Bieg na orientację zdobywa coraz większą popularność – dowiedz się, na czym polega

Bieg na orientację zdobywa coraz większą popularność – dowiedz się, na czym polega

autor: Martyna Rafalska, data: 07-03-2017

Bieganie w Polsce już wiele lat temu przeszło poważną rewolucję. Polacy coraz liczniej i chętniej biorą udział w przeróżnych biegach charytatywnych oraz maratonach, ultramaratonach i biegach przełajowych. Często pojawia się też temat biegu na orientację, dlatego warto poznać tę dyscyplinę. Wymaga ona nie tylko siły i wytrzymałości, ale też koncentracji i szybkości reakcji.

Główne założenia

Bieg na orientację to rewelacyjny sposób na urozmaicenie standardowego joggingu. Jego celem jest jak najszybsze pokonanie trasy z zaznaczonymi punktami kontrolnymi, których nie można ominąć. W dotarciu do mety pomagają dwa przedmioty: mapa i kompas. Szczegółową mapę zawodnicy otrzymują na starcie. Obejmuje ona drogi, przeszkody, stopień gęstości roślinności i zaznaczone punkty w przyjętej kolorystyce, których należy szukać. O kompas należy zadbać indywidualnie. Zazwyczaj stosuje się kompasy płytkowy lub kciukowe. Dobry sprzęt powinien być wygodny, szybko łapać kierunek i wyróżniać się dokładnością.

Ważne jest to, że trasę zlokalizowaną między punktami kontrolnymi można pokonać w dowolny sposób, ale z zachowaniem prawidłowej kolejności zdobywania punktów. Współzawodnictwo najczęściej odbywa się na terenach leśnych i górskich. Bieg na orientację umożliwia doskonałą zabawę na świeżym powietrzu i pomaga zachować kondycję. Różnorodność wyznaczonych tras i niepowtarzalność terenów wzbogacają walory biegowe, odrywają od codzienności i monotonii. Ponadto bliskie spotkanie z przyrodą poprawia umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Jakie są rodzaje?

Bieg na orientację można podzielić ze względu na:

  1. Długość trasy: szybkie biegi zlokalizowane zazwyczaj w parkach lub terenach miejskich; biegi średniej długości, oscylujące w granicach 30–35 minut; biegi klasyczne, przy których używane są mapy w skali 1:10000 lub 1:15000, a długość dopasowywana jest do kategorii wiekowej.
  2. Rodzaj biegu: indywidualny, w którym zawodnicy samodzielnie pokonują dystans; sztafetowy, podczas którego członkowie sztafety pokonują poszczególne odcinki trasy; drużynowy, gdzie na zwycięstwo całej drużyny składa się np. punktacja miejsc zajmowanych przez poszczególnych jej zawodników.
  3. Porę dnia, podczas której realizowany jest bieg: w ciągu dnia (bieg odbywa się między wschodem a zachodem słońca); w nocy (zawodnicy biegną w naturalnej ciemności, niezbędna jest wtedy latarka czołowa); biegi, których czas rozgrywania (w celu urozmaicenia) łączy okres dzienny i nocny.

Jak przygotować się do biegu na orientację?

Oprócz poręcznego kompasu doskonale sprawdzi się wytrzymałe obuwie, pozbawione amortyzacji. Podeszwa butów przeznaczonych do biegów na orientację jest wyposażona w gumowe kołki lub kolce, które podnoszą przyczepność. Polecane są przede wszystkim buty od SILVY.

Biegając w terenie, warto mieć dederon – to strój przeznaczony dla biegaczy na orientację. Wyprodukowano go z włókna poliamidowego, które jest bardzo wytrzymałe, odporne na zniszczenia i wygodne. Oczywiście dederon nie jest obowiązkowy. Świetnie zastąpią go termoaktywne legginsy (długie spodnie ochronią nogi przed trudnym terenem, wystającymi gałązkami, wysokimi trawami), kurtka i koszulka. Dla komfortu biegu i zdrowia można zaopatrzyć się w pulsometr, by mieć puls pod kontrolą.

Bieg na orientację może być świetną rozrywką niezależnie od wieku. Biorą w nich udział całe rodziny, które nie tylko aktywnie spędzają czas, ale też integrują się i poznają swoje możliwości na nowo. Zbliża się wiosna, więc warto przygotować się do biegu i zaangażować do niego swoich bliskich.


podziel się