Bagażniki dachowe. Jak bezpiecznie przewozić rowery?

Wraz z wiosną przychodzi sezon wycieczek rowerowych i wypadów za miasto. Wielu mieszkańców dużych aglomeracji wykorzystuje ładną pogodę i przedłużone weekendy do aktywnego wypoczynku z dala od miejskiego zgiełku. Zanim jednak znajdziemy się w atrakcyjnym przyrodniczo terenie i wyruszymy na rowerowe szlaki, musimy bezpiecznie dotrzeć na miejsce.

Przemysław Kucharski Przemysław Kucharski / 21-05-2015

Jak zabrać ze sobą rower?

W zależności od tego, jakim samochodem dysponujemy, mamy do wyboru kilka możliwości zapakowania rowerów. Wielu użytkowników czterech kółek decyduje się na zapakowanie roweru do środka. Wydaje się to szczególnie wygodne w przypadku posiadania dużego kombi lub SUV-a z odpowiednią przestrzenią bagażową. Ten sposób przewożenia roweru, chociaż na pozór najbardziej odpowiedni, należy zdecydowanie odrzucić. Bagaż znajdujący się wewnątrz auta w przypadku kolizji może powiększyć rozmiar szkód, a ponadto wprost zagraża kierowcy i pasażerom podczas nagłego hamowania czy zmiany kierunku ruchu. Zamiast więc pakować rower do środka, warto rozważyć kilka możliwości przetransportowania rowerów na zewnątrz auta.

Bagażniki dachowe

Najpopularniejszą formą przewozu rowerów jest ich umieszczanie na dachu pojazdu. Służą do tego specjalne uchwyty montowane do belek dachowych. Nikogo nie dziwi widok aut z rowerami na dachu w czasie wiosennych weekendów czy wyjazdów wakacyjnych. Belki dachowe są bardzo popularne, można je zamontować do większości aut. Ponadto nie ograniczają widoczności, nie zasłaniają świateł i nie utrudniają manewrowania pojazdem. Najważniejszą zaletą bagażników dachowych jest jednak nieograniczanie przestrzeni bagażowej pojazdów, co jest szczególnie ważne w przypadku aut kompaktowych. Z przewożenia rowerów na dachach chętnie korzystają rodziny z dziećmi, ponieważ na belkach mogą zmieścić się nawet cztery rowery.

Przewożenie rowerów na dachu – o czym trzeba pamiętać?

Odpowiednie zamontowanie roweru na dachu pojazdu wymaga od nas wielu dość niewygodnych zabiegów. Ten problem łatwo pokonać, wystarczy skorzystać z pomocy dodatkowych osób. Są jednak inne zagrożenia, wynikające z korzystania z bagażników dachowych. Jeśli rower wypadnie nam z rąk i upuścimy go na dach, możemy uszkodzić lakier, a nawet wgnieść blachę. Obsunięcie się roweru lub przemieszczenie ładunku może także zdarzyć się podczas jazdy, ponieważ rowery na dachu poddawane są działaniu dużych sił i przeciążeń. Dlatego decydując się na zakup belek dachowych i uchwytów do przewożenia rowerów warto wybrać te najmocniejsze. Co więcej, rowery zamontowane pionowo na belkach dachowych powodują znaczne opory powietrza. To skutkuje pogorszeniem właściwości jezdnych i wzrostem zużycia paliwa. Nasz samochód przestaje być aerodynamiczny, a przesunięcie środka ciężkości wpływa na komfort prowadzenia. Auto jest bardziej podatne na podmuchy wiatru i mniej stabilne. Spróbujmy też wyobrazić sobie, co stanie się z naszym ładunkiem w czasie kolizji drogowej. Nawet w przypadku niewielkiej stłuczki istnieje ryzyko, że rower wypadnie z bagażnika i spowoduje dodatkowe uszkodzenia.

Wypadek to jednak sytuacja wyjątkowa, podczas której najważniejsze jest bezpieczeństwo osób, a nie przewożonego ładunku. Dlatego mimo wszystko bagażniki dachowe stanowią dobre rozwiązanie do przewożenia rowerów. Uchwyty na dach doskonale sprawdzą się podczas pokonywania niezbyt długich tras, takich jak weekendowe wypady za miasto. Podczas bardziej odległych podróży wzrost zużycia paliwa może być na tyle dotkliwy, że warto rozważyć inny sposób transportu. Poza tym, w niektórych krajach europejskich nie możemy stosować belek dachowych. Lokalne przepisy tych państw zabraniają przewożenia rowerów na dachu. Jednak jeśli nie wybieramy się za granicę, możemy rozważyć ten sposób przewozu rowerów. Mimo kilku wad, uchwyty do belek dachowych to wciąż bardzo popularny i efektywny sposób transportowania rowerów.

Bagażniki klapowe

Bagażniki klapowe mają swoje zalety, jednak mogą być instalowane tylko w wybranych modelach pojazdów. Są montowane na klapie bagażnika za pomocą uchwytów. Bagażniki klapowe najczęściej spotyka się w klasycznych limuzynach z typowym kufrem lub piątymi drzwiami. Jednak obsunięcie się uchwytów i porysowanie auta, a nawet uszkodzenie całej klapy jest praktycznie nieuniknione na dziurawych drogach czy wybojach. Dlatego warto polecić je tylko kierowcom przemieszczającym się po równych nawierzchniach. Zaletą bagażników klapowych jest to, że ładunek nie powoduje nadmiernych oporów powietrza. Rowery transportowane są bezpiecznie i nie zmniejszają komfortu prowadzenia auta.

Bagażniki na hak

Bezwzględnie najbezpieczniejszą metodą transportowania rowerów jest umieszczenie ich na specjalnym bagażniku mocowanym do haka holowniczego. Bagażniki na haksą łatwe w instalacji, a zakładanie rowerów nie sprawia żadnych problemów nawet niewysokim osobom. Bagażnik zapina się na hak, blokuje za pomocą dźwigni i podłącza dodatkowe światła wyprowadzonym przewodem zasilania. Tak zamontowany bagażnik znajduje się na wysokości tylnego zderzaka, co umożliwia łatwe i szybkie załadowanie rowerów. Bagażniki na hak nie powodują oporów powietrza, ponieważ cały ładunek znajduje się za samochodem i nie wykracza poza jego obrys. Bagażniki rowerowe na haku holowniczym są popularne na zachodzie Europy i w Skandynawii. U nas powoli zyskują swoich zwolenników, jednak z ich stosowaniem wiąże się kilka niewiadomych. Przepisy nie do końca określają zasady korzystania z nich. Ponadto bagażniki na hak są stosunkowo drogie i wymagają dodatkowego wyposażenia. Inwestowanie w hak i taki bagażnik może okazać się dla nas mało opłacalny.

Dachowe bagażniki do przewozu rowerów są więc w naszych warunkach najbardziej uniwersalne. Na nadchodzący sezon rowerowy zakup belek i uchwytów na dach wydaje się najsensowniejszym rozwiązaniem. Warto jednak dokładnie zapoznać się z ofertą poszczególnych producentów i wybrać najodpowiedniejszy bagażnik do swojego auta.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro