwległy pas ruchu lub wjechania do rowu było zaśnięcie kierującego. Dlatego warto uczynić wszystko, aby ustrzec się przed tego typu zdarzeniem.

Czujnik antydrzemkowy

Jednym ze sposobów na walkę ze snem za kierownicą jest używanie podczas jazdy czujnika antydrzemkowego, zwanego także czujnikiem snu. To małe i tanie urządzenie potrafi skutecznie przebudzić kierującego. Wielkością przypomina douszny zestaw bezprzewodowy do telefonu. Podobnie jak słuchawkę Bluetooth, czujnik zawiesza się na uchu. W momencie uruchomienia czujnik snu weryfikuje kierunek, w którym porusza się głowa kierowcy. Jeżeli porusza się w sposób charakterystyczny dla osoby zasypiającej, tj. kiwa się na boki lub opada w dół, uruchomiony zostanie alarm. Większość czujników antydrzemkowych wyposażonych jest w alarm wibracyjny oraz głośny alarm dźwiękowy. Słyszą go także pasażerowie auta, więc i oni mogą zareagować. To bardzo skuteczne urządzenie, które można kupić już za kilka złotych i zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania.

Inne sposoby na senność za kółkiem

Przed zaśnięciem za kierownicą można się bronić na kilka sposobów. Wiele osób uważa, że w podróży należy wypić dobrą mocną kawę. Kawa w podróży jest tak popularna, że obecnie można ją kupić praktycznie na wszystkich stacjach paliw. Warto mieć w samochodzie podgrzewany termiczny kubek. Kawę możesz przygotować sam w domu lub poprosić w restauracji albo na stacji paliw o wlanie jej do twojego kubka. Następnie kubek podłączasz do gniazda zapalniczki i masz kawę o właściwej temperaturze przez całą podróż.

Jest kilka innych sposobów zapobiegania uśnięciu za kierownicą, np. otwarcie okna w trakcie jazdy. Dopływ świeżego (zwłaszcza zimnego) powietrza potrafi skutecznie pobudzić. Niestety, z tej metody nie da się korzystać w trakcie opadów deszczu lub śniegu. Warto zatem przemyśleć montaż owiewek szyb. Podróżując autem wyposażonym w owiewki, śmiało można częściowo otworzyć okno nawet podczas mocnych opadów.

Jeszcze inną metodą jest słuchanie muzyki – nie za głośno, ale tak, aby było ją słychać w tle. Dzięki temu kierowca skupiony jest przede wszystkim na drodze, którą pokonuje, ale także na muzyce. Skupienie się na kilku rzeczach zmniejsza ryzyko uśnięcia. Inaczej jest, gdy zwracasz uwagę na jedną rzecz – na drogę. Jazda drogą szybkiego ruchu, zwłaszcza z włączonym tempomatem, robi się tak monotonna, że dopada cię senność i nietrudno o uśnięcie za kierownicą. To jest niebezpieczne zarówno dla kierującego, jak i jego pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Każdy zna granice wytrzymałości własnego organizmu. Pamiętaj, że nie należy jej przekraczać.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro