Zdaniem eksperta

Co oznaczają liczby i symbole, umieszczane na oponach oraz felgach?

Koło – to jeden z najważniejszych elementów składowych każdego samochodu. Koła zapewniają samochodom możliwość ruchu. Łagodzą także nierówności nawierzchni, po której porusza się auto. Niezwykle ważne dla bezpieczeństwa jest to, aby koła były dobrane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Tylko wtedy mogą odpowiednio spełniać swoją funkcję. A jak się je dobiera? Za pomocą specjalnych symboli.

Michał Lisiak Michał Lisiak / 30-09-2014 / aktualizacja: 23-11-2018

Koło jezdne składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to koło tarczowe, zwane też felgą. Koło tarczowe może być wykonane ze stali (felga stalowa), aluminium (felga aluminiowa) albo może być hybrydą, wykonaną z różnych stopów. Druga część koła to opona – każda wykonana jest z kauczuku syntetycznego, kauczuku naturalnego oraz całego szeregu chemicznych dodatków, będących tajemnicą producenta. Zadaniem opony jest zapewnienie właściwej przyczepności na każdej nawierzchni, przenoszenie siły napędowej wytwarzanej przez silnik, a także siły hamowania. Obecnie zwracamy też uwagę na to, aby opona była cicha i generowała jak najniższe opory toczenia, co przekłada się na zużycie paliwa.

Jednak to wszystko będzie możliwe tylko wtedy, gdy felgi oraz opony zostaną dobrane do auta zgodnie z zaleceniami jego producenta. Producent samochodu podaje zalecane oraz opcjonalne rozmiary felg i opon, przeznaczone do stosowania w danym samochodzie. Poza tym na oponach znajduje się cały szereg innych oznaczeń.

Umiejętność odczytywania oznaczeń, zamieszczanych na felgach i oponach, jest przydatna dla każdego kierowcy. Jak zatem odczytywać tajemnicze symbole na oponach i felgach samochodowych? Zajmiemy się wszystkimi najważniejszymi.

Oznaczenia stosowane na oponach samochodowych

1

Szerokość opony (szerokość przekroju poprzecznego opony) wyrażana w milimetrach. Mierzona w najszerszym miejscu, od boku do boku opony. W naszym przypadku – 195.

2

Stosunek wysokości przekroju opony do szerokości przekroju opony, wyrażony w procentach. W naszym przypadku – 60.Oznacza to, że wysokość boku naszej opony stanowi 60% szerokości opony. Jeśli szerokość opony wynosi 195 mm, to wysokość boku opony będzie wynosić 60% ze 195 mm, czyli 117 milimetrów.

3

Średnica osadzenia. To średnica felgi, na jakiej można zamontować daną oponę, wyrażona w calach. W naszym przypadku to R15, czyli 15 cali.

4

Maksymalna nośność opony (indeks nośności). W naszym przypadku – 88. Indeks nośności to dwie cyfry, do których przypisana jest konkretna wartość w kilogramach. I tak:

  • indeks 80 oznacza, że maksymalna nośność opony to 450 kg;
  • indeks 81 oznacza, że maksymalna nośność opony to 462 kg;
  • indeks 85 oznacza, że maksymalna nośność opony to 515 kg;
  • indeks 88 oznacza, że maksymalna nośność opony to 560 kg;
  • indeks 95 oznacza, że maksymalna nośność opony to 710 kg – i tak dalej.

Poza indeksem opona może posiadać naniesiony na boku napis max LOAD, z oznaczeniem maksymalnej nośności w kg i w lb.

6

Oznaczenie maksymalnej prędkości, z jaką może poruszać się auto z danym rodzajem opon, za pomocą tzw. indeksu prędkości. W naszym przypadku to V. Indeks prędkości to jedna litera, do której przypisana jest konkretna wartość prędkości maksymalnej, z jaką może poruszać się samochód. Zgodnie z tym:

  • opona z indeksem P pozwala na jazdę z maksymalną prędkością do 150 km/h;
  • opona z indeksem Q pozwala na jazdę z maksymalną prędkością do 160 km/h;
  • opona z indeksem T pozwala na jazdę z maksymalną prędkością do 190 km/h;
  • opona z indeksem U pozwala na jazdę z maksymalną prędkością do 200 km/h;
  • opona z indeksem V pozwala na jazdę z maksymalną prędkością do 240 km/h.

Data produkcji opony – w formie czterocyfrowego kodu. Dwie pierwsze cyfry oznaczają kolejny tydzień roku. Dwie ostatnie – rok. Np. 1518 – opona została wyprodukowana w 15. tygodniu 2018 roku. Świeżutka, prosto z fabryki!

7

Spójrzmy na inną oponę – 4001, czyli 40. tydzień 2001 roku. Ta opona nadaje się już tylko do oddania do punktu zbierania odpadów. Nie wolno stosować opon starszych niż 10 lat. Chyba że mamy pomysł na wykorzystanie opony np. w roli przydomowego łabędzia albo kwietnika.

8

Symbol E (E2, E4 itd.), czyli homologacja dla opon na terenie Unii Europejskiej. Symbol bardzo ważny, albowiem w ostatnich latach do Polski sprowadza się wiele opon z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Chin. Homologacja oznacza, że opona przeszła odpowiednie testy i jest bezpieczna.

9

W przypadku opon z bieżnikiem asymetrycznym (inna rzeźba po obu stronach opony) albo kierunkowym na bokach opony znajdują się informacje ułatwiające jej montaż. Może to być napis ROTATION ze strzałką, która wskazuje kierunek, w jakim ma się kręcić koło przy jeździe do przodu.

10

W przypadku bieżnika asymetrycznego stosuje się oznaczenia OUTSIDE i INSIDE. OUTSIDE określa bok opony, który ma być skierowany na zewnątrz auta, INSIDE – ten bok opony, który ma być skierowany do jego środka.

11

Zamiast angielskich słów INSIDE i OUTSIDE producent opon może zastosować alternatywne INTERIOR (bok opony skierowany do środka) i EXTERIOR (bok opony skierowany na zewnątrz).

Oznaczenia opon zimowych – to najczęściej chmurka ze śniegiem albo śnieżynka na tle gór. Może to być również symbol 3PMSF.

12

Oznaczenia opon letnich – najczęściej słoneczko.

Oznaczenia opon wielosezonowych (całorocznych) – może to być sama chmurka na tle gór, jak w przypadku opon zimowych, i napis 4 seasons, występujące obok siebie symbole opon letnich i zimowych, czyli chmurka na tle gór i słoneczko, albo inna kombinacja.

14

Albo tak…

13

Oznaczenie materiałów, jakich użyto do produkcji nici kordowych, będących podstawowym elementem konstrukcji opony.

15

Oznaczenie M plus S, potwierdzające, że opona nadaje się do jazdy po błocie i śniegu. To nie jest oznaczenie opony zimowej. Za to często występuje na oponach zimowych, co jest akurat oczywiste.

16

Nazwa producenta opony, nazwa handlowa modelu opony, a także kraj, w którym opona została wyprodukowana.

Poza tym typowy kierowca w Europie może jeszcze zwrócić uwagę na takie oznaczenia, jak:

  • SAFETY WARNING – ostrzeżenia eksploatacyjne, informujące o tym, w jakich warunkach opony nie wolno używać.
  • MAX INFLATION – maksymalne ciśnienie, jakie może panować w danej oponie. W tym przypadku i tak informacją nadrzędną jest to ciśnienie, które podaje producent samochodu. Do takiego należy oponę dopompować.
  • RUN FLAT, RFT, EMT, ZP, DSST – oznaczenia opon typu run flat. To opony z segmentu premium, ze wzmocnionymi bokami. W razie przebicia boki potrafią utrzymać ciężar samochodu i pozwalają na dojazd do warsztatu z ograniczoną prędkością.
  • TWI – opona z tym symbolem posiada wskaźnik zużycia – nadlewy gumy w czole opony, o wysokości 1,6 mm, dzięki którym kierowca wie, że wysokość bieżnika osiągnęła graniczny poziom.

Symboli na oponach może być więcej, ale wszystkie najważniejsze zostały już przez nas wymienione. Czas zatem zająć się drugą częścią koła, czyli kołem tarczowym albo jak to się mówi popularnie: felgą (stalową lub aluminiową).

Oznaczenia stosowane na felgach samochodowych

W przypadku typowych felg stalowych stosuje się zazwyczaj dwa oznaczenia i one w zupełności wystarczają.

  • Średnica felgi wyrażona w calach – np. R15, czyli standardowe 15 cali, stosowane w autach kompaktowych.
  • Rozstaw śrub montażowych oraz ich liczba. W tym przypadku stosuje się oznaczenie LICZBA ŚRUB x ROZSTAW, np. 4 x 100.

Co to oznacza?

Nasza felga ma 4 otwory montażowe:

17

Są one rozmieszczone na okręgu o średnicy 100 mm.

18

Bardziej skomplikowana sprawa jest z nowoczesnymi felgami aluminiowymi.

Oznaczenia na felgach aluminiowych

Jakie oznaczenia powinny znaleźć się na felgach aluminiowych?

Średnica felgi – wyrażona w calach.

19

Szerokość wnęki felgi – wyrażona w calach.

20

Profil przekroju felgi – parametr w postaci litery określa, jaki kształt ma część felgi, która będzie zakryta przez zamontowana oponę.

  • H – wygarbienie po wewnętrznej stronie felgi;
  • H2 – wygarbienie po wewnętrznej i zewnętrznej stronie felgi;
  • FH – płaskie wygarbienie po wewnętrznej stronie felgi;
  • FH2 – płaskie wygarbienie po wewnętrznej i zewnętrznej stronie felgi;
  • EH2/EH2+ – rozszerzone wygarbienie stosowane w oponach typu RUN FLAT;
  • CH – kombinacja dwóch typów wygarbienia.

garb

Liczba śrub (nakrętek) montażowych i ich rozstaw. Tak samo jak w przypadku felg stalowych – rozstaw śrub lub nakrętek to nic innego jak średnica okręgu, na którym znajdują się śruby.

21

Profil kołnierza felgi (albo typ obrzeża). Parametr literowy określa, jaki kształt ma obrzeże felgi. Stosuje się tutaj oznaczenia literowe:

  • J – auta osobowe;
  • JJ – auta terenowe;
  • P, K – stare samochody osobowe;
  • G, H – ciężarówki i półciężarówki.

22

Średnica otworu centralnego – w milimetrach. Ten parametr określa, czy felgę da się zamontować na czopie piasty. Jeśli średnica otworu centralnego felgi jest zbyt duża, można stosować pierścienie centrujące.

23

Osadzenie felgi (ET) – w milimetrach. Parametr ten określa odległość pomiędzy tarczą montażową felgi a osią symetrii felgi.

Istnieją różne sposoby zapisywania powyższych danych. Najczęstszy to np. 6J x 15 H.

Ale mogą być też inne.

24

6J x 15 x 44

Co to oznacza? Że szerokość wnęki naszej felgi to 6 cali, jej obrzeże zostało przystosowane dla aut osobowych (J), średnica felgi wynosi 15 cali, a głębokość osadzenia (ET) to 44 milimetry.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro