Białka do szejków: rodzaje, kiedy i jakie warto brać?

Białko w proszku jest jednym z najpopularniejszych suplementów stosowanych przez sportowców amatorów, zawodowców oraz osoby niemające ze sportem wiele wspólnego.

udostępnij

Anna DąbrowskaAnna Dąbrowska / 29-12-2016

Dzieje się tak, ponieważ jest ono skuteczne, proste w użyciu i może ułatwiać prawidłowe odżywianie. Jakie są rodzaje białek i kiedy warto ich używać?

Kiedy suplementować białko?

Przede wszystkim pamiętaj, że na pierwszym miejscu zawsze powinna stać prawidłowa dieta. W większości przypadków bez problemu możesz sobie zapewnić właściwą podaż protein, poprawnie komponując posiłki. Dotyczy to także diety wegańskiej, której często zarzuca się niedobory tego ważnego składnika. W dzisiejszych dietach bardzo rzadko zdarza się niedobór białka, dużo częściej pojawia się jego nadmiar i związane z tym negatywne konsekwencje zdrowotne.

Są jednak sytuacje, w których proszki białkowe mogą być przydatne.

  1. W czasie odchudzania. Wtedy zwykle zwiększa się zapotrzebowanie na proteiny. Stosując odżywki białkowe, nie dodajesz do diety niepotrzebnych węglowodanów ani tłuszczu.
  2. W czasie rekonwalescencji po chorobach, kontuzjach i zabiegach.
  3. Po treningu siłowym.
  4. Po bardzo intensywnym wysiłku fizycznym.
  5. Gdy brak czasu na normalny posiłek: lepiej wypić wysokoproteinowy koktajl, niż zjeść byle co, o niskiej wartości odżywczej. Białko skutecznie hamuje uczucie głodu, a jest dla organizmu dużo zdrowsze niż cukier.

Co to jest?

Odżywki białkowe są ciekawym dodatkiem do smoothies, muffinów czy omletów. Dzięki nim posiłki są sycące i wartościowe. Optymalna jednorazowa dawka białka to 20–30 gramów. Czyli tyle, ile zmieści się w jednej miarce (zwykle dołączonej do opakowania). Białko w proszku jest produkowane głównie z mleka (a konkretnie z serwatki), choć nie tylko. Zawsze warto przeczytać etykietę, bo nie powinno zawierać dużo tłuszczu ani węglowodanów. Zwykle proszki białkowe mają 80–98 % białka w składzie. Można je rozrabiać z wodą, mlekiem (także roślinnym) i sokami owocowymi. Coraz częściej spotyka się białka łatwo rozpuszczalne, które nie wymagają „wytrząsania” w szejkerze. Po rozrobieniu nie mają konsystencji ani wyglądu mleka, otrzymujesz przezroczysty płyn.

Rodzaje „białek”

WPC: koncentrat białka serwatki Najpopularniejszy i najtańszy rodzaj. Zawiera mniej białka niż izolaty, w zależności od producenta zwykle 70–90% protein i stosunkowo dużo węglowodanów, co możne być niewskazane dla osób obcinających kalorie.

WPI: izolat białka serwatki Uważa się, że jest lepiej przyswajalny niż koncentrat, dlatego wiele osób chętniej z niego korzysta. Ma wysoką zawartość białka, do 98%. Warto go spożywać przed snem ze względu na długi proces trawienia. Białka serwatkowe zawierają znikomą ilość węglowodanów, są jednak stosunkowo drogie.

WPH: hydrolizat białka serwatkowego Poddaje się go wstępnemu trawieniu, dlatego jest szybko przyswajalny. Z tego względu nie jest polecany na noc. Ma wysoką zawartość białka o dobrym profilu aminokwasów.

Roślinne Są białka sojowe, ryżowe, z grochu, konopne i pszeniczne. To zwykle dobry rodzaj białka nie tylko dla osób unikających produktów zwierzęcych. Z wyjątkiem pszenicznego mają one komplet aminokwasów, a ich skuteczność i przyswajalność tylko nieznacznie (lub wcale) różni się od białka serwatkowego. W przypadku białek roślinnych warto przestudiować skład, bo czasem producenci używają najtańszych i niepełnowartościowych komponentów.

Wołowe Białko tego typu to stosunkowa nowość na rynku. Łatwostrawne, dobrze przyswajalne, pozbawione tłuszczu i węglowodanów. Ma także dobrej jakości białko o bardzo korzystnym aminogramie, ponadto zawiera kreatynę, składnik wartościowy z punktu widzenia sportowców.

Jajeczne Otrzymane ze sproszkowanych białek, bogate w witaminy i minerały, choć nie mogą go jeść osoby uczulone na jaja.

Jak widać, rynkowa oferta białek jest bardzo szeroka. Dlatego przy wyborze warto się kierować wiedzą o swoich potrzebach oraz... smakiem.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro