Ćwiczenia wspomagające pracą mózgu

Ćwiczenia wspomagające pracą mózgu

autor: Anna Dąbrowska, data: 30-12-2016

To, że umysł trzeba trenować, wiedzą wszyscy. Ale nie każdy wie, że jego pracę mogą poprawiać także ćwiczenia fizyczne i aktywność.

Nie tylko rozwiązywanie zagadek umysłowych zwiększa koncentrację i poprawia zapamiętywanie. Zobacz, jakie ćwiczenia warto wykonywać.

Jak sport działa na mózg?

Aktywność fizyczna działa pozytywnie na mózg między innymi dlatego, że poprawia jego ukrwienie. W czasie uprawiania sportu zwiększa się także ilość naczyń krwionośnych, a dzięki temu tkanka jest lepiej dotleniona i dobrze odżywiona. Między innymi z tego powodu osoby aktywne fizycznie chorobami neurodegeneracyjnymi na starość.

Dodatkowo sport zapewnia bogactwo doświadczeń, zmienne warunki otoczenia i wyzwania (np. zapamiętywanie sekwencji ruchów), które pomagają budować nowe połączenia w mózgu i pobudzają go do sprawniejszej pracy. Mózg jest plastyczny i może się rozwijać przez całe życie, a regularnie ćwicząc, masz szansę dodać mu około 10 lat sprawnej pracy. Najważniejsza jest regularność – systematyczna aktywność pozwoli utrzymać umysł w dobrej formie.

Jak ćwiczyć

Jakiego rodzaju ćwiczenia działają pozytywnie na mózg? Jakie dyscypliny są najlepsze?

  • Uczenie się nowych rzeczy: próbuj nowych sportów, rozwijaj się w tych, które lubisz najbardziej. Im więcej się uczysz, tym lepiej.
  • Brak monotonii: zmieniaj stałe trasy biegowe, układaj nowe playlisty na rower, co jakiś czas poszukaj ulubionych zajęć fitness u innego instruktora lub w innym klubie niż zwykle.
  • Nauka koncentracji i ćwiczenia oddechowe: postaw natai chi, pilates czy jogę.
  • Ćwiczenia wymagające zapamiętania sekwencji ruchów: choreografia taneczna (np. na zajęciach fitness, zumby lub baletu dla amatorów), kata w sztukach walki, formy w tai chi.
  • Asymetria: czasami pracuj niesymetrycznie (na jedną rękę), wytrącaj swoje ciało z równowagi, zmuszaj do ruchu niedominującą rękę i nogę (praworęczni odbijają piłkę lewą ręką).
  • Chwytanie latających obiektów: siatkówka, koszykówka, rugby, tenis, squash, ping-pong.
  • Ćwiczenie z zamkniętymi oczami. Warto np. czasem spróbować stania na jednej nodze bez patrzenia. Wariant bardziej rozwinięty to robienie „jaskółki”.
  • Aktywność wymagająca koordynacji działań z partnerem, np. taniec, sporty walki. Dobrze robi twojemu mózgowi szybkie reagowanie na zmieniające się ruchy przeciwnika i próby wyczucia tego, co zrobi druga osoba.
  • Działanie w szybko zmieniających się warunkach (np. sparing bokserski, walki szermiercze). Te ćwiczenia wymagają refleksu.
  • Treningi przy muzyce: już samo jej słuchanie poprawia sprawność umysłową.

9 ćwiczeń wartych uwagi

bow.jpg

Sprawdź, co warto włączyć do swojego treningowego grafiku, aby zmusić umysł do pracy i poprawić jego sprawność. Oto przykładowe ćwiczenia i dyscypliny, na które warto zwrócić uwagę.

  1. Sporty wytrzymałościowe, np. bieganie. Poprawiają koncentrację, pomagają się skupić na oddechu, dotleniają organizm. Szybsze krążenie poprawia ukrwienie w mózgu, a dodatkowo długi bieg możesz potraktować jak medytację.
  2. Sporty łączące elementy gimnastyki, samoobrony, ćwiczenia oddechowe i trening uważności, jak tai chi.
  3. Sporty wymagające wysokiego skupienia na jednym punkcie: łucznictwo, strzelectwo, rzutki. W tych dyscyplinach potrzeba nie tylko dobrej koordynacji oko-ręka, ale i panowania nad ciałem.
  4. Ćwiczenia na niestabilnym podłożu. To mogą być przysiady na beretach czy pompki napiłce fitness.
  5. Ćwiczenia niesymetryczne: przysiady na jednej nodze, deska z podniesioną ręką, podciąganie jednorącz.
  6. Sporty charakteryzujące się dużą zmiennością bodźców, np crossfit. Wymaga nauki bardzo wielu różnych umiejętności, a każdy trening jest inny.
  7. Wykroki z ciężarkami.
  8. Slackline, czyli chodzenie po linie
  9. Pilates: wymaga utrzymywania niestabilnych pozycji, wspomaga koordynację, koncentrację. A niektóre ćwiczenia robi się z zamkniętymi oczami.

Pamiętaj, że mózg rozwija się przez całe życie, dlatego warto dbać o systematyczną aktywność sportową. Dzięki niej twój umysł pozostanie sprawny do późnej starości.


podziel się