Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościBendiks – co to jest, jak działa i jakie są objawy jego uszkodzenia?
Bendiks to mechanizm sprzęgający jednostkę napędową z rozrusznikiem. Jak działa bendiks? Jakie są przyczyny i objawy jego awarii? Odpowiadamy.
Czas czytania: 6 min
„Kręci, kręci, no i przestał” – wielu z nas zdarzył się problem z uruchomieniem samochodu. Do takich zjawisk dochodzi najczęściej zimową porą (gdy temperatury są niskie) bądź po dłuższym postoju pojazdu bez profilaktycznych prób odpalenia. Gdzie szukać przyczyny? Pierwszym podejrzanym w takich sytuacjach jest zwykle akumulator. To jedno z dwóch źródeł prądu działające naprzemiennie z alternatorem. Pracuje wtedy, gdy elementy elektryczne wymagają energii podczas postoju i wtedy, gdy prędkość wału korbowego należy do bardzo niskich. Jest więc aktywowany podczas odpalania samochodu. Jeżeli okaże się, że nie jest on sprawcą nieudanych prób uruchomienia i wykluczymy jego rozładowanie lub wadliwą pracę, kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie rozrusznika (Sprawdź, co to jest rozrusznik i jakie są przyczyny jego awarii).
Budowa rozrusznika
Czym jest ten mechanizm? Silnikiem elektrycznym prądu stałego. Z czego składa się rozrusznik? Jego kluczowymi częściami są:
- obudowa (chroni podzespoły),
- wirnik (łączy się z kołem zamachowym),
- stojan (cewki),
- elektromagnes z włącznikiem (element załączający),
- szczotkotrzymacz (część rozrusznika, która przekazuje zasilanie),
- bendiks (mechanizm sprzęgający).
Jak działa rozrusznik?
Działanie rozrusznika możliwe jest dzięki stałemu napięciu z akumulatora. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, prąd trafia do elektrowłącznika z cewką. To z kolei przesuwa rdzeń do środka, a w konsekwencji – przemieszcza bendiks, by uzyskać zazębienie z kołem zamachowym. Równocześnie następuje zwarcie styków, które dostarcza zasilania komutatorowi i uzwojeniu wirnika poprzez szczotki. Wtedy właśnie silnik elektryczny zaczyna się obracać, rozkręcając koło zamachowe, a w konsekwencji – wał korbowy jednostki spalinowej.
Po cofnięciu kluczyka w stacyjce z położenia rozrusznika, napięcie zostanie odcięte. Wspomniany wyżej rdzeń cofa się (dzięki sprężynie), podobnie jak zębnik. Wyłączają się także obroty silnika elektrycznego. W ten sposób zadanie rozrusznika zostaje zakończone.
Za co odpowiada bendiks?
Jak możemy wywnioskować po powyższym opisie, bendiks łączy rozrusznik z jednostką napędową. Jego mechanizm sprzęgający posiada gwint o dużym skoku. Przy poruszaniu wzdłuż osi wirnika obraca się w taki sposób, by doszło do zazębienia z kołem zamachowym silnika. Posiada także zabezpieczenie w postaci sprzęgła jednokierunkowego. Do czego ono służy? Chodzi o reakcję jednostronną. Rozrusznik samochodowy może napędzać silnik spalinowy, jednakże silnik nie może robić tego samego z rozrusznikiem.
Każdy element składający się na budowę jednostki spalinowej musi zmierzyć się z różnymi siłami. W przypadku bendiksu największą rolę odgrywa sam prąd pochodzący prosto od akumulatora. Kłopoty z instalacją elektryczną mogą doprowadzić do wspomnianego wyżej przedostania się energii w „drodze powrotnej”, co w konsekwencji może objawić się zniszczeniem nie tylko samego układu sprzęgającego, ale i całego rozrusznika. Poza tym, bendiks może poddać się próbie czasu i zużyć eksploatacyjnie. Ma to związek z wypracowanymi kołami zębatymi i nieprawidłowym przesuwaniem.
Jak rozpoznać uszkodzony bendiks?
Na bendiks trzeba patrzeć w kontekście całego rozrusznika. Objawami problemów są:
- brak reakcji po uruchomieniu „stacyjki”,
- głośna praca bez napędzania wału korbowego,
- słyszalne działanie włącznika elektromagnetycznego, ale bez procesu zazębienia.
Jakie są przyczyny uszkodzenia bendiksu?
Co doprowadza do uszkodzenia bendiksu? Najczęściej uszkodzenia złącz elektrycznych, zacinający się włącznik elektromagnetyczny, zniszczony silnik elektryczny lub uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe.
Kłopot może stanowić kiepski smar, który zmienia swoją konsystencję w zależności od temperatury. Często pomaga więc jego wymiana, która nie wiąże się z wysokimi kosztami. Gdy odpalaniu towarzyszy znacznie głośniejsza praca (objawia się to charakterystycznym gwizdem), to istnieje duże prawdopodobieństwo, że do wymiany będą uszkodzone lub wyeksploatowane zęby w zespole sprzęgającym. Pamiętajmy, że kluczową rolę, jeśli chodzi o działanie rozrusznika i każdego jego podzespołu odgrywa zasilanie, które też może ulegnąć awarii. Rozrusznik potrzebuje krótkiej, lecz dużej dawki elektrycznej, dlatego akumulator ma tu spore znaczenie.
Jak sprawdzić rozrusznik bez wyjmowania?
W celu właściwego zdiagnozowania przyczyn i problemów istotna jest wiedza na temat tego, jak działa każdy element rozrusznika i wpływu, jaki ma na inne podzespoły. Sprawdzenie układu może być dokonane zarówno w aucie, jak i po wymontowaniu rozrusznika. Przed odkręceniem jesteśmy w stanie ustalić sporo faktów dzięki dźwiękom – może nas to wstępnie naprowadzić na przyczynę problemu. Bez konieczności wyjęcia rozrusznika można też zweryfikować poprawność ciągłości działania mechanizmu i napięcie (a dokładniej ewentualne jego spadki).
Co najczęściej psuje się w rozruszniku?
Dokładniejsze oględziny wymagają jednak wymontowania rozrusznika i rozłożenia go na poszczególne elementy. Warto przyjrzeć się każdemu z osobna, choć najczęściej za usterki rozrusznika odpowiadają:
- szczotki,
- izolacja przewodów,
- komutator,
- uzwojenia (zwarcia).
Sprawdźmy także akumulator, połączenia plusa i masy rozrusznika. Nie należy lekceważyć jakichkolwiek objawów wadliwej pracy tego istotnego urządzenia. Unieruchomienie pojazdu może bowiem nastąpić w najmniej odpowiednim momencie i takim też miejscu, dlatego warto w porę rozwiązać problem i nie doprowadzać do jego pogłębienia.
Ile kosztuje bendiks?
Rozrusznik zazwyczaj nie ma skomplikowanych podzespołów, dlatego nie ma problemów z ich produkcją, a co za tym idzie – kupnem za rozsądną kwotę. Warto również rozważyć regenerację rozrusznika, który polega na naprawie lub wymianie poszczególnych części i przywróceniu do stanu fabrycznego. Ceny bendiksu zaczynają się od kilkunastu złotych a kończą na połowie tysiąca. Warto jednak skonsultować zakup z mechanikiem, by kupić odpowiedni zamiennik lub oryginalny produkt. Zalecamy także wybór renomowanych firm, co minimalizuje ryzyko szybkiego powtórzenia się problemu.
- 67,80 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- BENDIX ROZRUSZNIKA VW PASSAT 1,9 TDI
- zapłać później z
- 48,97 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- BENDIKS ROZRUSZNIKA 1 006 209 699 BOSCH
- zapłać później z
- 461,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- CZESCI SAMOCHODOWE BENDIKS 132863 SZT HC CARGO
- zyskuj do 2% z
- 79,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Bosch 1 006 209 760 Sprzęgło jednokierunkowe, rozrusznik BENDIX WYPRZEDAŻ
- zapłać później z
- 493,56 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Bendix rozrusznika BOSCH 2 006 209 476
- zyskuj do 2% z
- 238,99 zł
- Rozrusznik AUDI SEAT SKODA VOLKSWAGEN 1.2 1.4 1.6 2.0 FSI A1 A3 GOLF POLO
- zyskuj do 2% z
- 195,00 zł
- NOWY ROZRUSZNIK TECUMSEH KOSIARKA TRAKTOREK
- zyskuj do 2% z
- 227,99 zł
- Rozrusznik RENAULT DACIA NISSAN 1.0 1.2 CLIO KANGOO LOGAN MODUS THALIA WIND
- zyskuj do 2% z
- 270,99 zł
- Rozrusznik CITROEN FIAT FORD PEUGEOT 2.2 2.4 HDi JTD TDCi D JUMPER DUCATO
- zyskuj do 2% z