Bieg na orientację zdobywa coraz większą popularność – dowiedz się, na czym polega

Bieg na orientację zdobywa coraz większą popularność – dowiedz się, na czym polega

autor: Martyna Rafalska, data publikacji: 07-03-2017

Bieganie w Polsce już wiele lat temu przeszło poważną rewolucję. Polacy coraz liczniej i chętniej biorą udział w przeróżnych biegach charytatywnych oraz maratonach, ultramaratonach i biegach przełajowych. Często pojawia się też temat biegu na orientację, dlatego warto poznać tę dyscyplinę. Wymaga ona nie tylko siły i wytrzymałości, ale też koncentracji i szybkości reakcji.

Główne założenia

Bieg na orientację to rewelacyjny sposób na urozmaicenie standardowego joggingu. Jego celem jest jak najszybsze pokonanie trasy z zaznaczonymi punktami kontrolnymi, których nie można ominąć. W dotarciu do mety pomagają dwa przedmioty: mapa i kompas. Szczegółową mapę zawodnicy otrzymują na starcie. Obejmuje ona drogi, przeszkody, stopień gęstości roślinności i zaznaczone punkty w przyjętej kolorystyce, których należy szukać. O kompas należy zadbać indywidualnie. Zazwyczaj stosuje się kompasy płytkowy lub kciukowe. Dobry sprzęt powinien być wygodny, szybko łapać kierunek i wyróżniać się dokładnością.

Ważne jest to, że trasę zlokalizowaną między punktami kontrolnymi można pokonać w dowolny sposób, ale z zachowaniem prawidłowej kolejności zdobywania punktów. Współzawodnictwo najczęściej odbywa się na terenach leśnych i górskich. Bieg na orientację umożliwia doskonałą zabawę na świeżym powietrzu i pomaga zachować kondycję. Różnorodność wyznaczonych tras i niepowtarzalność terenów wzbogacają walory biegowe, odrywają od codzienności i monotonii. Ponadto bliskie spotkanie z przyrodą poprawia umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Jakie są rodzaje?

Bieg na orientację można podzielić ze względu na:

  1. Długość trasy: szybkie biegi zlokalizowane zazwyczaj w parkach lub terenach miejskich; biegi średniej długości, oscylujące w granicach 30–35 minut; biegi klasyczne, przy których używane są mapy w skali 1:10000 lub 1:15000, a długość dopasowywana jest do kategorii wiekowej.
  2. Rodzaj biegu: indywidualny, w którym zawodnicy samodzielnie pokonują dystans; sztafetowy, podczas którego członkowie sztafety pokonują poszczególne odcinki trasy; drużynowy, gdzie na zwycięstwo całej drużyny składa się np. punktacja miejsc zajmowanych przez poszczególnych jej zawodników.
  3. Porę dnia, podczas której realizowany jest bieg: w ciągu dnia (bieg odbywa się między wschodem a zachodem słońca); w nocy (zawodnicy biegną w naturalnej ciemności, niezbędna jest wtedy latarka czołowa); biegi, których czas rozgrywania (w celu urozmaicenia) łączy okres dzienny i nocny.

Jak przygotować się do biegu na orientację?

Oprócz poręcznego kompasu doskonale sprawdzi się wytrzymałe obuwie, pozbawione amortyzacji. Podeszwa butów przeznaczonych do biegów na orientację jest wyposażona w gumowe kołki lub kolce, które podnoszą przyczepność. Polecane są przede wszystkim buty od SILVY.

Biegając w terenie, warto mieć dederon – to strój przeznaczony dla biegaczy na orientację. Wyprodukowano go z włókna poliamidowego, które jest bardzo wytrzymałe, odporne na zniszczenia i wygodne. Oczywiście dederon nie jest obowiązkowy. Świetnie zastąpią go termoaktywne legginsy (długie spodnie ochronią nogi przed trudnym terenem, wystającymi gałązkami, wysokimi trawami), kurtka i koszulka. Dla komfortu biegu i zdrowia można zaopatrzyć się w pulsometr, by mieć puls pod kontrolą.

Bieg na orientację może być świetną rozrywką niezależnie od wieku. Biorą w nich udział całe rodziny, które nie tylko aktywnie spędzają czas, ale też integrują się i poznają swoje możliwości na nowo. Zbliża się wiosna, więc warto przygotować się do biegu i zaangażować do niego swoich bliskich.

SILVA Profesjonalny Kompas Płytkowy Ranger
KOMPAS Płytkowy Busola SCOUT SIGHTING HIGHLANDER
METEOR KOMPAS KCIUKOWY BUSOLA ORIENTEERING  0694
Kompas płytkowy biegowy kciukowy SILVA Race Jet
DAMSKIE GETRY LEGGINSY TERMOAKTYWNE CZARNE MORO M
DAMSKIE GETRY LEGGINSY TERMOAKTYWNE L OSTATNIE SZT
PULSOMETR BLUETOOTH 150188-HMBT 4.0 ENDOMONDO PAS
PULSOMETR BLUETOOTH 150188-HMBT 4.0 ENDOMONDO PAS
RADICAL ODDYCHAJĄCA KOSZULKA TERMOAKTYWNA L hit
RADICAL ODDYCHAJĄCA KOSZULKA TERMOAKTYWNA L hit
BUTY MIZUNO WAVE MUJIN 3 G-TX 703 GoreTex - 43
BUTY trail MIZUNO WAVE DAICHI 141 Michelin - 42