Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościAutotester AT500 – test analogowego miernika grubości lakieru
Przed zakupem używanego samochodu coraz więcej osób decyduje się wcześniej nabyć miernik grubości powłoki lakierniczej. Urządzenie to możemy dostać w różnych cenach, ale dzisiaj zajmiemy się tym najtańszym – analogowym miernikiem Autotester AT500.
Czas czytania: 4 min
Miernik grubości lakieru samochodowego to z pewnością bardzo przydatne urządzenie dla osób planujących kupno samochodu z drugiej ręki. Za jego pomocą możemy sprawdzić stan powłoki lakierniczej poszukiwanego samochodu bez konieczności zgłębiania tajników wiedzy blacharzy i lakierników. Innymi słowy, korzystając z takiego urządzenia, możemy łatwo ustalić, czy samochód miał przygody blacharsko-lakiernicze, będąc zupełnymi amatorami w tej kwestii. Podczas oględzin samochodu jego blacha to bardzo ważny element, ponieważ to dzięki niej najczęściej dowiadujemy się o wypadkowej przeszłości auta. Na rynku mamy wiele modeli takich mierników, a ich ceny zaczynają się od około stu złotych i pną w górę praktycznie bez końca. Jeśli nie jesteśmy profesjonalistami handlującymi używanymi autami i zmieniamy samochód raz na kilka lat, to z pewnością uznamy, że profesjonalny miernik nie jest nam potrzebny i raczej wolelibyśmy zaoszczędzić te pieniądze. Dlatego firma Autotester wyszła naprzeciw oczekiwaniom tej grupy klientów i postanowiła wyprodukować tani i prosty miernik za kilkanaście złotych. Jak takie urządzenie sprawdza się w praktyce?
Budowa i jakość wykonania
Autotester AT500 wyglądem przypomina długopis, więc jest bardzo poręczny i możemy przechowywać go nawet w kieszeni. Jeśli mowa o jakości użytych materiałów, to jest to czarne tworzywo podobne do tego, z którego wykonywane są długopisy czy flamastry. Miernik sprawia wrażenie całkiem solidnego i z pewnością nie rozpadnie się po pierwszym użyciu. Pod nieco spartańską obudową skrywa się dziecinnie prosty mechanizm, składający się ze sprężynki i magnesu, który jest przykładany do elementu karoserii. Bardzo dobrym pomysłem ze strony producenta było oklejenie wspomnianego magnesu okrągłą gumką zapobiegającą zarysowaniom lakieru. Dzięki temu żaden właściciel samochodu nie powinien mieć pretensji o to, że podczas pomiaru zarysujemy mu samochód.
Zasada działania
AT500 to najtańszy miernik oparty na bardzo prostej zasadzie działania, a mianowicie niewielkiego magnesu i sprężynki o liniowej charakterystyce. Magnes przyczepia się do metalu, a następnie – podczas odciągania miernika – z obudowy wysuwa się podziałka z naklejonymi liczbami, świadczącymi o grubości lakieru. Minusem takiego rozwiązania jest oczywiście brak możliwości sprawdzania lakieru na elementach plastikowych lub aluminiowych.
Jak używać miernika Autotester AT500?
Zasada działania jest bardzo prosta, więc użycie miernika również nie jest zbyt skomplikowane. Przed przystąpieniem do badania grubości powłoki lakierniczej należy jednak nabrać nieco wprawy, ponieważ miernik jest analogowy i to my musimy prawidłowo zinterpretować wyniki. O tym, jak to zrobić, producent wspomina na kartonowym opakowaniu, więc warto je zachować. W celu właściwego zmierzenia grubości lakieru, najpierw musimy zrobić coś w rodzaju skalibrowania urządzenia, czyli zmierzyć element, który na pewno nie był malowany i zapamiętać wartość, przy której końcówka z magnesem odczepiła się od lakieru. Następnie, gdy znamy już prawidłową wartość, możemy dokonać oględzin samochodu i porównywać kolejne wyniki z tym pierwszym. Jeśli element nie był malowany powtórnie – końcówka powinna odrywać się dokładnie w tym samym miejscu. Natomiast, gdy zauważymy miejsce, w którym magnes oderwał się o około dwie kreski niżej – mamy do czynienia z drugą warstwą lakieru. Jeśli jednak znajdziemy element, na którym miernik odrywa się zdecydowanie szybciej (np. w połowie zapamiętanej na początku wartości) mamy do czynienia ze szpachlą. Zdarzają się również przypadki, w których AT500 w ogóle nie przylega do karoserii – wtedy na takim elemencie musi znajdować się co najmniej kilka milimetrów szpachli lub innego materiału mającego na celu zastąpienie blachy.
Podsumowanie
Analogowy miernik grubości lakieru Autotester AT500 to bardzo ciekawe urządzenie za małe pieniądze, ale adresowane wyłącznie do amatorów. Dzięki niemu nie sprawdzimy konkretnej wartości grubości lakieru, jednak dostaniemy pewien pogląd na samochód i w prosty oraz tani sposób będziemy w stanie określić, gdzie był malowany i szpachlowany. Minusem magnetycznego miernika jest brak możliwości sprawdzenia elementów plastikowych i aluminiowych oraz konieczność nabrania pewnego doświadczenia, ponieważ to my musimy odpowiednio zinterpretować wynik.