Błonnik witalny – co warto o nim wiedzieć?

Na temat błonnika pokarmowego powstało wiele artykułów. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jest on królem diet odchudzających. Inaczej rzecz się ma z jego witalnym kuzynem, który nie cieszy się wielką popularnością. A szkoda. Suplementacja to prosty sposób na uzupełnienie cennych składników odżywczych. Zanim jednak wybierzesz się na zakupy, sprawdź, co warto wiedzieć o błonniku witalnym.

Anna Komada Anna Komada / 22-12-2016

Błonnik pokarmowy a błonnik witalny

Błonnik pokarmowy określany bywa włóknem pokarmowym. Składa się z pektyn celulozy, ligniny, gum, śluzów, hemicelulozy. Ponadto towarzyszą mu elementy związane ze ścianą komórki roślinnej, m.in. białka, kwas fitynowy, krzemiany, sterole roślinne i glukozydy. Dieta uboga w błonnik pokarmowy jest jedną z głównych przyczyn chorób cywilizacyjnych — miażdżycy, kamicy żółciowej, uchyłkowatości jelit i nowotworów jelita grubego. Na tym jednak nie koniec. Niedobory błonnika pokarmowego zwiększają ryzyko rozwoju chorób przewodu pokarmowego, takich jak hemoroidy, polipy jelita grubego, zapalenie wyrostka robaczkowego. Gdzie zatem szukać tego jakże cennego składnika? Na dziale z owocami, warzywami i roślinami strączkowymi. Błonnik pokarmowy znajdziesz również w produktach zbożowych. Błonnik witalny to naturalny suplement diety stosowany w celu uzupełnienia deficytu błonnika naturalnego pochodzącego z pożywienia. W skład omawianego specyfiku wchodzą śluzy rozdrobnionych nasion i łupin babki jajowatej oraz nasiona babki płesznik, które to zawierają substancję działającą podobnie jak łagodny środek przeczyszczający. Babka płesznik zapobiega zaparciom, wspomaga proces trawienia i poprawia perystaltykę jelit. Natomiast babka jajowata jest skuteczna na zaparcia i biegunki. W pierwszym przypadku zmiękcza konsystencję masy jelitowej oraz zwiększa jej objętość. W drugim nasiona chłoną nadmiar wody z masy jelitowej, przywracając tym samym optymalną konsystencję stolca.

Błonnik witalny — właściwości

Błonnik zyskał popularność jako pogromca nadprogramowych kilogramów, dlatego często pojawia się w środkach wspomagających odchudzanie. Chcesz mieć sprawny układ pokarmowy i piękną sylwetkę? Nie zapomnij włączyć w dietę błonnika witalnego. Gdyby na tym kończyły się dobroczynne właściwości omawianego suplementu, naukowcy nie zawracaliby sobie nim głowy. Tymczasem udowodniono, że preparaty odchudzające z błonnikiem działają wszechstronniej niż leki obniżające poziom cholesterolu i mogą być stosowane jako alternatywa medykamentów. Oczywiście wszelkie zmiany w kuracji powinny być konsultowane z lekarzem.

Błonnik witalny posiada wiele innych właściwości. Oto krótka ściągawka:

  • neutralizuje wolne rodniki, które m.in. przyspieszają procesy starzenia,
  • wiąże jony sodu i obniża ciśnienie krwi,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na raka,
  • niweluje zmęczenie, apatię, senność, poprawia samopoczucie — udowodniono, że ludzie spożywający znaczne ilości błonnika częściej się uśmiechają,
  • obniża ryzyko rozwoju chorób wieńcowych,
  • oczyszcza wątrobę,
  • wspomaga odchudzanie bez efektu jo-jo, likwiduje zaparcia,
  • hamuje nadmierny apetyt.

O czym warto wiedzieć, stosując błonnik witalny?

Aby zachować zdrowie (i ładną sylwetkę), potrzebny jest balans, czyli utrzymanie równowagi. Wszelkie skrajności niekorzystnie wpływają na organizm. Zbyt duża ilość błonnika w codziennym menu może spowodować podrażnienie jelit i wywołać biegunkę. Zanim sięgniesz po suplement diety, zerknij na listę przeciwwskazań. Na pierwszym miejscu znajduje się nadwrażliwość na składniki błonnika witalnego. Dalej, choroby przewodu pokarmowego (niedrożność jelit, choroby przełyku i wpustu żołądka), krwawienie odbytu, nudności, wymioty, bóle brzucha o bliżej nieokreślonej przyczynie i cukrzyca typu 2. Osoby z cukrzycą powinny skonsultować przyjmowanie preparatu z lekarzem. Przygotowanie błonnika witalnego nie jest skomplikowane i nie wymaga posiadania specjalnych urządzeń. Wystarczy trzy łyżeczki preparatu rozpuścić w pół litra wody, mleka, soku owocowego bądź zupy. Wypić trzy godziny przed posiłkiem lub bezpośrednio po posiłku. Dzięki temu znacznie większa się uczycie sytości, a co za tym idzie, nie masz ochoty na małe grzeszki. W trakcie przyjmowania błonnika witalnego należy pić ok. dwóch litrów wody. W żadnym wypadku nie wolno spożywać suchego proszku, ponieważ grozi to zablokowaniem jelit. Odradza się także przyjmowanie gotowego suplementu na noc.

Błonnik witalny to jednak nie wszystko. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebna jest długa lista witamin i minerałów. Jeśli twoja dieta nie jest prawidłowo zbilansowana, jeśli żyjesz w biegu i nie masz czasu zjeść wartościowego posiłku, uzupełniaj niedobory składników odżywczych suplementami diety. Zanim jednak sięgniesz po wybrane produkty, skonsultuj się ze specjalistą. I oczywiście, zawsze stosuj się do informacji zamieszczonych na ulotce.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro