Co oznaczają kolory dymu z rury wydechowej i jak musisz reagować?

Ruszasz z garażu czy parkingu, rzucasz okiem w lusterko i... widzisz, że za twoim samochodem ciągną się kłęby dymu. Nieciekawa sytuacja, ale możesz wynieść z niej coś pożytecznego. Niczym stary Indianin po kolorze spalin dowiesz się, na co choruje twój automobil.

Konrad Bagiński Konrad Bagiński  / 24-07-2015

W normalnych warunkach dym wydobywający się z rury wydechowej powinien być w miarę bezbarwny. Możemy go zobaczyć, jeśli patrzymy bezpośrednio na wylot układu. Nie powinny nas też dziwić buchające z rury kłęby pary, jeśli na zewnątrz jest zimno. Podczas mrozu i przy dużej wilgotności ciepłe spaliny wytrącają z powietrza parę, nawet w bardzo dużych ilościach. Jeśli ta para nie ma koloru czarnego czy niebieskiego – wszystko raczej jest w porządku. To normalne zarówno podczas odpalania silnika, jak i jazdy. Nie jest też niczym dziwnym, że tuż po rozruchu z rury wydobędzie się niewielka ilość ciemnawego dymu, szczególnie w przypadku aut z silnikami Diesla. Mówimy jednak o „puszczeniu dymka”, a nie regularnym kopceniu, przy którym sąsiedzi z bloku robią się wulgarni i zamykają okna. Z układu wydechowego może lecieć również woda, oczywiście w niewielkich ilościach.

Biały dym cieszy tylko w Watykanie

Jeśli za rufą pozostawiamy kłęby białego dymu i nie jest to typowy zimowy przypadek, oznacza to jedno – jest źle. Taką barwę ma spalający się w silniku płyn chłodniczy lub woda. Dostać się tam mogła w jeden sposób – przez nieszczelność silnika. Silnik otoczony jest układem z płynem chłodniczym, który nie powinien dostawać się do środka. Biały dym oznacza więc na ogół awarię uszczelki pod głowicą. To zła wiadomość. Uszczelki akurat nie są specjalnie drogie. W wypadku popularnych kompaktów kosztują od kilkudziesięciu do stu kilkudziesięciu złotych, do większych aut 200–300 zł. Ich wymiana jest za to pracochłonna, a więc droga. Ceny startują od 400–500 zł, w przypadku japońskich bokserów na rachunku końcowym można zobaczyć nawet sumę trzech tysięcy. Objawem towarzyszącym białemu dymowi i wydmuchanej uszczelce jest szybki ubytek płynu chłodniczego. Silnik na ogół zaczyna pracować mało kulturalnie – szarpie, przerywa, brak mu mocy. Z wymianą uszczelki nie należy zwlekać, im szybciej to zrobimy, tym mniej pobocznych szkód narobi.

Wymiana uszczelki to i tak łagodny wyrok w porównaniu do drugiej możliwej diagnozy – pęknięcia głowicy lub wypalenia jej krawędzi albo bloku silnika. Takie naprawy są naprawdę drogie, w sumie taniej wychodzi wymiana silnika.

Kopci na niebiesko?

Jeśli to, co wylatuje z naszej rury wydechowej, ma błękitne lub niebieskie zabarwienie, jest również mało komfortowo. Taki symptom oznacza jedno – silnik spala nie tylko benzynę, ale i olej. W najlepszym wypadku winne są uszczelniacze zaworowe. Jeśli są niesprawne, nieszczelne, pozwalają ściekać olejowi do silnika po trzonkach zaworów. Koszt nowych uszczelniaczy nie jest duży – kilkadziesiąt złotych za sztukę, ale wymiana potrafi być droga. Zależy to od budowy silnika.

Ten kolor dymu może też oznaczać awarię turbosprężarki lub zasysanie oleju przez odmę. To drugie schorzenie leczy się prostym zabiegiem wymiany odmy. Jego koszt jest bardzo zróżnicowany – może to być kilkadziesiąt albo kilkaset złotych. Podobnie z turbosprężarką, jednak tu idziemy raczej w kierunku kilku tysięcy, chyba że zdecydujemy się ją zregenerować. Zanim zaczniemy poważniejsze naprawy, sprawdźmy też filtr powietrza – zdarza się, że to jego zabrudzenie powoduje wydzielanie się niebieskiego dymku. W starszych autach ten objaw wskazuje na duże zużycie silnika. Wtedy pomóc może tylko jego remont.

Czarno dymi

Zdarza się to najczęściej dieslom. Powodem jest zbyt duża ilość cząsteczek sadzy w spalinach. Skąd się bierze? Z niewłaściwego spalania. Na ogół świadczy to o złej regulacji silnika, który dostaje zbyt bogatą mieszankę. Wizyta u mechanika powinna pomóc, konieczna może się okazać wymiana zaworu EGR. W gorszym przypadku czarny dym oznacza awarię wtryskiwaczy lub konieczność wymiany filtru DPF, a to droga sprawa – kilka tysięcy złotych.

Zobacz również: Jak szybko i sprawnie wykryć usterki w aucie?

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro