„Co było robione?”, czyli jak prawidłowo korzystać z miernika grubości lakieru
Zdaniem eksperta

„Co było robione?”, czyli jak prawidłowo korzystać z miernika grubości lakieru

Kupując używany samochód, należy zwrócić uwagę na wiele aspektów; przede wszystkim zweryfikować jego bezwypadkowość oraz ewentualne naprawy blacharsko-lakiernicze. Do tego celu posłuży nam miernik grubości lakieru.

udostępnij

Bartosz Szajnar Bartosz Szajnar  / 24-11-2015 / aktualizacja: 24-07-2019

Bez miernika grubości lakieru nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy w samochodzie któryś z elementów był lakierowany, czy też szpachlowany. Chyba, że różnią się one kolorem, ale i w takim przypadku nie rozpoznamy rozmiaru napraw. Mówiąc o czujniku lakieru, mam na myśli urządzenie elektroniczne. Możemy również spotkać mierniki magnetyczne, jednak nie są one miarodajne.

miernik lakieru

Jaki miernik grubości lakieru wybrać?

Jeżeli jeszcze nie masz miernika lakieru i zamierzasz go kupić, aby sprawdzić samochód przed zakupem, powinieneś wiedzieć, jaki miernik będzie odpowiedni. Przede wszystkim warto kupić urządzenie renomowanego producenta, który specjalizuje się w produkcji mierników grubości lakieru. Na rynku jest wiele urządzeń nieznanych producentów lub chińskiej produkcji, które mogą nie pokazywać prawidłowych wartości.

Bardzo przydatna funkcja, jaką posiadają mierniki, to wykrywanie i mierzenie grubości lakieru zarówno na stali, jak i aluminium. Warto podkreślić, że obecnie wiele nowszych samochodów ma przednią maskę lub klapę bagażnika wykonaną z aluminium.

  1. odczyt na aluminium
  2. odczyt na stali
  1. odczyt na aluminium
  2. odczyt na stali

Osoby, które nie mają obycia z pracą przy pomocy miernika lakieru, powinny się rozejrzeć za urządzeniem z sondą kulową. Eliminuje ona nieprawidłowy pomiar, a także daje możliwość sprawdzenia powłoki lakierniczej na obłościach i załamaniach. Bardzo ważna jest także rozdzielczość pomiaru. Najlepiej, aby było to 1 µm. Mamy wtedy pewność, że wskazanie będzie bardzo dokładne.

sonda

Miernik lakieru renomowanego producenta możemy kupić już za ok. 120 zł. Będzie to jednak urządzenie najprostsze z możliwych. Za urządzenie, które daje spore możliwości, takie jak wykrywanie aluminium oraz ocynku, kulkowa sondę i rozdzielczość pomiaru 1 µm, musimy zapłacić od 350 zł do 550 zł – jednak sprzęt jest tego wart.

miernik 2

Jak zmierzyć grubość lakieru?

Zanim przystąpimy do weryfikacji powłoki lakierniczej dobrze byłoby wiedzieć, jaka powinna być fabryczna grubość lakieru. Można ustalić to, szukając wcześniej informacji w Internecie. Często na forach ludzie wymieniają się takimi informacjami. Można także zwrócić się z pytaniem do ASO danej marki. Z reguły jednak przyjmuje się podział:

  • 60 µm-200 µm – lakier fabryczny,
  • 200 µm-300 µm – lakier powtórnie malowany,
  • powyżej 300 µm – naprawa blacharska i szpachlowanie.

Lakier w komorze silnika na progach od środka oraz na innych elementach lakierowanych, które nie mają bezpośredniego kontaktu z czynnikami zewnętrznymi, zawsze będzie cienki – ok. 40 µm-60 µm.

Przed rozpoczęciem pomiaru na samochodzie powinno się wykonać kalibrację. Dobre urządzenia mają dołączone do zestawu płytki kalibracyjne, na których możemy sami tego dokonać.

Najlepiej mierzyć samochód umyty, ewentualnie te miejsca, w których przykładamy sondę, trzeba przetrzeć szmatką. Unikniemy w ten sposób błędnego pomiaru.

Nowoczesne mierniki lakieru wymagają od nas właściwie tylko włączenia i przyłożenia sondy do lakieru. Jeżeli mierzymy testerem, który nie ma sondy kulkowej, należy zwrócić uwagę, czy przylega on równomiernie całą powierzchnią do lakieru.

Lakier mierzymy w jak największej liczbie miejsc, a najbardziej trzeba skupić się na tych obszarach samochodu, których nie da się wymienić – są to tylne błotniki, progi, słupki. Należy także zmierzyć lakier pod maską i na kielichach.

  1. pomiar na dachu
  2. pomiar w kielichu
  3. pomiar przy progu
  1. pomiar na dachu
  2. pomiar w kielichu
  3. pomiar przy progu

Musimy wiedzieć, że grubość powłoki lakierniczej na różnych elementach może się różnić. Na dachu lakier może mieć np. 100 µm, a na drzwiach 140 µm. Dodatkowo na jednym elemencie grubość może być różna w kilku miejscach. Jednak różnica ta nie powinna być większa niż ok. 10 µm.

Za pomocą miernika wykryjemy również zbyt cienki lakier. Samochód mógł przejść poważną korektę lakieru. Jeżeli została ona przeprowadzona nieprawidłowo, mogło dojść do zebrania zbyt grubej warstwy. Po takiej polerce grubość lakieru może wynosić nawet połowę pierwotnej.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro