Budowa i zasada działania układu chłodniczego

Budowa i zasada działania układu chłodniczego

autor: Jakub Nieszporek, data publikacji: 16-04-2015

Układ chłodniczy jest podstawowym elementem silnika. To właśnie dzięki niemu silnik ma zapewnione odpowiednie warunki do pracy, a do wnętrza kabiny dociera ciepłe powietrze, nawet podczas ujemnych temperatur na dworze.

Pomimo nazwy układu, która wskazuje wyłącznie na chłodzenie silnika, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Owszem, układ ma za zadanie chłodzić silnik, jednak zanim osiągnie on odpowiednią temperaturę, układ chłodzenia musi wykonać sporą pracę. Zimna jednostka napędowa nie pracuje w pełni wydajnie. Dlatego głównym zadaniem układu chłodniczego jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury pracy silnika.

Budowa układu chłodniczego

Sercem układu chłodniczego jest jednostka napędowa, czyli silnik. To właśnie w nim znajdują się odpowiednie kanały wodne, które umiejscowione są najbliżej newralgicznych punktów, narażonych na wysoką temperaturę. Kanały wodne dzielą się na dwa układy, a te prowadzą do miejsc, w których ciepło zostaje oddane. Pierwszy układ pełni funkcję chłodzącą, natomiast drugi jest odpowiedzialny za ogrzewanie kabiny pojazdu.Podstawowym elementem układu chłodzenia jest chłodnica, której głównym zadaniem jest odprowadzanie ciepła z układu wychodzącego z silnika. Za odpowiednią pracę jest odpowiedzialna pompa wody, która przy użyciu wirnika wymusza ruch płynu w obiegu. Chłodnica poprzez swoją budowę i wpadające do niej zimne powietrze ochładza płyn, który następnie wraca do silnika, a proces się powtarza. Jeżeli pęd powietrza trafiający do chłodnicy nie jest w stanie odpowiednio schłodzić płynu, zostaje ona wspomagana wentylatorem, który jest umieszczony tuż obok.Drugi układ, odpowiedzialny za ogrzewanie kabiny, działa w bardzo podobny sposób. Chłodnica została zastąpiona nagrzewnicą, która w momencie uruchomienia odbiera ciepło płynu chłodniczego.Podsumowując, ciecz chłodząca jest rozdzielana na dwa układy. Pierwszy z nich, wyposażony w nagrzewnicę, jest nazywany małym obiegiem, natomiast drugi – dużym obiegiem. W przypadku gdy nasz silnik jest zimny, płyn chłodniczy krąży wyłącznie w małym obiegu. W momencie osiągnięcia odpowiedniej temperatury zostaje przełączony na duży obieg, który zawiera w sobie również mały obieg. Termostat jest odpowiedzialny za rozdzielanie cieczy na dwa układy. Poszczególne podzespoły łączą gumowe wężyki.

Najczęstsze awarie układu chłodniczego

Pomimo bardzo prostej budowy termostatu (składa się przede wszystkim z zaworu grzybkowego), który jest odpowiedzialny za otwarcie lub zamknięcie obiegu, często dochodzi do jego awarii. Mogą mieć one dwie formy. Pierwsza z nich (bezpieczniejsza) występuje w momencie, gdy termostat jest na stałe otwarty. W tej sytuacji proces nagrzewania silnika trwa o wiele dłużej. Druga, która może powodować poważne skutki, to stałe zamknięcie termostatu. W tej sytuacji temperatura silnika bardzo szybko wzrasta, co po pewnym czasie skutkuje przegrzaniem się silnika i może prowadzić do jego poważnych uszkodzeń.Często występującą awarią układu chłodniczego jest rozszczelnienie układu i wyciek płynu chłodniczego. W takim przypadku nie można zwlekać z naprawą. Unikajmy magicznych uszczelniaczy układu chłodniczego, które bardzo często zamiast pomóc, szkodzą układowi. Większość pomp wody pracuje na pasku układu rozrządu, dlatego bardzo dobrym zwyczajem podczas wymiany paska jest również wymiana pompy wody na nową. Nie jest to droga część, a od jej stanu technicznego zależy sprawność całego układu chłodniczego. Pamiętajmy również, aby regularnie dokonywać wymiany płynu chłodniczego oraz sprawdzać jego poziom.