Biegówki – genialne narzędzie do spalania tłuszczu

Biegówki – genialne narzędzie do spalania tłuszczu

Zimą wielu biegaczy przestaje trenować. Niesłusznie. Jeżeli ktoś nie lubi biegać po śniegu, może się przerzucić na biegówki lub narty z rolkami do jazdy po asfalcie. Dowiedz się, dlaczego warto!

udostępnij

Anna DąbrowskaAnna Dąbrowska / 29-12-2016

Narciarstwo biegowe to genialny wynalazek – fantastyczne połączenie wysiłku tlenowego o wysokiej intensywności z treningiem siłowym, poprawiające kondycję i stan zdrowia oraz rozbudowujące mięśnie. Jest to także sport bezpieczny i bardzo przyjemny. Można go uprawiać całą rodziną lub samemu. I co najważniejsze, nie tylko zimą. W miastach coraz częściej widuje się ludzi na całorocznych biegówkach. Podpowiadamy, jak zacząć i jakie zalety ma narciarstwo biegowe.

Zalety narciarstwa biegowego

  1. Możesz je uprawiać na każdym terenie w Polsce – na nizinach także są piękne trasy.
  2. Ten rodzaj narciarstwa z powodzeniem zastępuje treningi biegowe. To może mieć znaczenie dla zaawansowanych biegaczy przygotowujących się do wiosennych startów na długich dystansach.
  3. Na nartach mogą biegać osoby w każdym wieku i na każdym poziomie sprawności. Oczywiście jeśli masz schorzenia przewlekłe lub problemy ortopedyczne, zawsze warto się skonsultować z lekarzem przed rozpoczęciem treningów.
  4. Bieganie na nartach znacznie poprawia funkcjonowanie serca i płuc. Poprawia się kondycja, usprawnia praca serca, naczynia krwionośne działają sprawniej.
  5. Pomaga walczyć z nadwagą i otyłością. Intensywny wysiłek na świeżym powietrzu zwiększa także uwrażliwienie tkanek na insulinę.
  6. Nie przeciąża stawów, więc jest polecane osobom, które np. z tego powodu nie mogą biegać.
  7. Narciarstwo biegowe bardzo poprawia koordynację i zdolności motoryczne. Mózg musi pracować szybciej, zyskujesz lepszą kontrolę nad ciałem. To bardzo dobre ćwiczenie np. dla osób starszych, które potrzebują stymulacji mózgu, lub tych, które zarządzają dużą liczbą projektów i mają wiele obowiązków. Wysiłek na świeżym powietrzu nie tylko pozwoli się odstresować, ale też nauczy skupienia.
  8. W odróżnieniu od biegów narty intensywnie angażują do pracy górne partie ciała. Wzmacniają się ręce, korpus, plecy, a także mięśnie oddechowe, dzięki czemu oddycha się lepiej i głębiej. A pas barkowy i plecy stają się mocniejsze.

Jak zacząć?

Najprościej zacząć w grupie. W dużych miastach zimą organizowane są bezpłatne zajęcia dla początkujących, zwykle też można wynająć narty. Możesz też zainwestować we własny sprzęt, dzięki czemu samodzielnie wybierzesz sobie trasę i miejsce do jazdy. Na początek potrzebujesz nart, butówi ewentualnie kasku. Przydatne mogą też być okulary.

Nie zaczynaj jazdy „z marszu”. Przed pierwszym treningiem wzmocnij ciało (w szczególności okolice miednicy), korzystając ze sprzętu typu trx, ciężarków czyrowerka treningowego. Pamiętaj też, że każdy trening powinien się rozpoczynać rozgrzewką, a kończyć rozciąganiem.

Kilka zasad

  1. Zawsze chroń głowę
  2. Ubierz się stosownie do pogody. Pamiętaj, że w ruchu potrzebujesz takiej odzieży, jakby było 10 stopni więcej niż jest w rzeczywistości.
  3. Nie zabieraj plecaka, przynajmniej dopóki nie poczujesz się pewnie i nie opanujesz techniki.
  4. Bidon czy prowiant będą ci potrzebne na dłuższych wycieczkach. Dla początkujących najbezpieczniejsze jest jeżdżenie po krótkiej pętli. Dzięki temu możesz skończyć trening w każdym momencie, jeśli nie starczy ci sił lub poczujesz ból.

Mamy nadzieję, że namówiliśmy cię do spróbowania swoich sił w narciarstwie biegowym. To sport, który nie tylko dostarcza okazji, by nacieszyć się pięknymi widokami i świeżym powietrzem, ale także poprawia kondycję i podkręca moc organizmu.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro