W zależności od proporcji danych stopów wyróżniamy talerze z brązu B20 oraz B8. B20 (80 procent miedzi, 20 procent cyny) i B8 (92 procent miedzi, 8 procent cyny) są tymi najpowszechniejszymi, ale mimo to firmy takie jak Zildjian, Meinl czy Paiste eksperymentują ze stosunkiem procentowym miedzi do cyny. Mosiądz – stop miedzi i cynku zamiast cyny – jest również używany przy produkcji blach.
Oczywiste jest, że dobra jakość brzmienia jest najważniejszą cechą każdego instrumentu muzycznego. Jednak nie jest to tak proste, jak może się wydawać. Istnieje przecież niezliczona ilość gatunków muzycznych, ustawień, osobistych opinii na temat, co brzmi „dobrze”, a co „źle”. Ponadto, cena również gra istotną rolę. Nie każdy może sobie przecież pozwolić na zakup blach za nie wiadomo jakie pieniądze. Naprawdę można się w tym zagubić. Na szczęście odpowiednie zapoznanie się z tematem talerzy perkusyjnych pozwoli nam na znacznie bardziej świadomy wybór oraz zagwarantuje, że zakup ten będzie naprawdę trafiony.
Zacznijmy od talerzy z brązu, jako że jest to najpopularniejszy stop użyty do ich wykonania. Generalna zasada jest taka, że im mniej cyny w stopie, tym jaśniejsze i bardziej zwarte brzmienie, bogatsze w wysokie częstotliwości. Ponadto, blachy w takim wypadku wybrzmiewają dłużej. Co więcej, blachy o wyższym stosunku cyny do miedzi są droższe. Jedną z przyczyn jest fakt, że przy produkcji dużo ciężej pracuje się na materiale posiadającym większą ilość cyny.
B20
Niezależnie od tego, czy są oznaczone jako B20 (Sabian oraz Meinl), CuSn20 (Paiste) lub Zildjian Secret Alloy, blachy te są stopem brązu w stosunku 80 procent miedzi i 20 procent cyny z dodatkiem srebra. B20 jest najczęściej używanym rodzajem brązu. Oferuje najszerszy przekrój częstotliwości. Talerze Zildjiana B20 mogą być zarówno ciemne (seria K), jak i jasne (seria A). Ta uniwersalność pozwala blachom B20 być używanymi w praktycznie każdym gatunku muzycznym, od jazzu przez rocka po najcięższe odmiany metalu.
B8
B8 lub 2002 bronze/CuSn8 (Paiste) zawiera 92 procent miedzi i 8 procent cyny. Ten typ talerzy wykonanych z brązu używany jest często w zestawach skierowanych do początkujących perkusistów – Zildjan ZBT oraz ZXT. B8 są znane przede wszystkim z bardzo jasnego i skupionego brzmienia. Dobrym przykładem jest model RUDE, oferowany przez Paiste. Dedykowane są przede wszystkim perkusistom, grającym punk i metal, czyli tam, gdzie potrzeba głośnego, przebijającego się przez przesterowane gitary, brzmienia blach.
Tak jak wcześniej zostało napisane, mosiądz to stop miedzi i cynku, w przypadku talerzy perkusyjnych najczęściej występuje w proporcjach 63/37. Mosiądz jest bardziej wytłumiony w brzmieniu w porównaniu do pozostałych brązowych stopów. Jest to powód, dla którego blaszki te są bardziej ograniczone, ponadto mają niższą wytrzymałość. Stąd też mosiądz jest rzadziej używany niż brąz. Stop ten jest często spotykany w liniach perkusji przeznaczonych dla ludzi dopiero rozpoczynających swoją przygodę z perkusją. Jeżeli natrafimy na taki zestaw, prawie na pewno znajdziemy tam mosiężne blachy. Zildjian oferuje serię Planet Z, która jest podobna do ZDT, z tym, że blachy wykonane są z mosiądzu. Seria ta dystrybuowana jest głownie do tych krajów, gdzie nie można byłoby pozwolić sobie na brązowe blachy. Paiste PST 3 oraz Meinl HCS to modele mosiężnych talerzy, przeznaczone dla początkujących.
Mimo że stopy użyte do produkcji blach są podstawą brzmienia finalnego produktu, to jest to jedynie czubkiem góry lodowej. Stop jest jedynie częścią brzmienia. Posiada pewien konkretny potencjał, jednak finalne brzmienie zależne jest również od warsztatu rzemieślniczego. Każdy najmniejszy krok w procesie budowy talerza, pomijając jego anatomię – rozmiar, wagę, kształt, ma wpływ na finalne brzmienie. Należy również pamiętać, że żaden talerz nie jest ograniczony co do gatunku muzycznego, który uprawiamy – te same blachy świetnie sprawdzą się zarówno w metalu, jak i jazzie. Podsumowując, więcej cyny gwarantuje nam cieplejsze brzmienie, jej mniejsza ilość zapewni jaśniejszy sound – wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju brzmienia szukamy.