Co może oznaczać zapach spalin wydobywający się z nawiewu?

Co może oznaczać zapach spalin wydobywający się z nawiewu?

Zapachu spalin wydobywającego się z wentylacji nie można ignorować. Początkowo może dawać o sobie znać rzadko, tylko na postoju, jednak z czasem problem będzie się nasilać. Wdychanie trujących spalin samochodowych grozi zaczadzeniem, dlatego jeśli zauważymy ten objaw, od razu musimy zlokalizować i wyeliminować usterkę. Co oznacza zapach spalin wydobywający się z nawiewu?

udostępnij

Szymon SonikSzymon Sonik / 26-09-2019

Nieszczelny układ wydechowy

Najczęstszą przyczyną przedostawania się spalin do kabiny pasażerskiej jest nieszczelność układu wydechowego w pobliżu komory silnikowej. Powietrze dostające się do wnętrza zasysane jest w okolicach podszybia, więc w niektórych sytuacjach może mieszać się z tym z komorze silnikowej. Szczególnie zauważalne jest to na postoju, gdy pęd powietrza nie owiewa auta i nie wydmuchuje spalin z komory silnikowej.

Jak jednak spaliny dostają się w okolice silnika? Źródeł nieszczelności może być wiele. Mogą wydostawać się już przy uszczelce kolektora wydechowego lub na innych łączeniach (np. przy katalizatorze lub tłumiku środkowym). Warto zwrócić uwagę także na pęknięcia spawów i dziury w układzie wydechowym. Częstym winowajcą jest jednak elastyczny łącznik wydechu, znajdujący tuż za katalizatorem. Podlega on wygięciom, a jego budowa ma neutralizować naprężenia układu wydechowego. Niestety, bardzo często rdzewieje, a w konsekwencji — pęka.

Wszystkiego rodzaju nieszczelnościom wydechu najczęściej towarzyszy głośny, metaliczny warkot, dlatego identyfikacja usterki jest dość prosta. Jeżeli zauważymy niepokojące odgłosy z okolic przedniej części wydechu, nie ignorujmy ich. Należy uszczelnić element lub wymienić go na nowy, zanim spaliny zaczną przedostawać się do kabiny pasażerskiej.

Usterka zaworu EGR

Inną możliwą przyczyną wydobywania się spalin z wentylacji może być zatarcie zaworu EGR. Zawór ten odpowiada za recyrkulację spalin, czyli dostarczenie części spalin z powrotem do silnika. Podyktowane jest to jedynie względami ekologicznymi i ma na celu obniżyć emisję szkodliwych substancji (np. tlenków azotu). W mocno wyeksploatowanych samochodach z silnikiem wysokoprężnym w zaworze EGR odkłada się nagar, który z czasem może doprowadzić do zatarcia układu.

Efektem uszkodzenia zaworu zwrotnego może być zapach spalin wydobywający się z nawiewu. Towarzyszące objawy to m.in. spadek mocy silnika, szarpanie silnika przy dużym obciążeniu czy obfite dymienie z układu wydechowego. Aby uniknąć usterek, warto regularnie (co ok. 60 tys. km) usuwać nagar specjalnym preparatem do czyszczenia EGR-u. W niektórych przypadkach niezbędna jest jednak wymiana elementu.

Zapach spalin z nawiewów a uszczelka pod głowicą

O ile poprzednie awarie wywołujące smród spalin są dość łatwe oraz tanie w naprawie, kolejny winowajca może zwiastować większe problemy. Jeśli zapach spalin pojawia się we wnętrzu w momencie włączenia ogrzewania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego źródłem jest nagrzewnica. To zaś wskazuje na obecność spalin w układzie chłodzenia samochodu. Skąd się tam wzięły?

Najbardziej oczywistą możliwością jest pęknięcie lub wydmuchanie uszczelki pod głowicą. Wówczas spaliny z komory spalania dostają się do kanałów wodnych, a sam płyn chłodzący — do komór spalania. Efektem jest ubytek płynu ze zbiornika wyrównawczego oraz obfite dymienie z wydechu na biało. Podobne rezultaty może dać pęknięcie głowicy.

Jak sprawdzić, czy problemem jest uszczelka pod głowicą? Zanim zdejmiemy głowicę i zabierzemy się za jej wymienianie, warto skorzystać ze specjalnego testera. Tester uszczelki pod głowicą kosztuje kilkanaście złotych, a precyzyjnie zdiagnozuje usterkę. Składa się z wężyka wkładanego w miejsce korka chłodnicy oraz płynu reakcyjnego. Jeżeli w układzie chłodzenia znajdują się spaliny, których składnikiem jest dwutlenek węgla, płyn zmieni barwę.

Co zrobić, gdy poczujemy spaliny z nawiewu?

Problem nieprzyjemnego zapachu wydobywającego się z nawiewów możemy zauważyć już chwilę po odpaleniu silnika. W takim przypadku należy od razu umówić się do mechanika lub sprawdzić stan łącznika elastycznego. Jazda z takim uszkodzeniem jest niebezpieczna, dlatego w danej chwili lepiej wybrać komunikację miejską lub taksówkę.

Jeśli jednak zauważymy podejrzany zapach spalin w trakcie jazdy, np. na światłach, należy zadbać o przewietrzenie kabiny. Podkręcanie wentylacji nic nie da, dlatego warto otworzyć tylne szyby lub szyberdach. Nie zwlekajmy też z wizytą u mechanika i od razu udajmy się do warsztatu. Usterka zapewne nie zostanie usunięta na miejscu, ale lepiej pozostawić samochód na kilka dni w naprawie, niż ryzykować własnym zdrowiem.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro