Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Brama garażowa z automatyką – na co zwrócić uwagę?

Elektryczna brama garażowa oferuje znacznie większy komfort niż brama otwierana ręcznie. W ten sposób unikamy wysiadania z samochodu w czasie deszczu i śniegu. Bramy z napędem podnoszą także bezpieczeństwo, dzięki elektrycznym zabezpieczeniom do środka nie dostanie się nikt nieproszony. Jednak sercem i mózgiem takiej bramy jest automatyka – czym jest i jak ją dobrać? Garść porad znajdziesz w poniższym artykule.

Brama garażowa z automatyką – na co zwrócić uwagę?

Bramy garażowe, ze względu na sposób otwierania, możemy podzielić na cztery rodzaje: segmentowe, uchylne, rolowane i rozwierane. Wszystkie typy bram możemy otwierać i zamykać ręcznie, jednak zautomatyzowana brama znacznie poprawia komfort korzystania z garażu. Na napęd do bramy możemy zdecydować się od razu, kupując go wraz z bramą garażową. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby taki napęd zamontować znacznie później.

Parametry automatyki garażowej

Napęd do bramy składa się z wymienionych niżej elementów:

  • Ramię lub wózek jezdny – napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym, przesuwa się po szynie jezdnej. Dodatkowa linka umożliwia awaryjne odblokowanie napędu – w razie awarii lub braku zasilania siłownika;
  • Siłownik – elektryczny silnik, wprawiający ramię i cały osprzęt w ruch;
  • Centrala – steruje pracą siłownika. To element wyposażony we włącznik i wyłącznik. Dodatkowo może być wyposażony w klawiaturę do programowania funkcji napędu;
  • Pilot, klawiatura, karty kodowe i przyciski do uruchamiana napędu – dzięki nim możemy sterować bezprzewodową pracą bramy.

Znając elementy wchodzące w skład napędu do bram, możemy zwrócić uwagę na kilka parametrów, które decydują o efektywności i komforcie korzystania z bramy. Pierwszym z nich jest siła ciągnięcia i pchania – ta musi być dopasowana do ciężaru bramy. Napędy do otwierania mniejszych, lekkich bram osiągają siłę 500 N, z kolei większe, do otwierania bram szerokich i cięższych – aż 1200 N. Gdy decydujemy się na montaż bramy wraz z napędem, wówczas o siłę napędu i bezawaryjną pracę całego systemu zadba wykonawca. Mała moc napędu może skutkować tym, że brama będzie się znacznie wolniej otwierać i zamykać. Prędkość przesuwu napędu zazwyczaj jest stała i wynosi 23 cm/s – jednak możemy spotkać napędy, które wykonują tę operację znacznie szybkiej. Sterowanie napędu odbywa się drogą radiową, częstotliwość kanału powinna wynosić 433,92 MHz, inne częstotliwości mogą sprawiać użytkownikom problemy. Warto wiedzieć, że producenci wyposażają piloty do bram w coraz bezpieczniejsze systemy sterowania bramą. Dzięki temu ryzyko otworzenia bramy drogą radiową przez kogoś niepowołanego w zasadzie nie występuje.

Bezpieczna automatyka

Bramy garażowe mogą być dodatkowo wyposażone w różne systemy poprawiające bezpieczeństwo korzystania z nich. Najczęściej wybieranym systemem jest automatyczny układ odłączający – jeżeli jakaś przeszkoda znajdzie się pod zamykającą się bramą, wówczas brama zatrzyma się i cofnie, aby przeszkoda mogła zostać usunięta. Kolejnym elementem poprawiającym bezpieczeństwo bramy garażowej jest zabezpieczenie przed opadnięciem – w przypadku urwania sprężyny, specjalny mechanizm blokujący zatrzyma bramę, eliminując w ten sposób ryzyko trwałego uszkodzenia bramy.

Bramy garażowe oferują dodatkowe zabezpieczenia antywłamaniowe – bramy mają przypisaną jedną z sześciu klas odporności na włamanie (RC – od 1 do 6). Im wyższa klasa, tym większa odporność bramy. Bramy te mogą być wyposażone we wzmocnione profile, klamki obrotowe z ryglem, a także hamulec elektromagnetyczny siłownika napędzającego bramę, który blokuje profile w wale nawijającym, co chroni przed podważeniem skrzydła.

Możemy również zastosować syrenę alarmową – wówczas w momencie próby podważenia bramy wyzwolony w napędzie impuls wywoła głośny sygnał alarmowy. Warto pamiętać, aby zabezpieczenia antywłamaniowe zastosowane były nie tylko w bramie garażowej, ale też w drzwiach do garażu i domu – najlepiej, aby to były drzwi klasy C, z ościeżnicą solidnie zamontowaną w ścianie. Dobrze też, aby drzwi posiadały zamek ryglujący skrzydło w wielu punktach.

Podsumowanie

Aby brama garażowa z napędem służyła przez wiele lat, potrzebuje ona częstszej konwersacji niż brama bez automatyki. Szczególną uwagę zwróćmy na elementy napędowe, producenci bram uzależniają uznanie gwarancji od tego, czy brama była poddawana regularnym przeglądom technicznym. Koszt takiej konserwacji zazwyczaj nie przekracza 300 zł – obejmuje ona sprawdzenie wszystkich elementów napędu bramy. Pamiętajmy, aby montaż automatyki (czy to w nowej, czy w starej bramie garażowej) zlecić wyspecjalizowanej firmie. Dzięki temu nie będziemy musieli się obawiać, że stracimy gwarancję na bramę, jeżeli okaże się, że automatyka została źle zamontowana.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro